Jaarstukken 2020
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2020
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Toelichting gerealiseerd beleid
|
Blz. 6
|
Toelichting resultaat
|
Blz. 7
|
De controleverklaring
|
Blz. 8
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 9
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 10
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 11
|
Thema Bestuur
|
Blz. 12
|
Thema Bestuur
|
Blz. 13
|
Doelstellingen
|
Blz. 14
|
We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
|
Blz. 15
|
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
|
Blz. 16
|
Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
|
Blz. 17
|
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
|
Blz. 18
|
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
|
Blz. 19
|
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
|
Blz. 20
|
Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
|
Blz. 21
|
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
|
Blz. 22
|
De raad houdt sturing op verbonden partijen
|
Blz. 23
|
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
|
Blz. 24
|
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
|
Blz. 25
|
Thema Dienstverlening en Organisatie
|
Blz. 26
|
Thema Dienstberlening en Organisatie
|
Blz. 27
|
Doelstellingen
|
Blz. 28
|
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
|
Blz. 29
|
Invoeren van Anders werken daar waar het past
|
Blz. 30
|
Wij versterken het opdrachtgeverschap
|
Blz. 31
|
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
|
Blz. 32
|
In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
|
Blz. 33
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 34
|
Verbonden partijen
|
Blz. 35
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 36
|
Onvoorzien
|
Blz. 37
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 38
|
Resultaat programma
|
Blz. 39
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 40
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 41
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 42
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 43
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 44
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 45
|
Doelstellingen
|
Blz. 46
|
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
|
Blz. 47
|
Wij betrekken inwoners, waar mogelijk bij de aanpak van lokale veiligheidsvraagstukken
|
Blz. 48
|
Bezoekers van evenementen en activiteiten kunnen veilig deelnemen
|
Blz. 49
|
Wij voeren het evenementenbeleid uit
|
Blz. 50
|
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
|
Blz. 51
|
Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 52
|
Wij voorkomen en verminderen overlast
|
Blz. 53
|
Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
|
Blz. 54
|
Wij voorkomen het ontstaan van problematische jeugdgroepen
|
Blz. 55
|
In het geval van een problematische jeugdgroep stellen we een integrale aanpak op
|
Blz. 56
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 57
|
Verbonden partijen
|
Blz. 58
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 59
|
Resultaat programma
|
Blz. 60
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 61
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 62
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 63
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 64
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 65
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 66
|
Doelstellingen
|
Blz. 67
|
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
|
Blz. 68
|
Wij realiseren een fietssnelweg tussen Ureterp en Drachten
|
Blz. 69
|
Wij werken de Fietsagenda Zuidoost-Fryslân uit
|
Blz. 70
|
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
|
Blz. 71
|
Wij richten de Sinneblom in Gorredijk kind- en fietsvriendelijk in
|
Blz. 72
|
Verbonden partijen
|
Blz. 73
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 74
|
Resultaat programma
|
Blz. 75
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 76
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 77
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 78
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 79
|
Thema Werken
|
Blz. 80
|
Thema Werken
|
Blz. 81
|
Doelstellingen
|
Blz. 82
|
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
|
Blz. 83
|
Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
|
Blz. 84
|
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
|
Blz. 85
|
Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
|
Blz. 86
|
Wij stimuleren de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijs en bedrijfsleven en dragen bij aan de opleiding van meer vakmensen
|
Blz. 87
|
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
|
Blz. 88
|
Transformatie bedrijventerreinen
|
Blz. 89
|
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
|
Blz. 90
|
Verbonden partijen
|
Blz. 91
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 92
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 93
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 94
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 95
|
Resultaat programma
|
Blz. 96
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 97
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 98
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 99
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 100
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 101
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 102
|
Doelstellingen
|
Blz. 103
|
We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
|
Blz. 104
|
Wij gaan verder met de implementatie van extra uren VVE
|
Blz. 105
|
Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
|
Blz. 106
|
We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
|
Blz. 107
|
We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
|
Blz. 108
|
Wij organiseren het vervoer van leerlingen in het basisonderwijs naar gymzalen
|
Blz. 109
|
Wij dringen laaggeletterdheid terug
|
Blz. 110
|
We stimuleren intern en extern betrokkenen om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en zo nodig te zorgen voor doorverwijzing
|
Blz. 111
|
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
|
Blz. 112
|
Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
|
Blz. 113
|
We zetten de samenwerking met RMC Regio Friese Wouden voort, om kinderen die dreigen uit te vallen vroegtijdig te signaleren en zo nodig te ondersteunen vanuit het gebiedsteam
|
Blz. 114
|
Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
|
Blz. 115
|
Wij herijken het speeltuinbeleid en voeren dit uit
|
Blz. 116
|
Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
|
Blz. 117
|
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
|
Blz. 118
|
Wij stimuleren de samenwerking tussen scholen voor primair onderwijs
|
Blz. 119
|
Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
|
Blz. 120
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 121
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 122
|
Resultaat programma
|
Blz. 123
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 124
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 125
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 126
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 127
|
Thema Cultuur
|
Blz. 128
|
Thema Cultuur
|
Blz. 129
|
Doelstellingen
|
Blz. 130
|
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
|
Blz. 131
|
Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
|
Blz. 132
|
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
|
Blz. 133
|
Wij stimuleren de culturele ontwikkeling van kinderen
|
Blz. 134
|
Wij bieden cultuureducatie aan
|
Blz. 135
|
Wij faciliteren het onderwijs en het culturele veld met de inzet van een cultuurcoach
|
Blz. 136
|
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
|
Blz. 137
|
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
|
Blz. 138
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 139
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 140
|
Doelstellingen
|
Blz. 141
|
We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
|
Blz. 142
|
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
|
Blz. 143
|
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
|
Blz. 144
|
Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
|
Blz. 145
|
We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
|
Blz. 146
|
We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
|
Blz. 147
|
We zetten ons in voor het verbeteren van de staat van de fietspaden.
|
Blz. 148
|
Verbonden partijen
|
Blz. 149
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 150
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 151
|
Doelstellingen
|
Blz. 152
|
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
|
Blz. 153
|
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
|
Blz. 154
|
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
|
Blz. 155
|
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 156
|
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
|
Blz. 157
|
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
|
Blz. 158
|
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
|
Blz. 159
|
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
|
Blz. 160
|
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
|
Blz. 161
|
Verbonden partijen
|
Blz. 162
|
Thema Sport
|
Blz. 163
|
Thema Sport
|
Blz. 164
|
Doelstellingen
|
Blz. 165
|
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
|
Blz. 166
|
Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
|
Blz. 167
|
Wij verduurzamen sportaccommodaties in samenwerking met Sport Fryslân en Provincie Fryslân
|
Blz. 168
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 169
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 170
|
Resultaat programma
|
Blz. 171
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 172
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 173
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 174
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 175
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 176
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 177
|
Doelstellingen
|
Blz. 178
|
We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
|
Blz. 179
|
Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
|
Blz. 180
|
We voeren preventieve maatregelen uit gekoppeld aan de zogenaamde life events
|
Blz. 181
|
We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
|
Blz. 182
|
Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
|
Blz. 183
|
We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
|
Blz. 184
|
We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
|
Blz. 185
|
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
|
Blz. 186
|
Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
|
Blz. 187
|
We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
|
Blz. 188
|
Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
|
Blz. 189
|
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
|
Blz. 190
|
Wij maken een plan van aanpak om parttime werk en de inzet van loonkostensubsidies voor mensen met een functiebeperking te stimuleren
|
Blz. 191
|
Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
|
Blz. 192
|
Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
|
Blz. 193
|
Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
|
Blz. 194
|
Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
|
Blz. 195
|
Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
|
Blz. 196
|
Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
|
Blz. 197
|
Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
|
Blz. 198
|
We starten een pilot met de methodiek Mobility Mentoring
|
Blz. 199
|
We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
|
Blz. 200
|
Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
|
Blz. 201
|
Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
|
Blz. 202
|
Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Friso
|
Blz. 203
|
Verbonden partijen
|
Blz. 204
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 205
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 206
|
Doelstellingen
|
Blz. 207
|
We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
|
Blz. 208
|
Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
|
Blz. 209
|
Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
|
Blz. 210
|
We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
|
Blz. 211
|
We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
|
Blz. 212
|
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
|
Blz. 213
|
We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
|
Blz. 214
|
Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
|
Blz. 215
|
Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
|
Blz. 216
|
We zetten met diverse partijen in op het signaleren en bespreekbaar maken van eenzaamheid, zodat meer zicht ontstaat op oorzaken en effectieve preventieve maatregelen ontwikkeld kunnen worden
|
Blz. 217
|
Wij willen de '0-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
|
Blz. 218
|
We zetten in op vrijwilligersbemiddeling en ondersteuning van vrijwilligers, met een focus op het ondersteunen van besturen
|
Blz. 219
|
Verbonden partijen
|
Blz. 220
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 221
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 222
|
Doelstellingen
|
Blz. 223
|
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
|
Blz. 224
|
We ontwikkelen een integrale aanpak voor het tegengaan van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten
|
Blz. 225
|
We voeren diverse maatregelen uit die de samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming verbeteren
|
Blz. 226
|
We willen dat de bekendheid van het loket voor jeugdhulp is gestegen ten opzichte van 2018
|
Blz. 227
|
We zetten voorlichting op voor jongeren in het voortgezet onderwijs over risicogedrag rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting, alcohol en drugs
|
Blz. 228
|
Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
|
Blz. 229
|
De inzet van de praktijkondersteuners voor huisartsen (Jeugd-POH'ers) wordt doorontwikkeld
|
Blz. 230
|
In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop en contractmanagement
|
Blz. 231
|
We gaan in de uitvoering onze werkprocessen aanpassen
|
Blz. 232
|
We maken gerichter resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo en WLZ zorg is
|
Blz. 233
|
Verbonden partijen
|
Blz. 234
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 235
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 236
|
Doelstellingen
|
Blz. 237
|
In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
|
Blz. 238
|
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen/mfa's
|
Blz. 239
|
Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
|
Blz. 240
|
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
|
Blz. 241
|
We zetten een dorpsregisseur in
|
Blz. 242
|
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
|
Blz. 243
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 244
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 245
|
Resultaat programma
|
Blz. 246
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 247
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 248
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 249
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 250
|
Thema Milieu
|
Blz. 251
|
Thema Milieu
|
Blz. 252
|
Doelstellingen
|
Blz. 253
|
Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
|
Blz. 254
|
Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
|
Blz. 255
|
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
|
Blz. 256
|
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 257
|
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
|
Blz. 258
|
Uiterlijk in 2021 wijzen wij zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
|
Blz. 259
|
Verbonden partijen
|
Blz. 260
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 261
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 262
|
Doelstellingen
|
Blz. 263
|
De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
|
Blz. 264
|
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug
|
Blz. 265
|
Wij dringen verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar terug, door uitvoering van maatregelen uit het Preventie- en handhavingsplan Drank en Horecawet 2019-2022
|
Blz. 266
|
Wij ontwikkelen een actieplan om schoolpleinen, sportverenigingen, speeltuinen en andere openbare plaatsen waar veel kinderen komen rookvrij te maken en voeren deze uit
|
Blz. 267
|
Wij voeren preventieve programma's uit die de algemene gezondheid van inwoners bevorderen, zoals Jongeren op gewicht en het tegengaan van middelengebruik
|
Blz. 268
|
Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
|
Blz. 269
|
Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
|
Blz. 270
|
Wij zetten ons in in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door aansluiting bij het programma Uniek Sporten
|
Blz. 271
|
Verbonden partijen
|
Blz. 272
|
Thema Duurzaamheid
|
Blz. 273
|
Doelstellingen
|
Blz. 274
|
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
|
Blz. 275
|
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
|
Blz. 276
|
Wij kopen 100% duurzaam in
|
Blz. 277
|
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen en maken dit zichtbaar
|
Blz. 278
|
Eind 2021 is er voor alle dorpen en wijken een warmtetransitie- en energieplan en daarover voeren wij de regie en stimuleren en faciliteren de inbreng uit de mienskip
|
Blz. 279
|
Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
|
Blz. 280
|
Wij onderzoeken een ' revolving fund' voor de mienskips-gebouwen
|
Blz. 281
|
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
|
Blz. 282
|
We richten een eigen energiebedrijf op
|
Blz. 283
|
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
|
Blz. 284
|
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
|
Blz. 285
|
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
|
Blz. 286
|
We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
|
Blz. 287
|
We organiseren een aanjaagcampagne voor ondernemers
|
Blz. 288
|
We voeren een communicatiecampagne uit
|
Blz. 289
|
Wij bouwen het energieloket met energie-ambassadeurs (duurzaamheidsloket) verder uit
|
Blz. 290
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 291
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 292
|
Resultaat programma
|
Blz. 293
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 294
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 295
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 296
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 297
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 298
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 299
|
Doelstellingen
|
Blz. 300
|
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
|
Blz. 301
|
Borgen erfgoed 2020-2021
|
Blz. 302
|
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid 2020
|
Blz. 303
|
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
|
Blz. 304
|
Wij faciliteren herbestemming van agrarische gebouwen om verpaupering te voorkomen
|
Blz. 305
|
Wij stellen een omgevingsvisie op in 2021
|
Blz. 306
|
Thema Wonen
|
Blz. 307
|
Thema Wonen
|
Blz. 308
|
Doelstellingen
|
Blz. 309
|
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat, dat aansluit op demografische ontwikkelingen.
|
Blz. 310
|
We hebben een actuele woonvisie
|
Blz. 311
|
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
|
Blz. 312
|
Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
|
Blz. 313
|
Verbonden partijen
|
Blz. 314
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 315
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 316
|
Doelstellingen
|
Blz. 317
|
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
|
Blz. 318
|
Maatwerk in grondbeleid bij de gebiedsontwikkeling Gorredijk
|
Blz. 319
|
Verbonden partijen
|
Blz. 320
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 321
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 322
|
Resultaat programma
|
Blz. 323
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 324
|
Paragrafen
|
Blz. 325
|
Lokale heffingen
|
Blz. 326
|
Lokale heffingen
|
Blz. 327
|
Kostendekkendheid
|
Blz. 328
|
Afval en riolering
|
Blz. 329
|
Omgevingsvergunningen
|
Blz. 330
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 331
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 332
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 333
|
Kengetallen
|
Blz. 334
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 335
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 336
|
Wegen en verhardingen
|
Blz. 337
|
Riolering
|
Blz. 338
|
Vaarwegen en kunstwerken (water)
|
Blz. 339
|
Groen
|
Blz. 340
|
Gebouwen
|
Blz. 341
|
Openbare verlichting
|
Blz. 342
|
Financiële toelichting
|
Blz. 343
|
Financiering
|
Blz. 344
|
Financiering
|
Blz. 345
|
Renterisicobeheer
|
Blz. 346
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 347
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 348
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 349
|
Organisatieontwikkeling
|
Blz. 350
|
Samenwerking in OWO-verband
|
Blz. 351
|
Professionalisering van de organisatie
|
Blz. 352
|
Toezicht en controle op de gemeente
|
Blz. 353
|
Toezicht en controle op de gemeente
|
Blz. 354
|
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
|
Blz. 355
|
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
|
Blz. 356
|
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
|
Blz. 357
|
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
|
Blz. 358
|
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
|
Blz. 359
|
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 360
|
Verbonden partijen
|
Blz. 361
|
Verbonden partijen
|
Blz. 362
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 363
|
Grondbeleid
|
Blz. 364
|
Grondbeleid
|
Blz. 365
|
Economische situatie en meerjarenperspectief
|
Blz. 366
|
Bouwgrond in exploitaitie (BIE)
|
Blz. 367
|
Resultaten per programma
|
Blz. 368
|
Prognose van het meerjarige resultaat
|
Blz. 369
|
Belangrijke ontwikkelingen/wijzigingen in de prognose van het resultaat
|
Blz. 370
|
Risico's in de grondexploitaitie
|
Blz. 371
|
Specificatie meerjarig resultaat
|
Blz. 372
|
Projecten
|
Blz. 373
|
Inleiding
|
Blz. 374
|
MFA de Tynje
|
Blz. 375
|
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
|
Blz. 376
|
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
|
Blz. 377
|
OWO samenwerking
|
Blz. 378
|
Bestuursovereenkomst
|
Blz. 379
|
OWO-visie
|
Blz. 380
|
OWO-afdelingen: het fundament van onze samenwerking
|
Blz. 381
|
Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf)
|
Blz. 382
|
Team Belastingen & Vastgoedinformatie
|
Blz. 383
|
Team Backoffice Sociaal Domein
|
Blz. 384
|
Datagedreven werken
|
Blz. 385
|
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
|
Blz. 386
|
Informatisering en Automatisering (I&A)
|
Blz. 387
|
Documentaire Informatievoorziening (DIV)
|
Blz. 388
|
Inkoop
|
Blz. 389
|
Verzekeringen
|
Blz. 390
|
Financiële administratie
|
Blz. 391
|
Personeels- en salarisadministratie
|
Blz. 392
|
Afdeling Vergunningverlening Toezicht Handhaving (gemeente Opsterland)
|
Blz. 393
|
Beleidsplan Vergunningverlening, toezicht en handhaving fysieke leefomgeving
|
Blz. 394
|
Omgevingswet
|
Blz. 395
|
Coronapandemie
|
Blz. 396
|
Corona
|
Blz. 397
|
Inleiding
|
Blz. 398
|
Gevoerd beleid
|
Blz. 399
|
Financiën Corona
|
Blz. 400
|
Toelichting Financiën
|
Blz. 401
|
Egalisatiereserve
|
Blz. 402
|
Jaarrekening
|
Blz. 403
|
Grondslagen jaarrekening
|
Blz. 404
|
Grondslagen jaarrekening
|
Blz. 405
|
Balans en toelichting
|
Blz. 406
|
Balans
|
Blz. 407
|
Uitgebreide balans activa
|
Blz. 408
|
Uitgebreide balans passiva
|
Blz. 409
|
Vaste activa
|
Blz. 410
|
Immateriële vaste activa
|
Blz. 411
|
Materiële vaste activa
|
Blz. 412
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 413
|
Vlottende activa
|
Blz. 414
|
Voorraden
|
Blz. 415
|
Uitzettingen <1 jaar
|
Blz. 416
|
Liquide middelen
|
Blz. 417
|
Overlopende activa
|
Blz. 418
|
Vaste passiva
|
Blz. 419
|
Reserves
|
Blz. 420
|
Toelichting bestemmingsreserves
|
Blz. 421
|
Voorzieningen
|
Blz. 422
|
Vaste schulden
|
Blz. 423
|
Vlottende passiva
|
Blz. 424
|
Overlopende passiva
|
Blz. 425
|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
|
Blz. 426
|
Overzicht van baten en lasten met toelichting
|
Blz. 427
|
Toelichting
|
Blz. 428
|
Totaaloverzicht baten en lasten
|
Blz. 429
|
Programma 0
|
Blz. 430
|
Programma 1
|
Blz. 431
|
Programma 2
|
Blz. 432
|
Programma 3
|
Blz. 433
|
Programma 4
|
Blz. 434
|
Programma 5
|
Blz. 435
|
Programma 6
|
Blz. 436
|
Programma 7
|
Blz. 437
|
Programma 8
|
Blz. 438
|
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
|
Blz. 439
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
|
Blz. 440
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 441
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 442
|
Reserves
|
Blz. 443
|
Voorzieningen
|
Blz. 444
|
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
|
Blz. 445
|
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
|
Blz. 446
|
Sisa regelingen
|
Blz. 447
|
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 448
|
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 449
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 450
|
Overzicht
|
Blz. 451
|
Kosten Overhead
|
Blz. 452
|
Overzicht
|
Blz. 453
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 454
|
Overzicht
|
Blz. 455
|
Onvoorzien
|
Blz. 456
|
Overzicht
|
Blz. 457
|
Bijlage: Overzicht bezuinigingen per programma
|
Blz. 458
|
Overzicht bezuinigingen per programma
|
Blz. 459
|
Toelichting bezuinigingen
|
Blz. 460
|
Grafieken
|
Blz. 461
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|