Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Coalitieakkoord

Deze bestuursperiode is het coalitieakkoord van Opsterlands Belang, FNP, PvdA en ChristenUnie leidend. Tegelijk passen we beleid en uitvoering aan, als de omstandigheden of wet- en regelgeving daarom vragen.

Samen met de samenleving

Als gemeentelijke overheid staan we dicht bij de samenleving. Dat blijkt op verschillende manieren. We betrekken inwoners, instellingen en bedrijven bij onze plannen. We zijn duidelijk over hun rol. We laten zien welke stappen we zetten en welk resultaat we willen bereiken. Onze communicatie is duidelijk. Daarbij houden we rekening met al onze inwoners. Daarvoor gebruiken we digitale middelen én is er de mogelijkheid van persoonlijk contact. 

Gemeenteraad

De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de kaders, voor de budgetten en voor de controle op de uitvoering. Daarom betrekken B&W de gemeenteraad aan het begin van de belangrijke processen.

Zelfstandige gemeente - samenwerken

We zijn als Opsterland een zelfstandige gemeente in Zuidoost-Fryslân en dat willen we blijven. Tegelijk hebben we anderen nodig om onze doelen te halen. Vooral omdat de opgaven voor gemeenten groter en ingewikkelder worden. Daarom werken we samen met Ooststellingwerf en Weststellingwerf in OWO-verband. Ook met andere gemeenten, zoals Heerenveen en Smallingerland, werken we samen. Wij zijn lid van de P10, een samenwerkingsverband van meer dan 30 grote plattelandsgemeenten. We brengen onze belangen onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek. Dit doen wij via de VNG en de VFG.

Organisatie

We hebben een professionele organisatie die zorgt dat besluiten van de raad en het college worden uitgevoerd. We hebben oog voor de belangen van onze inwoners en het algemeen belang. Een professionele organisatie vraagt om goed werkgeverschap en werknemerschap. De organisatie kan alleen goed werk verrichten als er voldoende mensen, middelen en goed geoutilleerde werkplekken beschikbaar zijn.  Daarnaast is een goede samenwerking met het college en de raad van belang. Het is daarom goed om te investeren in goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap.

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Reguliere werkzaamheden
  • Interne advisering en ondersteuning bedrijfsvoering (communicatie, HR, financiën, control, inkoop, ICT, juridisch).
  • Behandelen juridische procedures (bezwaar, beroep).
  • Verstrekken van documenten (rijbewijs, paspoort en uittreksels).
  • Vastleggen van levensloop bepalende momenten (geboorte, huwelijk, partnerschap, overlijden en verhuizingen).
  • Het te woord staan van burgers, ondernemers en andere partijen die informatie over en van de gemeente zoeken.

Thema Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Thema Bestuur - Doelstellingen

Thema Dienstverlening en Organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Thema Dienstverlening en Organisatie - Doelstellingen

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Wat mag het kosten

Mutaties voor alle reserves worden verwerkt onder programma 0 onder taakveld 0.10. Echter, niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Voor een correcte financiële analyse per programma, zijn in de onderstaande tabel alleen de mutaties opgenomen van de reserves die daadwerkelijk deel uitmaken van programma 0.

Exploitatie
x € 1.000 Realisatie 2024 Begr. 2025 (incl wijz) Begr. 2026 MJB 2027 MJB 2028 MJB 2029
Lasten 23.088 23.697 22.007 21.474 21.199 20.906
Baten 75.358 75.929 76.804 76.605 75.262 76.100
Saldo voor bestemming 52.270 52.232 54.796 55.131 54.064 55.194
Mutaties reserves
Lasten 3.212 63 - - - -
Baten 2.930 363 - - - -
Saldo na bestemming 51.989 52.532 54.796 55.131 54.064 55.194
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Realisatie 2024 Begr. 2025 (incl wijz) Begr. 2026 Mut B25<>B26
Lasten
0.1 Bestuur 2.370 1.762 2.116 354
0.2 Burgerzaken 1.388 1.521 1.639 118
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 2.442 1.356 1.064 -292
0.4 Overhead 15.736 17.901 16.035 -1.866
0.5 Treasury 190 157 141 -16
0.61 OZB woningen 941 960 972 13
0.62 OZB niet-woningen - - - -
0.64 Belastingen overig -0 - - -
0.7 Uitkeringen gemeentefonds - - - -
0.8 Overige baten en lasten 22 40 40 -
Totaal lasten 23.088 23.697 22.007 -1.689
Baten
0.1 Bestuur 29 - - -
0.2 Burgerzaken 588 588 588 -
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.524 231 253 23
#VALUE! 244 35 35 -
0.5 Treasury 1.360 1.140 757 -384
0.61 OZB woningen 3.448 3.462 3.608 145
0.62 OZB niet-woningen 1.562 1.639 1.708 69
0.64 Belastingen overig 72 64 64 -
0.7 Uitkeringen gemeentefonds 66.321 68.770 69.791 1.021
0.8 Overige baten en lasten 210 - - -
Totaal baten 75.358 75.929 76.804 874
Saldo voor bestemming 52.270 52.232 54.796 2.564
Realisatie 2024 Begr. 2025 (incl wijz) Begr. 2026 MJB 2027 MJB 2028 MJB 2029
Saldo voor bestemming 52.270 52.232 54.796 55.131 54.064 55.194
0.10 Mutaties reserves 4.952 456 250 250 250 250
Prog. 1 - - - - - -
Prog. 2 - - - - - -
Prog. 3 278 220 220 220 220 220
Prog. 4 - - - - - -
Prog. 5 - 143 - - - -
Prog. 6 1.030 30 30 30 30 30
Prog. 7 - - - - - -
Prog. 8 431 - - - - -
-/-Stortingen prog 1 tm 8 1.740 393 250 250 250 250
-/-Stortingen prog 1 tm 8 1.740 393 250 250 250 250
Totaal stortingen reserves progr 0 3.212 63 - - - -
0.10 Mutaties reserves 5.077 1.078 451 413 177 177
Prog. 1 - - - - - -
Prog. 2 1.033 - - - - -
Prog. 3 - - - - - -
Prog. 4 - - - - - -
Prog. 5 450 427 177 373 177 177
Prog. 6 308 80 - - - -
Prog. 7 325 - - - - -
Prog. 8 31 207 274 40 - -
-/- Onttrekkingen prog 1 tm 8 2.146 714 451 413 177 177
-/- Onttrekkingen prog 1 tm 8 -2.146 -714 -451 -413 -177 -177
Totaal onttrekkingen reserves progr 0 2.930 363 - - - -
Totaal resultaat programma 0 51.989 52.532 54.796 55.131 54.064 55.194
Saldo na bestemming
Prog. 1 -2.508 -2.762 -2.896 -2.896 -2.896 -2.896
Prog. 2 -5.471 -6.419 -6.354 -6.038 -5.654 -5.688
Prog. 3 -365 -572 -482 -482 -564 -457
Prog. 4 -3.031 -2.978 -3.089 -3.181 -3.667 -3.681
Prog. 5 -5.812 -5.912 -6.321 -5.934 -5.834 -5.821
Prog. 6 -27.847 -32.282 -32.462 -32.630 -32.549 -32.559
Prog. 7 -1.239 -1.456 -1.441 -1.413 -1.380 -1.364
Prog. 8 -214 -859 -1.194 -1.255 -1.620 -1.243
-/- Resultaat prog 1 tm 8 -46.486 -53.239 -54.238 -53.830 -54.164 -53.709
0.11 Totaal resultaat 5.503 -706 558 1.302 -101 1.485

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Toelichting op de financiën

Algemeen:

De directe kosten moeten verplicht worden doorbelast van taakveld overhead naar de taakvelden waar het betreffende personeel actief is. Het idee is dat dit duidelijk maakt hoeveel van de kosten binnen het taakveld nodig zijn voor personele inzet. Deze doorbelasting betreft enkel een interne toerekening van kosten en heeft als zodanig geen impact op de totale gemeentelijke begroting.

Lasten:

Taakveld 0.1 Bestuur: de lasten zijn in 2026 € 354.000 gestegen.

  • De kosten voor de raad zijn € 138.000 gestegen als gevolg van indexatie, twee extra raadsleden en opleidingskosten van de nieuwe raad (VJR2025).
  • In 2026 zijn de toegerekende directe personeelslasten € 178.000 hoger.

Taakveld 0.2 Burgerzaken: de lasten zijn in 2026 € 118.000 gestegen.

  • In 2026 zijn de toegerekende directe personeelslasten € 118.000 hoger.

Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: de lasten zijn in 2026 € 292.000 gedaald.

In 2025 waren eenmalige kosten begroot voor:

  • Kosten voor het opstellen van opstalcontracten (€ 100.000, PPB2025)
  • Inventarisatie van gemeentelijke gebouwen (€ 92.000, NJR2024)  
  • Planschade Langezwaag Noord (€ 70.000, NJR2024)

Taakveld 0.4 Overhead: de lasten zijn in 2026 € 1.866.000 gedaald.

  • De actualisatie van de personeelskosten geeft € 1.140.000 hogere lasten. De personeelskosten zijn begroot op basis van de huidige formatie en de aanvragen bij de PPB2025. De personeelskosten zijn berekend op de werkelijke salariskosten voor 2026.
  • De personeelskosten voor verenigingsondersteuning, inwonersparticipatie en inclusie geven hogere lasten (€148.000, raadsbesluit sept. 2025).
  • De doorbelasting van de directe personeelslasten naar andere taakvelden is per saldo € 2.077.000 gestegen. Dit geeft lagere lasten op dit taakveld.
  • De personeelskosten van de projectleider Civiel worden doorbelast aan de betreffende investeringen. Dit geeft lagere lasten (€120.000, PPB2025).

In 2025 waren eenmalige kosten begroot, dit geeft in 2026 lagere lasten, voor:

  • Beveiliging in het gemeentehuis (€ 100.000, VJR2025)
  • De vervanging van bureaustoelen (€ 113.000, PPB2024)
  • WW-lasten (€ 155.000, VJR2025)
  • Uitbreiding binnenruimte werf Ureterp (€ 140.000, PPB2025)
  • Terrein en huisvesting werf Terwispel (€ 350.000, PPB2025)

Baten:

Taakveld 0.5 Treasury: de baten zijn in 2026 € 384.000 gedaald.

  • Door verwachte investeringen daalt de omvang van de schatkist in 2026, hierdoor wordt een lagere renteopbrengst van het schatkistbankieren verwacht. Voor 2026 wordt nog rekening gehouden met een renteopbrengst van circa € 500.000. Na 2026 is de renteopbrengst afgebouwd naar € 0.

Taakvelden 0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen: de baten zijn € 214.000 gestegen.

  • De OZB-tarieven zijn geïndexeerd. Zie paragraaf Lokale heffingen voor een nadere onderbouwing.

Taakveld 0.7 Uitkeringen gemeentefonds: de baten zijn in 2026 € 1.021.000 gestegen.

  • Diverse voor- en nadelen, waaronder de uitkeringsfactor en mutaties in de grondslagen van de maatstaven, geven dit voordeel.

Taakveld 0.10 Mutatie reserves

  • De stortingen (€ 250.000) en onttrekkingen (€ 451.000) van de reserves worden toegelicht in de programma's 1 t/m 8. De reserves hebben betrekking op lasten en baten van deze programma's.
  • In 2026 zijn in programma 0 geen reserve mutaties geraamd.

Taakveld 0.11 Totaalresultaat

  • De begroting voor 2026 laat een positief saldo van € 558.000 zien.