Programma 2 | Verkeer en vervoer

Programma 2 | Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer - Programma 2 | Verkeer en vervoer

Goed bereikbaar

Opsterland is goed bereikbaar. Daarbij zijn de ligging aan de A7 en de aanwezigheid van meerdere provinciale wegen van belang. Opsterland is daardoor een prima gemeente om te wonen en te werken. De goede verbindingen zijn ook van waarde voor wie in Opsterland woont en bijvoorbeeld in de grotere plaatsen in de buurt werkt. Daarom is een goed gemeentelijk wegenstelsel van groot belang.

Beeldkwaliteitsplan

Het in stand houden van het wegennet (en waterwegen) vraagt daarbij nadrukkelijk aandacht. We onderhouden onze wegen, bruggen, duikers, kades en dergelijke op de manier die vastligt in het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte. Hierin is sprake van een verantwoorde balans in de kwaliteitsniveaus van deze belangrijke kapitaalgoederen. Veiligheid en bereikbaarheid staan hierin centraal.

Fiets- en voetpaden

Het netwerk van fiets- en voetpaden heeft een belangrijke fijnmazige functie. Niet alleen voor wonen en werken. Maar zeker ook voor recreatie & toerisme in onze gemeente. We onderhouden de fiets- en voetpaden goed, zodat ze uitnodigen tot gebruik.

Openbaar vervoer

Voor de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland is het openbaar vervoer een belangrijke voorziening voor onze inwoners. De vergrijzing van de bevolking zal de vraag naar (passend) openbaar vervoer vergroten. We zoeken - waar we als gemeente een rol hebben - naar maatwerk. Daarmee houden we het aanbod bereikbaar en betaalbaar en laten het aansluiten op de vraag.

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer - Kaderstellende documenten

Gemeentelijk watertakenprogramma 2025-2029
Gladheidbestrijdingsplan Opsterland 2025 ‘struie dêr't it moat’ en ‘net struie dêr’t it kin'
Afsprakenkader sport 2022-2026
Beeldkwaliteitsplan openbare ruimte 2021-2025
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland 2014
Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010 Bereikbaar zijn en blijven (GVVP)
Evaluatie Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010

Thema Verkeer, vervoer en wegen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Thema Verkeer, vervoer en wegen - Doelstellingen

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van de reserves voor programma 2 opgenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Realisatie 2024 Begr. 2025 (incl wijz) Begr. 2026 MJB 2027 MJB 2028 MJB 2029
Lasten 6.799 6.678 6.619 6.303 5.919 5.953
Baten 295 258 264 264 264 264
Saldo voor bestemming -6.504 -6.419 -6.354 -6.038 -5.654 -5.688
Mutaties reserves
Lasten - - - - - -
Baten 1.033 - - - - -
Saldo na bestemming -5.471 -6.419 -6.354 -6.038 -5.654 -5.688
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Realisatie 2024 Begr. 2025 (incl wijz) Begr. 2026 Mut B25<>B26
Lasten - - - -
2.1 Verkeer en vervoer 6.791 6.670 6.611 -59
2.5 Openbaar vervoer 7 8 8 -
Totaal lasten 6.799 6.678 6.619 -59
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 295 258 264 6
2.5 Openbaar vervoer - - - -
Totaal baten 295 258 264 6
Saldo voor bestemming -6.504 -6.419 -6.354 65
Mutaties reserves
Stortingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 1.033 0 0 0
Totaal mutaties reserves 1.033 0 0 0
Saldo na bestemming -5.471 -6.419 -6.354 65

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer - Toelichting op de financiën

Het saldo van dit programma is in 2026 € 65.000 voordeliger dan in 2025.

Lasten:

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: de lasten zijn in 2026 € 59.000 gedaald.

  • De kosten voor de vervangingsopgave van de oevers zijn in 2025 € 330.000 en in 2026 € 795.000 (PPB2025).  In deze begroting is het budget van € 795.000 omgezet naar een investeringskrediet. Dit geeft € 330.000 lagere lasten in 2026.
  • Eenmalige afschrijvingslasten in 2026 voor de aanpak van bermschade (€ 384.000, PPB 2025) geven hogere lasten.
  • Eenmalige afschrijvingslasten in 2025 voor de vervanging van openbare verlichting in 2025 (€ 260.000, PPB2024) geven lagere lasten in 2026.
  • In 2026 zijn de toegerekende directe personeelslasten € 121.000 hoger.

Reserves:

In 2026 zijn geen reserve mutaties geraamd.