-
Blz. 1
Begroting 2026
-
Blz. 2
Begroting 2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Financieel beeld
-
Blz. 7
Leeswijzer
-
Blz. 8
Vaststellen begroting
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 11
Kaderstellende documenten
-
Blz. 12
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 13
Thema Bestuur
-
Blz. 14
Doelstellingen
-
Blz. 15
(Digitale) informatie bij de gemeente is veilig
-
Blz. 16
In 2026 richten we ons op doorontwikkeling naar een toekomstbestendige privacy- en informatiebeveiligingsorganisatie
-
Blz. 17
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 18
Doelstellingen
-
Blz. 19
De gemeentelijke organisatie is professioneel en eigentijds
-
Blz. 20
Wij brengen de actuele positie van de ambtelijke organisatie in beeld
-
Blz. 21
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 22
Onvoorzien
-
Blz. 23
Wat mag het kosten
-
Blz. 24
Toelichting op de financiën
-
Blz. 25
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 26
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 27
Kaderstellende documenten
-
Blz. 28
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 29
Thema Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 30
Doelstellingen
-
Blz. 31
We vergroten de maatschappelijke weerbaarheid in de samenleving
-
Blz. 32
We sluiten aan op de landelijke ontwikkelingen in de weerbaarheidsopgave waar we als samenleving, dus ook als gemeente voor staan
-
Blz. 33
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
Wij hebben zicht op ondermijnende criminaliteit en verminderen die
-
Blz. 36
We actualiseren het Damoclesbeleid
-
Blz. 37
We geven uitvoering aan het ARIADNE-project
-
Blz. 38
Wat mag het kosten
-
Blz. 39
Toelichting op de financiën
-
Blz. 40
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 41
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 42
Kaderstellende documenten
-
Blz. 43
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 44
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 45
Doelstellingen
-
Blz. 46
De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk
-
Blz. 47
We breiden het netwerk van elektrische laadpunten voor auto’s uit
-
Blz. 48
We werken aan een nieuw mobiliteitsplan
-
Blz. 49
Wat mag het kosten
-
Blz. 50
Toelichting op de financiën
-
Blz. 51
Programma 3 | Economie
-
Blz. 52
Programma 3 | Economie
-
Blz. 53
Kaderstellende documenten
-
Blz. 54
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 55
Thema Ondernemen en werkgelegenheid
-
Blz. 56
Doelstellingen
-
Blz. 57
Opsterland kent een goed economisch en ondernemersklimaat
-
Blz. 58
We actualiseren ons economisch beleid
-
Blz. 59
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 60
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 61
Doelstellingen
-
Blz. 62
We hebben inzicht in de groei- en ontwikkelmogelijkheden van de bedrijventerreinen
-
Blz. 63
De gemeenteraad stelt een visie op bedrijventerreinen vast
-
Blz. 64
Wat mag het kosten
-
Blz. 65
Toelichting op de financiën
-
Blz. 66
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 67
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 68
Kaderstellende documenten
-
Blz. 69
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 70
Thema Onderwijs
-
Blz. 71
Doelstellingen
-
Blz. 72
Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen
-
Blz. 73
We monitoren het effect van de PeuterPlus-voorziening
-
Blz. 74
Jongeren halen een startkwalificatie in het onderwijs of zijn aan het werk
-
Blz. 75
We werken vanuit het regionaal actieplan Regio Zuidoost-Friesland Onderwijs & Gemeenten.
-
Blz. 76
Er zijn voldoende geschikte onderwijsgebouwen en –voorzieningen
-
Blz. 77
We voeren het integraal huisvestingsplan (IHP) uit
-
Blz. 78
Wat mag het kosten
-
Blz. 79
Toelichting op de financiën
-
Blz. 80
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 81
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 82
Kaderstellende documenten
-
Blz. 83
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 84
Thema Cultuur
-
Blz. 85
Doelstellingen
-
Blz. 86
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 87
De gemeenteraad stelt een nieuw cultuurbeleid vast
-
Blz. 88
De gemeenteraad stelt een nieuw Fries taalbeleid vast
-
Blz. 89
We geven invulling aan de wet zorgplicht bibliotheken
-
Blz. 90
Thema Recreatie en Toerisme
-
Blz. 91
Inleiding
-
Blz. 92
Doelstellingen
-
Blz. 93
De kwaliteit van toeristische voorzieningen is (verder) ontwikkeld en verbeterd
-
Blz. 94
De faciliteiten voor toeristen en recreanten worden meetbaar verbeterd
-
Blz. 95
Thema Openbaar groen
-
Blz. 96
Inleiding
-
Blz. 97
Doelstellingen
-
Blz. 98
We investeren in de Mienskip en in vertrouwen in de gemeentelijke overheid
-
Blz. 99
We stellen een plan op voor het beheren van invasieve soorten
-
Blz. 100
Thema Sport
-
Blz. 101
Doelstellingen
-
Blz. 102
Wij hebben goede sportaccommodaties. Sporten is bereikbaar voor iedereen
-
Blz. 103
We monitoren het sportgedrag van onze inwoners
-
Blz. 104
Wij organiseren valpreventieve beweeginterventies
-
Blz. 105
Wij stimuleren de begeleiding in de kinderopvang en het peuteronderwijs om kinderen zoveel mogelijk te laten bewegen
-
Blz. 106
Wat mag het kosten
-
Blz. 107
Toelichting op de financiën
-
Blz. 108
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 109
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 110
Kaderstellende documenten
-
Blz. 111
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 112
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 113
Doelstellingen
-
Blz. 114
Minder inwoners leven van een bijstandsuitkering
-
Blz. 115
Caparis ontwikkelt zich verder naar een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf
-
Blz. 116
We bereiden voor op de implementatie van de wet ‘Van school naar duurzaam werk’
-
Blz. 117
We bereiden voor op de implementatie van de wet 'Participatiewet in balans'
-
Blz. 118
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 119
Doelstellingen
-
Blz. 120
Met preventie voorkomen en beperken we problemen en versterken we de zelfredzaamheid
-
Blz. 121
We stellen een plan van aanpak op voor GALA en voeren dat uit
-
Blz. 122
We voeren het actieplan preventie uit
-
Blz. 123
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 124
Doelstellingen
-
Blz. 125
Jeugdigen ontwikkelen zich zo goed mogelijk
-
Blz. 126
We geven invulling aan de Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)-aanpak voor jeugdigen van 10 tot 18 jaar
-
Blz. 127
We ontwikkelen de preventieve aanpak (Kansrijke start) door, voor kinderen tussen de -10 maanden en 2,5 jaar
-
Blz. 128
We versterken de mentale gezondheid van onze jongeren
-
Blz. 129
Voor de meest kwetsbare jeugdigen en hun gezinnen is passende jeugdhulp beschikbaar
-
Blz. 130
We voeren de acties uit van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028
-
Blz. 131
We voeren de acties uit van het actieprogramma Fryske Regiovisie Jeugdhulp 2022-2026
-
Blz. 132
We voeren de acties uit van het Toekomstscenario Fryslân
-
Blz. 133
Wij evalueren de aanpak gericht op het normaliseren van problematiek
-
Blz. 134
Wat mag het kosten
-
Blz. 135
Toelichting op de financiën
-
Blz. 136
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 137
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 138
Kaderstellende documenten
-
Blz. 139
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 140
Thema Milieu
-
Blz. 141
Inleiding
-
Blz. 142
Doelstellingen
-
Blz. 143
Er is een gezonde balans tussen natuurlijke duisternis en een veilige leefomgeving
-
Blz. 144
In 2030 is 100% van de huidige installatie voorzien van LED-verlichting
-
Blz. 145
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 146
Doelstellingen
-
Blz. 147
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 148
In 2026 is de helft van ons gemotoriseerde gereedschap elektrisch
-
Blz. 149
Wij nemen concrete maatregelen om onze gemeentelijke gebouwen te verduurzamen
-
Blz. 150
Wij organiseren en faciliteren campagnes op het gebied van duurzaamheid en energietransitie
-
Blz. 151
Wij voeren het communicatieplan en de reductiemaatregelen van de CO2-prestatieladder uit
-
Blz. 152
Wij halen in 2035 een energiebesparing van een equivalent van 150.000 MWh
-
Blz. 153
We geven invulling aan het Soortenmanagementplan
-
Blz. 154
We geven uitvoering aan de specifieke uitkering lokale aanpak isolatie
-
Blz. 155
We maken met drie dorpen/energiecoöperaties plannen om aardgas te besparen
-
Blz. 156
Wij bouwen het OWO-Energiebureau verder uit
-
Blz. 157
Wij realiseren in 2035 een equivalent van 450.000 MWh duurzaam opgewekte energie
-
Blz. 158
We gaan onderzoek doen ten behoeve van het ontlasten van het energienetwerk en starten waar mogelijk met de uitvoering van oplossingsrichtingen
-
Blz. 159
We stemmen af met en faciliteren Liander bij het versterken van het elektriciteitsnetwerk
-
Blz. 160
Wij actualiseren de Transitievisie Warmte en werken dit uit in een Warmteprogramma
-
Blz. 161
Wij faciliteren en stimuleren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
-
Blz. 162
Wat mag het kosten
-
Blz. 163
Toelichting op de financiën
-
Blz. 164
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 165
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 166
Kaderstellende documenten
-
Blz. 167
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 168
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 169
Doelstellingen
-
Blz. 170
De gronden in Opsterland hebben een functie die is afgestemd op de functie van de andere (aangrenzende) gronden
-
Blz. 171
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
-
Blz. 172
Opstellen Ruimtelijk Ontwikkelings Perspectief (ROP)
-
Blz. 173
Thema Landschap, Natuur, Biodiversiteit, Landbouw en Erfgoed
-
Blz. 174
Doelstellingen
-
Blz. 175
Het behoud van waardevolle historische objecten is geborgd in beleid
-
Blz. 176
We hebben instrumenten voor het behoud van waardevolle historische objecten en erfgoed
-
Blz. 177
We behouden landschappelijk en cultuurhistorisch kenmerkende elementen
-
Blz. 178
We onderzoeken de mogelijkheid om een beschermde status te geven aan beeldbepalende delen van het landschap
-
Blz. 179
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen en vastgoed
-
Blz. 180
Doelstellingen
-
Blz. 181
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
-
Blz. 182
We zetten verdere stappen in de sleutelprojecten woningbouw
-
Blz. 183
Wat mag het kosten
-
Blz. 184
Toelichting op de financiën
-
Blz. 185
Paragrafen
-
Blz. 186
Lokale heffingen
-
Blz. 187
Lokale heffingen
-
Blz. 188
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 189
Riolering
-
Blz. 190
Afval
-
Blz. 191
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 192
Lokale lastendruk
-
Blz. 193
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 194
Inleiding
-
Blz. 195
Risicobeheersing
-
Blz. 196
Weerstandsvermogen
-
Blz. 197
Kengetallen
-
Blz. 198
Toelichting kengetallen
-
Blz. 199
Frauderisico's en continuïteit
-
Blz. 200
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 201
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 202
Verharding en openbare verlichting
-
Blz. 203
Riolering
-
Blz. 204
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 205
Groen
-
Blz. 206
Gebouwen
-
Blz. 207
Financiering
-
Blz. 208
Financiering
-
Blz. 209
Bedrijfsvoering
-
Blz. 210
Bedrijfsvoering
-
Blz. 211
Kaderstellende documenten
-
Blz. 212
Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 213
Informatiebeveiliging
-
Blz. 214
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 215
Inleiding
-
Blz. 216
Waar staan we?
-
Blz. 217
Wat gaan we in 2026 doen?
-
Blz. 218
Verbonden partijen
-
Blz. 219
Verbonden partijen
-
Blz. 220
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 221
Grondbeleid
-
Blz. 222
Grondbeleid
-
Blz. 223
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 224
Investeringen
-
Blz. 225
Inleiding
-
Blz. 226
Burgemeester Harmsma school
-
Blz. 227
Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP)
-
Blz. 228
Tractie
-
Blz. 229
Kunstwerken
-
Blz. 230
Riolering
-
Blz. 231
OWO samenwerking
-
Blz. 232
Inleiding
-
Blz. 233
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 234
Onze prioriteiten voor 2026
-
Blz. 235
Financiële begroting
-
Blz. 236
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 237
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 238
Totaaloverzicht per programma
-
Blz. 239
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 240
Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 241
Programma 1 - Veiligheid
-
Blz. 242
Programma 2 - Verkeer en vervoer
-
Blz. 243
Programma 3 - Economie
-
Blz. 244
Programma 4 - Onderwijs
-
Blz. 245
Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 246
Programma 6 - Sociaal domein
-
Blz. 247
Programma 7 - Volksgezondheid
-
Blz. 248
Programma 8 - Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 249
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 250
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 251
Balans
-
Blz. 252
EMU-Saldo
-
Blz. 253
Reserves
-
Blz. 254
Structurele reserve onttrekkingen en stortingen
-
Blz. 255
Voorzieningen
-
Blz. 256
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 257
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 258
Bijlage: Overzicht verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 259
Overzicht verplichte BBV beleidsindicatoren
-
Blz. 260
Beleidsindicatoren programma 0: Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 261
Beleidsindicatoren programma 1: Veiligheid
-
Blz. 262
Beleidsindicatoren programma 3: Economie
-
Blz. 263
Beleidsindicatoren programma 4: Onderwijs
-
Blz. 264
Beleidsindicatoren programma 5: Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 265
Beleidsindicatoren programma 6: Sociaal domein
-
Blz. 266
Beleidsindicatoren programma 7: Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 267
Beleidsindicatoren programma 8: Bouwen, wonen en Gronden (VHROSV)
-
Blz. 268
Bijlage: Overzicht vaste subsidieontvangers
-
Blz. 269
Vaste subsidieontvangers
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap