Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2026
    1. Blz. 2 Begroting 2026
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Financieel beeld
        3. Blz. 7 Leeswijzer
        4. Blz. 8 Vaststellen begroting
      2. Blz. 9 Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 10 Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
        2. Blz. 11 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 12 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 13 Thema Bestuur
          1. Blz. 14 Doelstellingen
            1. Blz. 15 (Digitale) informatie bij de gemeente is veilig
              1. Blz. 16 In 2026 richten we ons op doorontwikkeling naar een toekomstbestendige privacy- en informatiebeveiligingsorganisatie
        5. Blz. 17 Thema Dienstverlening en Organisatie
          1. Blz. 18 Doelstellingen
            1. Blz. 19 De gemeentelijke organisatie is professioneel en eigentijds
              1. Blz. 20 Wij brengen de actuele positie van de ambtelijke organisatie in beeld
        6. Blz. 21 Vennootschapsbelasting
        7. Blz. 22 Onvoorzien
        8. Blz. 23 Wat mag het kosten
        9. Blz. 24 Toelichting op de financiën
      3. Blz. 25 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 26 Programma 1 | Veiligheid
        2. Blz. 27 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 28 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 29 Thema Crisisbeheersing en brandweer
          1. Blz. 30 Doelstellingen
            1. Blz. 31 We vergroten de maatschappelijke weerbaarheid in de samenleving
              1. Blz. 32 We sluiten aan op de landelijke ontwikkelingen in de weerbaarheidsopgave waar we als samenleving, dus ook als gemeente voor staan
        5. Blz. 33 Thema Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 34 Doelstellingen
            1. Blz. 35 Wij hebben zicht op ondermijnende criminaliteit en verminderen die
              1. Blz. 36 We actualiseren het Damoclesbeleid
              2. Blz. 37 We geven uitvoering aan het ARIADNE-project
        6. Blz. 38 Wat mag het kosten
        7. Blz. 39 Toelichting op de financiën
      4. Blz. 40 Programma 2 | Verkeer en vervoer
        1. Blz. 41 Programma 2 | Verkeer en vervoer
        2. Blz. 42 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 43 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 44 Thema Verkeer, vervoer en wegen
          1. Blz. 45 Doelstellingen
            1. Blz. 46 De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk
              1. Blz. 47 We breiden het netwerk van elektrische laadpunten voor auto’s uit
              2. Blz. 48 We werken aan een nieuw mobiliteitsplan
        5. Blz. 49 Wat mag het kosten
        6. Blz. 50 Toelichting op de financiën
      5. Blz. 51 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 52 Programma 3 | Economie
        2. Blz. 53 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 54 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 55 Thema Ondernemen en werkgelegenheid
          1. Blz. 56 Doelstellingen
            1. Blz. 57 Opsterland kent een goed economisch en ondernemersklimaat
              1. Blz. 58 We actualiseren ons economisch beleid
        5. Blz. 59 Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
          1. Blz. 60 Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
          2. Blz. 61 Doelstellingen
            1. Blz. 62 We hebben inzicht in de groei- en ontwikkelmogelijkheden van de bedrijventerreinen
              1. Blz. 63 De gemeenteraad stelt een visie op bedrijventerreinen vast
        6. Blz. 64 Wat mag het kosten
        7. Blz. 65 Toelichting op de financiën
      6. Blz. 66 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 67 Programma 4 | Onderwijs
        2. Blz. 68 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 69 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 70 Thema Onderwijs
          1. Blz. 71 Doelstellingen
            1. Blz. 72 Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen
              1. Blz. 73 We monitoren het effect van de PeuterPlus-voorziening
            2. Blz. 74 Jongeren halen een startkwalificatie in het onderwijs of zijn aan het werk
              1. Blz. 75 We werken vanuit het regionaal actieplan Regio Zuidoost-Friesland Onderwijs & Gemeenten.
            3. Blz. 76 Er zijn voldoende geschikte onderwijsgebouwen en –voorzieningen
              1. Blz. 77 We voeren het integraal huisvestingsplan (IHP) uit
        5. Blz. 78 Wat mag het kosten
        6. Blz. 79 Toelichting op de financiën
      7. Blz. 80 Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 81 Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
        2. Blz. 82 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 83 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 84 Thema Cultuur
          1. Blz. 85 Doelstellingen
            1. Blz. 86 Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
              1. Blz. 87 De gemeenteraad stelt een nieuw cultuurbeleid vast
              2. Blz. 88 De gemeenteraad stelt een nieuw Fries taalbeleid vast
              3. Blz. 89 We geven invulling aan de wet zorgplicht bibliotheken
        5. Blz. 90 Thema Recreatie en Toerisme
          1. Blz. 91 Inleiding
          2. Blz. 92 Doelstellingen
            1. Blz. 93 De kwaliteit van toeristische voorzieningen is (verder) ontwikkeld en verbeterd
              1. Blz. 94 De faciliteiten voor toeristen en recreanten worden meetbaar verbeterd
        6. Blz. 95 Thema Openbaar groen
          1. Blz. 96 Inleiding
          2. Blz. 97 Doelstellingen
            1. Blz. 98 We investeren in de Mienskip en in vertrouwen in de gemeentelijke overheid
              1. Blz. 99 We stellen een plan op voor het beheren van invasieve soorten
        7. Blz. 100 Thema Sport
          1. Blz. 101 Doelstellingen
            1. Blz. 102 Wij hebben goede sportaccommodaties. Sporten is bereikbaar voor iedereen
              1. Blz. 103 We monitoren het sportgedrag van onze inwoners
              2. Blz. 104 Wij organiseren valpreventieve beweeginterventies
              3. Blz. 105 Wij stimuleren de begeleiding in de kinderopvang en het peuteronderwijs om kinderen zoveel mogelijk te laten bewegen
        8. Blz. 106 Wat mag het kosten
        9. Blz. 107 Toelichting op de financiën
      8. Blz. 108 Programma 6 | Sociaal domein
        1. Blz. 109 Programma 6 | Sociaal domein
        2. Blz. 110 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 111 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 112 Thema Uitvoering sociale wetgeving
          1. Blz. 113 Doelstellingen
            1. Blz. 114 Minder inwoners leven van een bijstandsuitkering
              1. Blz. 115 Caparis ontwikkelt zich verder naar een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf
              2. Blz. 116 We bereiden voor op de implementatie van de wet ‘Van school naar duurzaam werk’
              3. Blz. 117 We bereiden voor op de implementatie van de wet 'Participatiewet in balans'
        5. Blz. 118 Thema Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 119 Doelstellingen
            1. Blz. 120 Met preventie voorkomen en beperken we problemen en versterken we de zelfredzaamheid
              1. Blz. 121 We stellen een plan van aanpak op voor GALA en voeren dat uit
              2. Blz. 122 We voeren het actieplan preventie uit
        6. Blz. 123 Thema Jeugdhulp
          1. Blz. 124 Doelstellingen
            1. Blz. 125 Jeugdigen ontwikkelen zich zo goed mogelijk
              1. Blz. 126 We geven invulling aan de Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)-aanpak voor jeugdigen van 10 tot 18 jaar
              2. Blz. 127 We ontwikkelen de preventieve aanpak (Kansrijke start) door, voor kinderen tussen de -10 maanden en 2,5 jaar
              3. Blz. 128 We versterken de mentale gezondheid van onze jongeren
            2. Blz. 129 Voor de meest kwetsbare jeugdigen en hun gezinnen is passende jeugdhulp beschikbaar
              1. Blz. 130 We voeren de acties uit van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028
              2. Blz. 131 We voeren de acties uit van het actieprogramma Fryske Regiovisie Jeugdhulp 2022-2026
              3. Blz. 132 We voeren de acties uit van het Toekomstscenario Fryslân
              4. Blz. 133 Wij evalueren de aanpak gericht op het normaliseren van problematiek
        7. Blz. 134 Wat mag het kosten
        8. Blz. 135 Toelichting op de financiën
      9. Blz. 136 Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 137 Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
        2. Blz. 138 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 139 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 140 Thema Milieu
          1. Blz. 141 Inleiding
          2. Blz. 142 Doelstellingen
            1. Blz. 143 Er is een gezonde balans tussen natuurlijke duisternis en een veilige leefomgeving
              1. Blz. 144 In 2030 is 100% van de huidige installatie voorzien van LED-verlichting
        5. Blz. 145 Thema Duurzaamheid
          1. Blz. 146 Doelstellingen
            1. Blz. 147 De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
              1. Blz. 148 In 2026 is de helft van ons gemotoriseerde gereedschap elektrisch
              2. Blz. 149 Wij nemen concrete maatregelen om onze gemeentelijke gebouwen te verduurzamen
              3. Blz. 150 Wij organiseren en faciliteren campagnes op het gebied van duurzaamheid en energietransitie
              4. Blz. 151 Wij voeren het communicatieplan en de reductiemaatregelen van de CO2-prestatieladder uit
            2. Blz. 152 Wij halen in 2035 een energiebesparing van een equivalent van 150.000 MWh
              1. Blz. 153 We geven invulling aan het Soortenmanagementplan
              2. Blz. 154 We geven uitvoering aan de specifieke uitkering lokale aanpak isolatie
              3. Blz. 155 We maken met drie dorpen/energiecoöperaties plannen om aardgas te besparen
              4. Blz. 156 Wij bouwen het OWO-Energiebureau verder uit
            3. Blz. 157 Wij realiseren in 2035 een equivalent van 450.000 MWh duurzaam opgewekte energie
              1. Blz. 158 We gaan onderzoek doen ten behoeve van het ontlasten van het energienetwerk en starten waar mogelijk met de uitvoering van oplossingsrichtingen
              2. Blz. 159 We stemmen af met en faciliteren Liander bij het versterken van het elektriciteitsnetwerk
              3. Blz. 160 Wij actualiseren de Transitievisie Warmte en werken dit uit in een Warmteprogramma
              4. Blz. 161 Wij faciliteren en stimuleren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
        6. Blz. 162 Wat mag het kosten
        7. Blz. 163 Toelichting op de financiën
      10. Blz. 164 Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
        1. Blz. 165 Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
        2. Blz. 166 Kaderstellende documenten
        3. Blz. 167 Reguliere werkzaamheden
        4. Blz. 168 Thema Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 169 Doelstellingen
            1. Blz. 170 De gronden in Opsterland hebben een functie die is afgestemd op de functie van de andere (aangrenzende) gronden
              1. Blz. 171 Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
              2. Blz. 172 Opstellen Ruimtelijk Ontwikkelings Perspectief (ROP)
        5. Blz. 173 Thema Landschap, Natuur, Biodiversiteit, Landbouw en Erfgoed
          1. Blz. 174 Doelstellingen
            1. Blz. 175 Het behoud van waardevolle historische objecten is geborgd in beleid
              1. Blz. 176 We hebben instrumenten voor het behoud van waardevolle historische objecten en erfgoed
            2. Blz. 177 We behouden landschappelijk en cultuurhistorisch kenmerkende elementen
              1. Blz. 178 We onderzoeken de mogelijkheid om een beschermde status te geven aan beeldbepalende delen van het landschap
        6. Blz. 179 Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen en vastgoed
          1. Blz. 180 Doelstellingen
            1. Blz. 181 Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
              1. Blz. 182 We zetten verdere stappen in de sleutelprojecten woningbouw
        7. Blz. 183 Wat mag het kosten
        8. Blz. 184 Toelichting op de financiën
      11. Blz. 185 Paragrafen
        1. Blz. 186 Lokale heffingen
          1. Blz. 187 Lokale heffingen
          2. Blz. 188 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
          3. Blz. 189 Riolering
          4. Blz. 190 Afval
          5. Blz. 191 Omgevingsvergunningen
          6. Blz. 192 Lokale lastendruk
        2. Blz. 193 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 194 Inleiding
          2. Blz. 195 Risicobeheersing
          3. Blz. 196 Weerstandsvermogen
          4. Blz. 197 Kengetallen
          5. Blz. 198 Toelichting kengetallen
          6. Blz. 199 Frauderisico's en continuïteit
        3. Blz. 200 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 201 Onderhoud kapitaalgoederen
          2. Blz. 202 Verharding en openbare verlichting
          3. Blz. 203 Riolering
          4. Blz. 204 Vaarwegen en kunstwerken (water)
          5. Blz. 205 Groen
          6. Blz. 206 Gebouwen
        4. Blz. 207 Financiering
          1. Blz. 208 Financiering
        5. Blz. 209 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 210 Bedrijfsvoering
          2. Blz. 211 Kaderstellende documenten
          3. Blz. 212 Accountantscontrole en rechtmatigheid
          4. Blz. 213 Informatiebeveiliging
        6. Blz. 214 Openbaarheidsparagraaf
          1. Blz. 215 Inleiding
          2. Blz. 216 Waar staan we?
          3. Blz. 217 Wat gaan we in 2026 doen?
        7. Blz. 218 Verbonden partijen
          1. Blz. 219 Verbonden partijen
          2. Blz. 220 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 221 Grondbeleid
          1. Blz. 222 Grondbeleid
          2. Blz. 223 Ontwikkelingen grondbedrijf
        9. Blz. 224 Investeringen
          1. Blz. 225 Inleiding
          2. Blz. 226 Burgemeester Harmsma school
          3. Blz. 227 Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP)
          4. Blz. 228 Tractie
          5. Blz. 229 Kunstwerken
          6. Blz. 230 Riolering
        10. Blz. 231 OWO samenwerking
          1. Blz. 232 Inleiding
          2. Blz. 233 Algemene ontwikkelingen
          3. Blz. 234 Onze prioriteiten voor 2026
      12. Blz. 235 Financiële begroting
        1. Blz. 236 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 237 Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
          2. Blz. 238 Totaaloverzicht per programma
          3. Blz. 239 Totaaloverzicht baten en lasten
          4. Blz. 240 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
          5. Blz. 241 Programma 1 - Veiligheid
          6. Blz. 242 Programma 2 - Verkeer en vervoer
          7. Blz. 243 Programma 3 - Economie
          8. Blz. 244 Programma 4 - Onderwijs
          9. Blz. 245 Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
          10. Blz. 246 Programma 6 - Sociaal domein
          11. Blz. 247 Programma 7 - Volksgezondheid
          12. Blz. 248 Programma 8 - Bouwen, wonen en gronden
          13. Blz. 249 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 250 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 251 Balans
          2. Blz. 252 EMU-Saldo
          3. Blz. 253 Reserves
          4. Blz. 254 Structurele reserve onttrekkingen en stortingen
          5. Blz. 255 Voorzieningen
      13. Blz. 256 Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 257 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
      14. Blz. 258 Bijlage: Overzicht verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 259 Overzicht verplichte BBV beleidsindicatoren
        2. Blz. 260 Beleidsindicatoren programma 0: Bestuur en ondersteuning
        3. Blz. 261 Beleidsindicatoren programma 1: Veiligheid
        4. Blz. 262 Beleidsindicatoren programma 3: Economie
        5. Blz. 263 Beleidsindicatoren programma 4: Onderwijs
        6. Blz. 264 Beleidsindicatoren programma 5: Sport, cultuur en recreatie
        7. Blz. 265 Beleidsindicatoren programma 6: Sociaal domein
        8. Blz. 266 Beleidsindicatoren programma 7: Volksgezondheid en milieu
        9. Blz. 267 Beleidsindicatoren programma 8: Bouwen, wonen en Gronden (VHROSV)
      15. Blz. 268 Bijlage: Overzicht vaste subsidieontvangers
        1. Blz. 269 Vaste subsidieontvangers
    3. Activiteiten
    4. Overzicht
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap