- 
			Blz. 1
		
			
			Begroting 2021
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Begroting 2021
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 6
		
			
			Begrotingsstrategie
		
	
- 
			Blz. 7
		
			
			Vaststellen begroting
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			Financieel beeld
		
	
 
- 
			Blz. 9
		
			
			Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 10
		
			
			Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 11
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Thema Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 13
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
		
			
	- 
			Blz. 15
		
			
			Wij dragen met de Regio Deal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
		
	
- 
			Blz. 16
		
			
			Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
		
	
 
- 
			Blz. 17
		
			
			Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
		
	
- 
			Blz. 19
		
			
			Wij organiseren verkiezingen
		
	
 
- 
			Blz. 20
		
			
			Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
		
	
 
- 
			Blz. 22
		
			
			Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
		
			
	- 
			Blz. 23
		
			
			De raad houdt sturing op verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 24
		
			
			In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
		
	
- 
			Blz. 25
		
			
			Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 26
		
			
			Thema Dienstverlening en Organisatie
		
			
	- 
			Blz. 27
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			Invoeren van Anders werken daar waar het past
		
	
- 
			Blz. 30
		
			
			Visie strategisch vastgoed
		
	
- 
			Blz. 31
		
			
			Wij versterken het opdrachtgeverschap
		
	
 
- 
			Blz. 32
		
			
			Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
		
	
- 
			Blz. 34
		
			
			Waardering van de dienstverlening
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 35
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 36
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 37
		
			
			Vennootschapsbelasting
		
	
- 
			Blz. 38
		
			
			Onvoorzien
		
	
- 
			Blz. 39
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 40
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 41
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 42
		
			
			Programma 1 | Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 43
		
			
			Programma 1 | Veiligheid
		
	
- 
			Blz. 44
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 45
		
			
			Thema Openbare orde en veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			We willen het aantal woninginbraken laten dalen of minimaal gelijk houden
		
	
 
- 
			Blz. 49
		
			
			Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
		
	
 
- 
			Blz. 51
		
			
			Wij voorkomen en verminderen overlast
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 53
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 54
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 55
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 56
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 57
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 58
		
			
			Programma 2 | Verkeer en vervoer
		
			
	- 
			Blz. 59
		
			
			Programma 2 | Verkeer en vervoer
		
	
- 
			Blz. 60
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 61
		
			
			Thema Verkeer, vervoer en wegen
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 63
		
			
			De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Wij onderzoeken de mogelijkheid van een fietssnelweg tussen Drachten en Heerenveen
		
	
- 
			Blz. 65
		
			
			Wij realiseren een fietssnelweg tussen Ureterp en Drachten
		
	
 
- 
			Blz. 66
		
			
			Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			Wij richten de Sinneblom in Gorredijk kind- en fietsvriendelijk in
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 68
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 69
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 70
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 71
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 72
		
			
			Programma 3 | Economie
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Programma 3 | Economie
		
	
- 
			Blz. 74
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 75
		
			
			Thema Werken
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 77
		
			
			Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
		
			
	- 
			Blz. 78
		
			
			Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
		
	
- 
			Blz. 79
		
			
			Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
		
	
 
- 
			Blz. 80
		
			
			Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
		
	
- 
			Blz. 81
		
			
			Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Transformatie bedrijventerreinen
		
	
- 
			Blz. 83
		
			
			Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
		
	
 
 
- 
			Blz. 84
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 85
		
			
			Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
		
	
 
- 
			Blz. 87
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 88
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 89
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 90
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 91
		
			
			Programma 4 | Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			Programma 4 | Onderwijs
		
	
- 
			Blz. 93
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 94
		
			
			Thema Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
		
	
 
- 
			Blz. 98
		
			
			We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
		
	
- 
			Blz. 100
		
			
			Wij organiseren het vervoer van leerlingen in het basisonderwijs naar gymzalen
		
	
 
- 
			Blz. 101
		
			
			Wij dringen laaggeletterdheid terug
		
	
- 
			Blz. 102
		
			
			Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
		
	
- 
			Blz. 103
		
			
			Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
		
	
- 
			Blz. 104
		
			
			Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
		
	
- 
			Blz. 106
		
			
			Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
		
	
- 
			Blz. 107
		
			
			Multifunctionele accommodatie de Tynje
		
	
- 
			Blz. 108
		
			
			Verkenning huisvestingsscenario’s Ureterp
		
	
- 
			Blz. 109
		
			
			Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 110
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 111
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 112
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 113
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 114
		
			
			Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
		
	
- 
			Blz. 116
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 117
		
			
			Thema Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
		
	
- 
			Blz. 121
		
			
			Samen met de museum-besturen willen we onderzoeken op welke wijze we de musea toekomstbestendig kunnen maken.
		
	
- 
			Blz. 122
		
			
			Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
		
	
 
- 
			Blz. 123
		
			
			Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 125
		
			
			Thema Toerisme en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 127
		
			
			We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
		
			
	- 
			Blz. 128
		
			
			Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
		
	
- 
			Blz. 129
		
			
			Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
		
	
- 
			Blz. 130
		
			
			Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
		
	
- 
			Blz. 131
		
			
			We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
		
	
- 
			Blz. 132
		
			
			We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
		
	
- 
			Blz. 133
		
			
			We zetten ons in voor het verbeteren van  de staat van de fietspaden.
		
	
 
 
- 
			Blz. 134
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 135
		
			
			Thema Openbaar groen
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
		
	
- 
			Blz. 139
		
			
			Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
		
	
- 
			Blz. 140
		
			
			We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
		
	
 
- 
			Blz. 141
		
			
			In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
		
	
 
- 
			Blz. 143
		
			
			We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
		
			
	- 
			Blz. 144
		
			
			Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
		
	
- 
			Blz. 145
		
			
			We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
		
	
 
 
- 
			Blz. 146
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 147
		
			
			Thema Sport
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 149
		
			
			Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
		
	
- 
			Blz. 151
		
			
			Wij verduurzamen sportaccommodaties in samenwerking met Sport Fryslân en Provincie Fryslân
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 152
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 153
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 154
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 155
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 156
		
			
			Programma 6 | Sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			Programma 6 | Sociaal domein
		
	
- 
			Blz. 158
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 159
		
			
			Thema Uitvoering sociale wetgeving
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
		
	
- 
			Blz. 163
		
			
			We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
		
	
- 
			Blz. 164
		
			
			Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
		
	
 
- 
			Blz. 165
		
			
			We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
		
			
	- 
			Blz. 166
		
			
			We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
		
	
 
- 
			Blz. 167
		
			
			Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
		
	
- 
			Blz. 169
		
			
			We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
		
	
- 
			Blz. 170
		
			
			We meten onze prestaties op het gebied van werk en inkomen
		
	
- 
			Blz. 171
		
			
			Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
		
	
- 
			Blz. 172
		
			
			Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
		
	
- 
			Blz. 173
		
			
			Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
		
	
 
- 
			Blz. 174
		
			
			Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
		
			
	- 
			Blz. 175
		
			
			Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
		
	
- 
			Blz. 176
		
			
			Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
		
	
 
- 
			Blz. 177
		
			
			Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
		
	
 
- 
			Blz. 179
		
			
			Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			We starten een pilot met de methodiek Mobility Mentoring
		
	
- 
			Blz. 181
		
			
			We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
		
	
- 
			Blz. 182
		
			
			Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
		
	
 
- 
			Blz. 183
		
			
			Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
		
			
	- 
			Blz. 184
		
			
			Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Friso
		
	
 
 
- 
			Blz. 185
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 186
		
			
			Thema Maatschappelijke ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
		
	
 
- 
			Blz. 190
		
			
			Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
		
	
- 
			Blz. 192
		
			
			We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
		
	
- 
			Blz. 194
		
			
			We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
		
	
- 
			Blz. 195
		
			
			Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
		
	
 
- 
			Blz. 196
		
			
			Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			We zetten met diverse partijen in op het signaleren en bespreekbaar maken van eenzaamheid, zodat  meer zicht ontstaat op oorzaken en effectieve preventieve maatregelen ontwikkeld kunnen worden
		
	
 
- 
			Blz. 198
		
			
			Wij willen de 'o-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			We zetten in op vrijwilligersbemiddeling en ondersteuning van vrijwilligers, met een focus op het ondersteunen van besturen
		
	
 
 
- 
			Blz. 200
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 201
		
			
			Thema Jeugdhulp
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 203
		
			
			We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			We ontwikkelen een integrale aanpak voor het tegengaan van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten
		
	
- 
			Blz. 205
		
			
			We voeren diverse maatregelen uit die de samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming verbeteren
		
	
- 
			Blz. 206
		
			
			We willen dat de bekendheid van het loket voor jeugdhulp is gestegen ten opzichte van 2018
		
	
- 
			Blz. 207
		
			
			We zetten voorlichting op voor jongeren in het voortgezet onderwijs over risicogedrag rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting, alcohol en drugs
		
	
 
- 
			Blz. 208
		
			
			Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
		
			
	- 
			Blz. 209
		
			
			De inzet van de praktijkondersteuners voor huisartsen (Jeugd-POH'ers) wordt doorontwikkeld
		
	
- 
			Blz. 210
		
			
			In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop en contractmanagement
		
	
- 
			Blz. 211
		
			
			We gaan in de uitvoering onze werkprocessen aanpassen
		
	
- 
			Blz. 212
		
			
			We maken gerichter resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo en WLZ zorg is
		
	
 
- 
			Blz. 213
		
			
			Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
		
	
 
- 
			Blz. 214
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 215
		
			
			Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen/mfa's
		
	
 
- 
			Blz. 219
		
			
			Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
		
	
- 
			Blz. 221
		
			
			We zetten een dorpsregisseur in
		
	
- 
			Blz. 222
		
			
			Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 223
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 224
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 225
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 226
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 227
		
			
			Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
		
			
	- 
			Blz. 228
		
			
			Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
		
	
- 
			Blz. 229
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 230
		
			
			Thema Milieu
		
			
	- 
			Blz. 231
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
		
	
 
- 
			Blz. 234
		
			
			Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
		
	
 
- 
			Blz. 236
		
			
			We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
		
	
 
- 
			Blz. 237
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 238
		
			
			Thema Gezonde samenleving
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug
		
	
- 
			Blz. 242
		
			
			Wij dringen verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar terug, door uitvoering van maatregelen uit het Preventie- en handhavingsplan Drank en Horecawet 2019-2022
		
	
- 
			Blz. 243
		
			
			Wij ontwikkelen een actieplan om schoolpleinen, sportverenigingen, speeltuinen en andere openbare plaatsen waar veel kinderen komen rookvrij te maken en voeren deze uit
		
	
- 
			Blz. 244
		
			
			Wij voeren preventieve programma's uit die de algemene gezondheid van inwoners bevorderen, zoals Jongeren op gewicht en het tegengaan van middelengebruik
		
	
 
- 
			Blz. 245
		
			
			Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
		
			
	- 
			Blz. 246
		
			
			Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
		
	
- 
			Blz. 247
		
			
			Wij zetten ons in in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door aansluiting bij het programma Uniek Sporten
		
	
 
 
- 
			Blz. 248
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 249
		
			
			Thema Duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 251
		
			
			De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 252
		
			
			We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
		
	
- 
			Blz. 253
		
			
			Wij kopen 100% duurzaam in
		
	
- 
			Blz. 254
		
			
			Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen en maken dit zichtbaar
		
	
 
- 
			Blz. 255
		
			
			Eind 2021 is er een warmtetransitievisie voor onze gemeente
		
			
	- 
			Blz. 256
		
			
			Samen met de dorpen inventariseren we de beste alternatieven voor aardgas als warmtebron en stellen de warmtetransitievisie op
		
	
- 
			Blz. 257
		
			
			We werken op basis van een startnotitie een plan van aanpak uit
		
	
 
- 
			Blz. 258
		
			
			Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
		
	
- 
			Blz. 260
		
			
			We richten een eigen energiebedrijf op
		
	
- 
			Blz. 261
		
			
			Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
		
	
 
- 
			Blz. 262
		
			
			Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
		
			
	- 
			Blz. 263
		
			
			We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
		
	
- 
			Blz. 264
		
			
			We organiseren een aanjaagcampagne voor ondernemers
		
	
- 
			Blz. 265
		
			
			We voeren een communicatiecampagne uit
		
	
- 
			Blz. 266
		
			
			Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
		
	
- 
			Blz. 267
		
			
			Wij bouwen het energieloket met energie-ambassadeurs (duurzaamheidsloket) verder uit
		
	
- 
			Blz. 268
		
			
			Wij onderzoeken een ' revolving fund' voor de mienskips-gebouwen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 269
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 270
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 272
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 273
		
			
			Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
		
	
- 
			Blz. 275
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 276
		
			
			Thema Ruimtelijke ordening
		
			
	- 
			Blz. 277
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 278
		
			
			Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
		
			
	- 
			Blz. 279
		
			
			Borgen erfgoed 2020-2021
		
	
- 
			Blz. 280
		
			
			Invoering omgevingswet
		
	
- 
			Blz. 281
		
			
			Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
		
	
- 
			Blz. 282
		
			
			Wij stellen een omgevingsvisie op in 2021
		
	
- 
			Blz. 283
		
			
			Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid 2021
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 284
		
			
			Thema Wonen
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 286
		
			
			Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
		
	
- 
			Blz. 288
		
			
			Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
		
	
 
 
- 
			Blz. 289
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 290
		
			
			Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
		
	
 
 
- 
			Blz. 293
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 294
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
- 
			Blz. 295
		
			
			Resultaat programma
		
	
- 
			Blz. 296
		
			
			Toelichting op de financiën
		
	
 
- 
			Blz. 297
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 299
		
			
			Lokale heffingen
		
	
- 
			Blz. 300
		
			
			Afval en Riolering
		
	
- 
			Blz. 301
		
			
			Omgevingsvergunningen
		
	
- 
			Blz. 302
		
			
			Lokale lastendruk
		
	
 
- 
			Blz. 303
		
			
			Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
	
- 
			Blz. 305
		
			
			Kengetallen
		
	
 
- 
			Blz. 306
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 307
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
- 
			Blz. 308
		
			
			Wegen en verhardingen
		
	
- 
			Blz. 309
		
			
			Riolering
		
	
- 
			Blz. 310
		
			
			Vaarwegen en kunstwerken (water)
		
	
- 
			Blz. 311
		
			
			Groen
		
	
- 
			Blz. 312
		
			
			Gebouwen
		
	
- 
			Blz. 313
		
			
			Openbare verlichting
		
	
 
- 
			Blz. 314
		
			
			Financiering
		
			
	- 
			Blz. 315
		
			
			Financiering
		
	
 
- 
			Blz. 316
		
			
			Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			Bedrijfsvoering
		
	
- 
			Blz. 318
		
			
			Kaderstellende documenten
		
	
- 
			Blz. 319
		
			
			Organisatieontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 320
		
			
			Professionalisering van de organisatie
		
	
 
- 
			Blz. 321
		
			
			Toezicht en controle op de gemeente
		
			
	- 
			Blz. 322
		
			
			Toezicht en controle op de gemeente
		
	
- 
			Blz. 323
		
			
			Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
		
	
- 
			Blz. 324
		
			
			Ad 2 Audits informatiebeveiliging
		
	
- 
			Blz. 325
		
			
			Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
		
	
- 
			Blz. 326
		
			
			Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
		
	
- 
			Blz. 327
		
			
			Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
		
	
- 
			Blz. 328
		
			
			Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
		
	
 
- 
			Blz. 329
		
			
			Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 330
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 331
		
			
			Overzicht verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 332
		
			
			Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 333
		
			
			Grondbeleid
		
	
- 
			Blz. 334
		
			
			Ontwikkelingen grondbedrijf
		
	
 
- 
			Blz. 335
		
			
			Projecten
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 337
		
			
			MFA de Tynje
		
	
- 
			Blz. 338
		
			
			Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
		
	
- 
			Blz. 339
		
			
			Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
		
	
 
- 
			Blz. 340
		
			
			OWO samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 341
		
			
			Bestuursovereenkomst
		
	
- 
			Blz. 342
		
			
			OWO-afdelingen: het fundament van onze samenwerking
		
	
- 
			Blz. 343
		
			
			Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf)
		
	
- 
			Blz. 344
		
			
			Digitalisering
		
	
- 
			Blz. 345
		
			
			Monitoring uitgaven zorg
		
	
- 
			Blz. 346
		
			
			Invoering omgevingswet
		
	
- 
			Blz. 347
		
			
			WOZ-waarden op basis van oppervlakte
		
	
- 
			Blz. 348
		
			
			Aanbesteding
		
	
- 
			Blz. 349
		
			
			Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
		
	
- 
			Blz. 350
		
			
			Informatisering en Automatisering (I&A)
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			Documentaire Informatievoorziening (DIV)
		
	
- 
			Blz. 352
		
			
			Inkoop
		
	
- 
			Blz. 353
		
			
			Verzekeringen
		
	
- 
			Blz. 354
		
			
			Financiële administratie
		
	
- 
			Blz. 355
		
			
			Personeels- en salarisadministratie
		
	
- 
			Blz. 356
		
			
			Nieuwe ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 357
		
			
			Afdeling Vergunningverlening Toezicht Handhaving (gemeente Opsterland)
		
	
- 
			Blz. 358
		
			
			Beleidsplan Vergunningverlening, toezicht en handhaving fysieke leefomgeving
		
	
- 
			Blz. 359
		
			
			Omgevingswet
		
	
 
 
- 
			Blz. 360
		
			
			Financiële begroting
		
			
	- 
			Blz. 361
		
			
			Overzicht  van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 362
		
			
			Totaaloverzicht per programma
		
	
- 
			Blz. 363
		
			
			Totaaloverzicht baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 364
		
			
			Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 366
		
			
			Programma 1 | Veiligheid
		
	
- 
			Blz. 367
		
			
			Programma 2 | Verkeer en vervoer
		
	
- 
			Blz. 368
		
			
			Programma 3 | Economie
		
	
- 
			Blz. 369
		
			
			Programma 4 | Onderwijs
		
	
- 
			Blz. 370
		
			
			Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
		
	
- 
			Blz. 371
		
			
			Programma 6 | Sociaal domein
		
	
- 
			Blz. 372
		
			
			Programma 7 | Volksgezondheid
		
	
- 
			Blz. 373
		
			
			Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
		
	
 
- 
			Blz. 374
		
			
			Uiteenzetting financiële positie
		
			
	- 
			Blz. 375
		
			
			Balans
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			EMU-Saldo
		
	
- 
			Blz. 377
		
			
			Reserves
		
	
- 
			Blz. 378
		
			
			Voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 379
		
			
			Incidentele baten en lasten
		
	
 
 
- 
			Blz. 380
		
			
			Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
		
	
 
 
- 
		
			
			Activiteiten
		
	
- 
		
			
			Overzicht
		
	
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap