Begroting 2022
|
Blz. 1
|
Begroting 2022
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Begrotingsstrategie
|
Blz. 6
|
Vaststellen begroting
|
Blz. 7
|
Financieel beeld
|
Blz. 8
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 9
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 10
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 11
|
Thema Bestuur
|
Blz. 12
|
Doelstellingen
|
Blz. 13
|
We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
|
Blz. 14
|
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
|
Blz. 15
|
Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
|
Blz. 16
|
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
|
Blz. 17
|
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
|
Blz. 18
|
Wij organiseren verkiezingen
|
Blz. 19
|
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
|
Blz. 20
|
Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
|
Blz. 21
|
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
|
Blz. 22
|
De raad houdt sturing op verbonden partijen
|
Blz. 23
|
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
|
Blz. 24
|
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
|
Blz. 25
|
Thema Dienstverlening en Organisatie
|
Blz. 26
|
Doelstellingen
|
Blz. 27
|
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
|
Blz. 28
|
Invoeren van Anders werken daar waar het past
|
Blz. 29
|
Visie strategisch vastgoed
|
Blz. 30
|
Wij versterken het opdrachtgeverschap
|
Blz. 31
|
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
|
Blz. 32
|
In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
|
Blz. 33
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 34
|
Verbonden partijen
|
Blz. 35
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 36
|
Onvoorzien
|
Blz. 37
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 38
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 39
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 40
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 41
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 42
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 43
|
Doelstellingen
|
Blz. 44
|
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
|
Blz. 45
|
We willen het aantal woninginbraken laten dalen of minimaal gelijk houden
|
Blz. 46
|
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
|
Blz. 47
|
Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 48
|
Wij voorkomen en verminderen overlast
|
Blz. 49
|
Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
|
Blz. 50
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 51
|
Verbonden partijen
|
Blz. 52
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 53
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 54
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 55
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 56
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 57
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 58
|
Doelstellingen
|
Blz. 59
|
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn
|
Blz. 60
|
Wij houden de bovengrondse infrastructuur zoals wegen, fiets- en voetpaden en parkeerterreinen in stand voor dagelijks gebruik.
|
Blz. 61
|
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
|
Blz. 62
|
Bij regulier onderhoud aan het areaal verhardingen nemen we daar waar mogelijk maatregelen die de verkeersveiligheid vergroten.
|
Blz. 63
|
Verbonden partijen
|
Blz. 64
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 65
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 66
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 67
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 68
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 69
|
Thema Werken
|
Blz. 70
|
Doelstellingen
|
Blz. 71
|
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
|
Blz. 72
|
Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
|
Blz. 73
|
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
|
Blz. 74
|
Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
|
Blz. 75
|
In samenwerking met het lokale bedrijfsleven streven we naar een goede lokale economie met een bijpassende arbeidsmarkt.
|
Blz. 76
|
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
|
Blz. 77
|
Transformatie bedrijventerreinen
|
Blz. 78
|
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
|
Blz. 79
|
Verbonden partijen
|
Blz. 80
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 81
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 82
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 83
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 84
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 85
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 86
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 87
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 88
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 89
|
Doelstellingen
|
Blz. 90
|
We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
|
Blz. 91
|
Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
|
Blz. 92
|
We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
|
Blz. 93
|
We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
|
Blz. 94
|
Wij dragen zorg voor veilige kinderopvanglocaties
|
Blz. 95
|
Wij herijken het beleid toezicht en handhaving WKO
|
Blz. 96
|
Wij dringen laaggeletterdheid terug
|
Blz. 97
|
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
|
Blz. 98
|
Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
|
Blz. 99
|
We werken samen met RMC Regio De Friese Wouden
|
Blz. 100
|
Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
|
Blz. 101
|
We herijken de richtlijnen speeltuinbeleid “bûten boartsje yn Opsterlân” en stellen deze opnieuw vast in 2022.
|
Blz. 102
|
Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
|
Blz. 103
|
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
|
Blz. 104
|
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
|
Blz. 105
|
Multifunctionele accommodatie de Tynje
|
Blz. 106
|
Onderwijshuisvesting BHS
|
Blz. 107
|
Verkenning huisvestingsscenario’s Ureterp
|
Blz. 108
|
Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
|
Blz. 109
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 110
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 111
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 112
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 113
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 114
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 115
|
Thema Cultuur
|
Blz. 116
|
Doelstellingen
|
Blz. 117
|
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
|
Blz. 118
|
Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
|
Blz. 119
|
Samen met de museum-besturen willen we onderzoeken op welke wijze we de musea toekomstbestendig kunnen maken.
|
Blz. 120
|
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
|
Blz. 121
|
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
|
Blz. 122
|
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
|
Blz. 123
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 124
|
Doelstellingen
|
Blz. 125
|
We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
|
Blz. 126
|
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
|
Blz. 127
|
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
|
Blz. 128
|
Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
|
Blz. 129
|
We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
|
Blz. 130
|
We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
|
Blz. 131
|
We zetten ons in voor het verbeteren van de staat van de fietspaden.
|
Blz. 132
|
Verbonden partijen
|
Blz. 133
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 134
|
Doelstellingen
|
Blz. 135
|
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
|
Blz. 136
|
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
|
Blz. 137
|
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
|
Blz. 138
|
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 139
|
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
|
Blz. 140
|
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
|
Blz. 141
|
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
|
Blz. 142
|
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
|
Blz. 143
|
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
|
Blz. 144
|
Verbonden partijen
|
Blz. 145
|
Thema Sport
|
Blz. 146
|
Doelstellingen
|
Blz. 147
|
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
|
Blz. 148
|
Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
|
Blz. 149
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 150
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 151
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 152
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 153
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 154
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 155
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 156
|
Doelstellingen
|
Blz. 157
|
We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
|
Blz. 158
|
Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
|
Blz. 159
|
We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
|
Blz. 160
|
Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
|
Blz. 161
|
We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
|
Blz. 162
|
We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
|
Blz. 163
|
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
|
Blz. 164
|
Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
|
Blz. 165
|
We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
|
Blz. 166
|
We meten onze prestaties op het gebied van werk en inkomen
|
Blz. 167
|
Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
|
Blz. 168
|
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
|
Blz. 169
|
Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
|
Blz. 170
|
Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
|
Blz. 171
|
Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
|
Blz. 172
|
Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
|
Blz. 173
|
Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
|
Blz. 174
|
Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
|
Blz. 175
|
Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
|
Blz. 176
|
De methodiek Mobility Mentoring wordt onderdeel van ons ondersteuningspakket
|
Blz. 177
|
We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
|
Blz. 178
|
Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
|
Blz. 179
|
Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
|
Blz. 180
|
Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Friso
|
Blz. 181
|
Verbonden partijen
|
Blz. 182
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 183
|
Doelstellingen
|
Blz. 184
|
We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
|
Blz. 185
|
Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
|
Blz. 186
|
Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
|
Blz. 187
|
We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
|
Blz. 188
|
We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
|
Blz. 189
|
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
|
Blz. 190
|
We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
|
Blz. 191
|
Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
|
Blz. 192
|
Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
|
Blz. 193
|
We nodigen elk dorp uit om een netwerkbijeenkomst te organiseren over het welzijnswerk en bespreken daar ook het thema eenzaamheid
|
Blz. 194
|
Wij willen de 'o-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
|
Blz. 195
|
Wij gaan de dorpen en bewoners ondersteunen bij de zorg voor elkaar
|
Blz. 196
|
Verbonden partijen
|
Blz. 197
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 198
|
Doelstellingen
|
Blz. 199
|
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
|
Blz. 200
|
We maken een sluitende aanpak door middel van samenwerking rondom de vroegsignalering van het jonge kind.
|
Blz. 201
|
We ontwikkelen een integrale aanpak tussen onderwijs en de zorg voor jeugd
|
Blz. 202
|
We spannen ons in voor een aanbod ten aanzien van vrije tijd, sport en specifieke thema’s rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting, alcohol en drugs onder andere door middel van voorlichting in het onderwijs.
|
Blz. 203
|
Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
|
Blz. 204
|
In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop 2022 en contractmanagement
|
Blz. 205
|
We gaan in de uitvoering onze werkprocessen evalueren en aanpassen aan nieuwe afspraken
|
Blz. 206
|
We maken gerichter samenwerkings- en resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo- en Wlz zorg is
|
Blz. 207
|
We onderzoeken en evalueren de effectiviteit van de toegang
|
Blz. 208
|
We ontwikkelen een werkwijze voor de samenwerking bij externe verwijzing op hoge intensiteiten
|
Blz. 209
|
Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
|
Blz. 210
|
We ontwikkelen en monitoren een eenduidige werkwijze voor de indicaties van de jeugdwet
|
Blz. 211
|
We volgen en begeleiden de jeugdigen die geïndiceerd zijn voor de jeugdwet
|
Blz. 212
|
Verbonden partijen
|
Blz. 213
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 214
|
Doelstellingen
|
Blz. 215
|
In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
|
Blz. 216
|
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen/mfa's
|
Blz. 217
|
Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
|
Blz. 218
|
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
|
Blz. 219
|
We zetten een dorpsregisseur in
|
Blz. 220
|
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
|
Blz. 221
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 222
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 223
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 224
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 225
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 226
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 227
|
Thema Milieu
|
Blz. 228
|
Doelstellingen
|
Blz. 229
|
Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
|
Blz. 230
|
Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
|
Blz. 231
|
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
|
Blz. 232
|
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 233
|
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
|
Blz. 234
|
Wij wijzen zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
|
Blz. 235
|
Verbonden partijen
|
Blz. 236
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 237
|
Doelstellingen
|
Blz. 238
|
De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
|
Blz. 239
|
Het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (Sûn Opsterlân) is met drie jaar verlengd en borgen we de uitvoering in actielijn 3 van de preventieagenda
|
Blz. 240
|
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug met de verdere implementatie van Mobility Mentoring in Gorredijk, de inzet van Sûn Opsterlân en de pilot gebiedsgerichte aanpak Gorredijk
|
Blz. 241
|
We werken in de dorpen op de thema’s van het nationaal preventieakkoord (roken, alcohol en overgewicht) samen met de partijen die de ‘intentieverklaring Sûn Opsterlân’ hebben ondertekend aan een gezonde leefomgeving voor jongeren in Opsterland
|
Blz. 242
|
We zetten in op gezonde sportverenigingen (roken, alcohol en gezonde kantines). In 2023 zijn alle sportverenigingen in elk geval rookvrij
|
Blz. 243
|
Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
|
Blz. 244
|
Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
|
Blz. 245
|
Wij zetten ons in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door inzet van de buurtsportcoaches en het ondersteunen van Friese campagnes
|
Blz. 246
|
Verbonden partijen
|
Blz. 247
|
Thema Duurzaamheid
|
Blz. 248
|
Doelstellingen
|
Blz. 249
|
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
|
Blz. 250
|
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
|
Blz. 251
|
Wij kopen 100% duurzaam in
|
Blz. 252
|
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 253
|
Wij geven invulling aan de transitievisie warmte voor onze gemeente
|
Blz. 254
|
Samen met een aantal dorpen werken we plannen uit om aardgas te besparen.
|
Blz. 255
|
We doen onderzoek naar de potentie van groen gas.
|
Blz. 256
|
We faciliteren Wijnjewoude bij de uitvoering van het project aardgasvrije wijken.
|
Blz. 257
|
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
|
Blz. 258
|
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
|
Blz. 259
|
We richten een eigen energiebedrijf op
|
Blz. 260
|
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
|
Blz. 261
|
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
|
Blz. 262
|
We geven uitvoering aan de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)
|
Blz. 263
|
We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
|
Blz. 264
|
We voeren een communicatiecampagne uit
|
Blz. 265
|
Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
|
Blz. 266
|
Wij bouwen het energieloket met energiecoaches verder uit
|
Blz. 267
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 268
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 269
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 270
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 271
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 272
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 273
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 274
|
Doelstellingen
|
Blz. 275
|
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
|
Blz. 276
|
Borgen erfgoed 2020-2022
|
Blz. 277
|
Invoering omgevingswet
|
Blz. 278
|
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid 2022
|
Blz. 279
|
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
|
Blz. 280
|
Wij stellen een omgevingsvisie op in 2021
|
Blz. 281
|
Thema Wonen
|
Blz. 282
|
Doelstellingen
|
Blz. 283
|
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
|
Blz. 284
|
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
|
Blz. 285
|
Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
|
Blz. 286
|
Verbonden partijen
|
Blz. 287
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 288
|
Doelstellingen
|
Blz. 289
|
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
|
Blz. 290
|
Passend grondbeleid
|
Blz. 291
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 292
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 293
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 294
|
Paragrafen
|
Blz. 295
|
Lokale heffingen
|
Blz. 296
|
Lokale heffingen
|
Blz. 297
|
Kostendekkendheid
|
Blz. 298
|
Afval en Riolering
|
Blz. 299
|
Omgevingsvergunningen
|
Blz. 300
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 301
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 302
|
Inleiding
|
Blz. 303
|
Risicobeheersing
|
Blz. 304
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 305
|
Kengetallen
|
Blz. 306
|
Toelichting kengetallen
|
Blz. 307
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 308
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 309
|
Verharding en openbare verlichting
|
Blz. 310
|
Riolering
|
Blz. 311
|
Vaarwegen en kunstwerken (water)
|
Blz. 312
|
Groen
|
Blz. 313
|
Gebouwen
|
Blz. 314
|
Financiering
|
Blz. 315
|
Financiering
|
Blz. 316
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 317
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 318
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 319
|
Accountantscontrole en rechtmatigheid
|
Blz. 320
|
Informatiebeveiliging
|
Blz. 321
|
Rekenkamercommissie Opsterland
|
Blz. 322
|
Organisatieontwikkeling
|
Blz. 323
|
Bezuinigingsmogelijkheden
|
Blz. 324
|
Verbonden partijen
|
Blz. 325
|
Verbonden partijen
|
Blz. 326
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 327
|
Grondbeleid
|
Blz. 328
|
Grondbeleid
|
Blz. 329
|
Ontwikkelingen grondbedrijf
|
Blz. 330
|
Projecten
|
Blz. 331
|
Inleiding
|
Blz. 332
|
MFA de Tynje
|
Blz. 333
|
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
|
Blz. 334
|
Zonnepanelen de Wier
|
Blz. 335
|
Tiny houses Gorredijk
|
Blz. 336
|
Herinrichting de Brink Bakkeveen
|
Blz. 337
|
OWO samenwerking
|
Blz. 338
|
Bestuursovereenkomst
|
Blz. 339
|
OWO-visie
|
Blz. 340
|
OWO-afdelingen: het fundament van onze samenwerking
|
Blz. 341
|
Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf)
|
Blz. 342
|
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
|
Blz. 343
|
Afdeling Vergunningverlening Toezicht Handhaving (gemeente Opsterland)
|
Blz. 344
|
Financiële begroting
|
Blz. 345
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 346
|
Totaaloverzicht per programma
|
Blz. 347
|
Totaaloverzicht baten en lasten
|
Blz. 348
|
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
|
Blz. 349
|
Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 350
|
Programma 1 - Veiligheid
|
Blz. 351
|
Programma 2 - Verkeer en vervoer
|
Blz. 352
|
Programma 3 - Economie
|
Blz. 353
|
Programma 4 - Onderwijs
|
Blz. 354
|
Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 355
|
Programma 6 - Sociaal domein
|
Blz. 356
|
Programma 7 - Volksgezondheid
|
Blz. 357
|
Programma 8 - Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 358
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 359
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 360
|
Balans
|
Blz. 361
|
EMU-Saldo
|
Blz. 362
|
Reserves
|
Blz. 363
|
Voorzieningen
|
Blz. 364
|
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 365
|
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 366
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|