-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Jaarstukken 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Het resultaat op hoofdlijnen
-
Blz. 7
De controleverklaring
-
Blz. 8
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Kaderstellende documenten
-
Blz. 11
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 12
Thema Bestuur
-
Blz. 13
Doelstellingen
-
Blz. 14
Wij versterken de mienskip en het vertrouwen in de overheid
-
Blz. 15
We betrekken jongeren bij de politiek
-
Blz. 16
Wij hebben een visie op participatie en een participatieverordening
-
Blz. 17
(Digitale) informatie bij de gemeente is veilig
-
Blz. 18
In 2024 onderzoeken we 20 bedrijfsprocessen op informatieveiligheid
-
Blz. 19
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 20
Doelstellingen
-
Blz. 21
De gemeentelijke organisatie is professioneel en eigentijds
-
Blz. 22
Wij brengen de actuele positie van de ambtelijke organisatie in beeld
-
Blz. 23
Beleidsindicatoren
-
Blz. 24
Verbonden partijen
-
Blz. 25
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 26
Onvoorzien
-
Blz. 27
Wat mag het kosten
-
Blz. 28
Toelichting op de financiën
-
Blz. 29
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 30
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 31
Kaderstellende documenten
-
Blz. 32
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 33
Thema Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
Wij zijn voorbereid op een crisis of incident
-
Blz. 36
In 2024 actualiseren we de plannen en processen
-
Blz. 37
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 38
Doelstellingen
-
Blz. 39
Wij hebben zicht op ondermijnende criminaliteit en verminderen die
-
Blz. 40
We actualiseren het Bibob- en Damoclesbeleid
-
Blz. 41
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid in de samenleving
-
Blz. 42
De gemeenteraad stelt het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2026 vast
-
Blz. 43
Beleidsindicatoren
-
Blz. 44
Wat mag het kosten
-
Blz. 45
Toelichting op de financiën
-
Blz. 46
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 47
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 48
Kaderstellende documenten
-
Blz. 49
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 50
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 51
Doelstellingen
-
Blz. 52
De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk
-
Blz. 53
We breiden het netwerk van elektrische laadpunten voor auto’s met 20 uit
-
Blz. 54
We onderzoeken de mogelijkheden om bermschade te verminderen
-
Blz. 55
We onderzoeken de parkeersituatie in Beetsterzwaag
-
Blz. 56
We werken mee aan de Doorfietsroute Drachten – Heerenveen
-
Blz. 57
Wat mag het kosten
-
Blz. 58
Toelichting op de financiën
-
Blz. 59
Programma 3 | Economie
-
Blz. 60
Programma 3 | Economie
-
Blz. 61
Kaderstellende documenten
-
Blz. 62
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 63
Thema Ondernemen en werkgelegenheid
-
Blz. 64
Doelstellingen
-
Blz. 65
Opsterland kent een goed economisch en ondernemersklimaat
-
Blz. 66
In 2024 stelt de gemeenteraad een nieuwe Detailhandelsvisie vast
-
Blz. 67
We actualiseren ons economisch beleid
-
Blz. 68
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 69
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 70
Doelstellingen
-
Blz. 71
We hebben inzicht in de groei- en ontwikkelmogelijkheden van de bedrijventerreinen
-
Blz. 72
De gemeenteraad stelt in 2024 een visie op bedrijventerreinen vast
-
Blz. 73
Beleidsindicatoren
-
Blz. 74
Wat mag het kosten
-
Blz. 75
Toelichting op de financiën
-
Blz. 76
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 77
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 78
Kaderstellende documenten
-
Blz. 79
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 80
Thema Onderwijs
-
Blz. 81
Doelstellingen
-
Blz. 82
Kinderen hebben gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen
-
Blz. 83
In 2024 evalueren we de werkwijze van de Gelijke Kansen Alliantie
-
Blz. 84
In 2024 monitoren we het effect van de PeuterPlus-voorziening
-
Blz. 85
Jongeren halen een startkwalificatie in het onderwijs of zijn aan het werk
-
Blz. 86
We ontwikkelen in 2024 een integrale aanpak om thuiszitten te voorkomen
-
Blz. 87
We verbeteren de taalvaardigheid
-
Blz. 88
We monitoren en evalueren in 2024 de extra inzet op taalvaardigheid op de scholen
-
Blz. 89
We voeren de jaarschijf 2024 van het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 90
Er zijn voldoende geschikte onderwijsgebouwen en –voorzieningen
-
Blz. 91
We voeren het integraal huisvestingsplan (IHP) uit
-
Blz. 92
Beleidsindicatoren
-
Blz. 93
Wat mag het kosten
-
Blz. 94
Toelichting op de financiën
-
Blz. 95
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 96
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 97
Kaderstellende documenten
-
Blz. 98
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 99
Thema Cultuur
-
Blz. 100
Doelstellingen
-
Blz. 101
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 102
De gemeenteraad stelt in 2024 nieuw museumbeleid vast
-
Blz. 103
Wij bereiden ons in 2024 voor op de aanpassing van de Bibliotheekwet
-
Blz. 104
Wij stimuleren de samenwerking tussen de bibliotheken en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 105
Thema Recreatie en Toerisme
-
Blz. 106
Inleiding
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
De kwaliteit van toeristische voorzieningen is (verder) ontwikkeld en verbeterd
-
Blz. 109
De faciliteiten voor toeristen en recreanten zijn in 2024 meetbaar verbeterd
-
Blz. 110
Thema Openbaar groen
-
Blz. 111
Inleiding
-
Blz. 112
Doelstellingen
-
Blz. 113
We investeren in de Mienskip en in vertrouwen in de gemeentelijke overheid
-
Blz. 114
We begeleiden in 2024 initiatieven vanuit de samenleving
-
Blz. 115
Thema Sport
-
Blz. 116
Doelstellingen
-
Blz. 117
Wij hebben goede sportaccommodaties. Sporten is bereikbaar voor iedereen
-
Blz. 118
In 2024 laten we minstens 100 volwassenen met een laag inkomen en minstens 140 kinderen structureel sporten
-
Blz. 119
In 2024 maken we met 75% van de verenigingen nieuwe afspraken over gebruik en onderhoud van de buitensportaccommodaties
-
Blz. 120
We realiseren in 2024 en 2025 de vernieuwing en uitbreiding van sportcentrum Kortezwaag in Gorredijk
-
Blz. 121
Wij laten in 2024 minstens 10 jongeren die moeite hebben om maatschappelijk mee te komen kennismaken met diverse sportmogelijkheden
-
Blz. 122
Beleidsindicatoren
-
Blz. 123
Wat mag het kosten
-
Blz. 124
Toelichting op de financiën
-
Blz. 125
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 126
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 127
Kaderstellende documenten
-
Blz. 128
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 129
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 130
Doelstellingen
-
Blz. 131
In 2024 gaan er - ten opzichte van 2023 - minstens net zoveel mensen uit de bijstand en er komen minder mensen in de bijstand
-
Blz. 132
Caparis ontwikkelt zich verder naar een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf
-
Blz. 133
We actualiseren in 2024 het implementatieplan Meteen in Beweging
-
Blz. 134
We gaan door met de extra inzet voor een activerend weekvullend programma voor statushouders.
-
Blz. 135
We intensiveren onze aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 136
We stimuleren de participatie van inburgeraars, onder andere met 16 werkervaringsplekken bij Caparis .
-
Blz. 137
We werken de Strategische Koers 2022-2026 voor de arbeidsmarktregio uit in meerdere uitvoeringsplannen.
-
Blz. 138
Inwoners leven niet in armoede
-
Blz. 139
In 2024 komt er een beleidsplan voor armoede en schulden
-
Blz. 140
We bereiden ons in 2024 voor op de wetswijzing ‘Participatiewet in Balans’.
-
Blz. 141
We maken in 2024 een communicatieplan gemeentelijke inkomensvoorzieningen
-
Blz. 142
We voeren in 2024 de Voorzieningenwijzer in
-
Blz. 143
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 144
Doelstellingen
-
Blz. 145
Inwoners houden de regie over hun eigen leven en kunnen zelfstandig blijven wonen.
-
Blz. 146
We maken in 2024 een regionale uitvoeringsagenda op het gebied van wonen en zorg
-
Blz. 147
We voeren in 2024 een verkennend onderzoek uit naar de ondersteuning van mensen met onbegrepen gedrag
-
Blz. 148
Wij stellen een nieuwe subsidieregeling voor sociaal-cultureel werk op
-
Blz. 149
Wij stellen een uitvoeringsagenda dementievriendelijke gemeente op
-
Blz. 150
Wij stellen in 2024 een lokale inclusieagenda op
-
Blz. 151
Wij stellen in 2024 een welzijnsagenda op om de sociale basis te versterken
-
Blz. 152
Wij stellen in 2024 mantelzorgbeleid op
-
Blz. 153
Met preventie voorkomen en beperken we problemen en versterken we de zelfredzaamheid
-
Blz. 154
We stellen in 2024 een plan van aanpak op voor GALA en voeren dat uit.
-
Blz. 155
We voeren het actieplan preventie voor 2024 uit
-
Blz. 156
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 157
Doelstellingen
-
Blz. 158
Jeugdigen ontwikkelen zich zo goed mogelijk
-
Blz. 159
We ontwikkelen in 2024 een aanpak voor samenwerking tussen het onderwijs en de zorg voor jeugd
-
Blz. 160
We ontwikkelen in 2024 een preventieve aanpak voor jongeren en jongvolwassenen tussen de 16 en 27 jaar
-
Blz. 161
We ontwikkelen in 2024 een preventieve aanpak voor jongeren van 10 tot 18 jaar
-
Blz. 162
We ontwikkelen in 2024 een preventieve aanpak voor kinderen tussen de -10 maanden en 7 jaar
-
Blz. 163
Voor de meest kwetsbare jeugdigen en hun gezinnen is passende jeugdhulp beschikbaar
-
Blz. 164
We borgen in 2024 de afspraken inkoop Jeugdhulp 2023 en het contractmanagement in de verordening Jeugdhulp
-
Blz. 165
We ontwikkelen en monitoren een eenduidige werkwijze voor de indicaties van de jeugdwet
-
Blz. 166
We stellen in 2024 een jaarplan op bij de Fryske regiovisie jeugdhulp 2022-2026 en brengen de gevolgen van de Hervormingsagenda Jeugd in beeld
-
Blz. 167
Wij ontwikkelen in 2024 een aanpak gericht op het normaliseren van problematiek
-
Blz. 168
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 169
Doelstellingen
-
Blz. 170
In elk dorp waar nu ook een dorpshuis is, is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 171
We voeren in 2024 voor vijf dorpshuizen de actieplannen vanuit de koersplannen uit
-
Blz. 172
Wij zoeken de verbinding met de dorpen en enthousiasmeren inwoners om initiatieven te starten om hun leefomgeving te verbeteren
-
Blz. 173
In 2024 stelt de gemeenteraad dorpenbeleid vast
-
Blz. 174
Wij organiseren in 2024 in elk dorp een dorpstafel
-
Blz. 175
Beleidsindicatoren
-
Blz. 176
Wat mag het kosten
-
Blz. 177
Toelichting op de financiën
-
Blz. 178
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 179
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 180
Kaderstellende documenten
-
Blz. 181
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 182
Thema Milieu
-
Blz. 183
Inleiding
-
Blz. 184
Doelstellingen
-
Blz. 185
De omgeving en het rioolstelsel in Opsterland zijn klimaatadaptief en waterrobuust
-
Blz. 186
We hebben in 2025 100% van de huidige en te verwachten knelpunten van wateroverlast in beeld
-
Blz. 187
Vrijwilligers ruimen het zwerfafval op
-
Blz. 188
We maken het in 2024 mogelijk dat elk dorp een himmelploeg heeft
-
Blz. 189
Er is een gezonde balans tussen natuurlijke duisternis en een veilige leefomgeving
-
Blz. 190
In 2024 is 90% van de huidige installaties voorzien van LED-verlichting
-
Blz. 191
Thema Gezondheid en Leefstijl
-
Blz. 192
Doelstellingen
-
Blz. 193
Onze inwoners sporten en bewegen om gezond te blijven
-
Blz. 194
In 2024 haalt minstens 50% van de scholen het Gezonde school-vignet
-
Blz. 195
In 2024 is in elk deelnemend dorp een nieuw sport- en beweeginitiatief opgestart
-
Blz. 196
We gaan in 2024 een groep niet-sporters in Gorredijk wekelijks laten sporten en bewegen
-
Blz. 197
We stimuleren verenigingen en commerciële sportaanbieders om in 2024 drie activiteiten voor jongeren op te zetten
-
Blz. 198
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 199
Doelstellingen
-
Blz. 200
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 201
In 2024 staan we op niveau 3 op de CO2-prestatieladder
-
Blz. 202
In 2026 is de helft van ons gemotoriseerde gereedschap elektrisch
-
Blz. 203
Wij nemen concrete maatregelen om onze gemeentelijke gebouwen te verduurzamen
-
Blz. 204
Wij halen in 2035 een energiebesparing van een equivalent van 150.000 MWh
-
Blz. 205
In 2024 voeren we met drie dorpen/energiecoöperaties plannen uit om aardgas te besparen
-
Blz. 206
We geven in 2024 in onze nieuwe (prestatie)afspraken met woningcorporaties over de verduurzaming van woningen specifiek aandacht aan eigenaren van voormalige huurwoningen
-
Blz. 207
We geven uitvoering aan de specifieke uitkering lokale aanpak isolatie
-
Blz. 208
Wij bouwen in 2024 het energieloket verder uit
-
Blz. 209
Wij realiseren in 2035 een equivalent van 450.000 MWh duurzaam opgewekte energie
-
Blz. 210
We brengen in 2024 de meest geschikte locaties voor de opwek van duurzame energie in kaart
-
Blz. 211
We doen onderzoek naar (kleinschalige) collectieve warmte-oplossingen
-
Blz. 212
We stellen in 2024 een businessplan voor het oprichten van een gemeentelijke energiecoöperatie op
-
Blz. 213
Wij geven in 2024 invulling aan de transitievisie warmte voor onze gemeente
-
Blz. 214
Beleidsindicatoren
-
Blz. 215
Wat mag het kosten
-
Blz. 216
Toelichting op de financiën
-
Blz. 217
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 218
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 219
Kaderstellende documenten
-
Blz. 220
Reguliere werkzaamheden
-
Blz. 221
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 222
Doelstellingen
-
Blz. 223
De gronden in Opsterland hebben een functie die is afgestemd op de functie van de andere (aangrenzende) gronden
-
Blz. 224
Invoering omgevingswet
-
Blz. 225
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
-
Blz. 226
Thema Wonen
-
Blz. 227
Doelstellingen
-
Blz. 228
De woningvoorraad kent mogelijkheden voor doorstroming
-
Blz. 229
De gemeenteraad stelt in 2024 een 'Huisvestingsverordening - urgentie' vast
-
Blz. 230
Thema Landschap, Natuur, Biodiversiteit, Landbouw en Erfgoed
-
Blz. 231
Doelstellingen
-
Blz. 232
Het behoud van waardevolle historische objecten is geborgd in beleid
-
Blz. 233
We hebben in 2024 instrumenten voor het behoud van waardevolle historische objecten en erfgoed
-
Blz. 234
We behouden landschappelijk en cultuurhistorisch kenmerkende elementen
-
Blz. 235
In 2024 onderzoeken we de mogelijkheid om een beschermde status te geven aan beeldbepalende delen van het landschap
-
Blz. 236
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen en vastgoed
-
Blz. 237
Doelstellingen
-
Blz. 238
Het gemeentelijk vastgoed is geschikt voor de doelen die in de begroting staan
-
Blz. 239
Wij organiseren in 2024 het vastgoedbeheer volgens de kadernota Vastgoedbeleid (2022)
-
Blz. 240
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
-
Blz. 241
We zetten in 2024 concrete stappen in de sleutelprojecten woningbouw
-
Blz. 242
Beleidsindicatoren
-
Blz. 243
Wat mag het kosten
-
Blz. 244
Toelichting op de financiën
-
Blz. 245
Paragrafen
-
Blz. 246
Lokale heffingen
-
Blz. 247
Lokale heffingen
-
Blz. 248
Geraamde en gerealiseerde heffingen
-
Blz. 249
Kostendekkendheid
-
Blz. 250
Afval
-
Blz. 251
Riolering
-
Blz. 252
Leges
-
Blz. 253
Lokale lastendruk
-
Blz. 254
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 255
Inleiding
-
Blz. 256
Risicobeheersing
-
Blz. 257
Weerstandsvermogen
-
Blz. 258
Kengetallen
-
Blz. 259
Frauderisico's en continuïteit
-
Blz. 260
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 261
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 262
Verharding en openbare verlichting
-
Blz. 263
Riolering
-
Blz. 264
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 265
Groen
-
Blz. 266
Gebouwen
-
Blz. 267
Financiering
-
Blz. 268
Financiering
-
Blz. 269
Bedrijfsvoering
-
Blz. 270
Bedrijfsvoering
-
Blz. 271
Kaderstellende documenten
-
Blz. 272
Accountantscontrole
-
Blz. 273
Rechtmatigheid
-
Blz. 274
Informatiebeveiliging
-
Blz. 275
Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 276
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 277
Inleiding
-
Blz. 278
Verbonden partijen
-
Blz. 279
Verbonden partijen
-
Blz. 280
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 281
Grondbeleid
-
Blz. 282
Grondbeleid
-
Blz. 283
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 284
Investeringen
-
Blz. 285
Inleiding
-
Blz. 286
Overzicht investeringen
-
Blz. 287
Toelichting overschrijding groter dan € 50.000
-
Blz. 288
OWO samenwerking
-
Blz. 289
Inleiding
-
Blz. 290
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 291
Vluchtelingen
-
Blz. 292
Gevoerd beleid vluchtelingen
-
Blz. 293
Jaarrekening
-
Blz. 294
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 295
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 296
Balans en toelichting
-
Blz. 297
Balans
-
Blz. 298
Uitgebreide balans activa
-
Blz. 299
Uitgebreide balans passiva
-
Blz. 300
Vaste activa
-
Blz. 301
Immateriële vaste activa
-
Blz. 302
Materiële vaste activa
-
Blz. 303
Financiële vaste activa
-
Blz. 304
Vlottende activa
-
Blz. 305
Voorraden
-
Blz. 306
Uitzettingen <1 jaar
-
Blz. 307
Liquide middelen
-
Blz. 308
Overlopende activa
-
Blz. 309
Vaste passiva
-
Blz. 310
Reserves
-
Blz. 311
Toelichting bestemmingsreserves
-
Blz. 312
Voorzieningen
-
Blz. 313
Vaste schulden
-
Blz. 314
Vlottende passiva
-
Blz. 315
Overlopende passiva
-
Blz. 316
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 317
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 318
Toelichting
-
Blz. 319
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 320
Programma 0
-
Blz. 321
Programma 1
-
Blz. 322
Programma 2
-
Blz. 323
Programma 3
-
Blz. 324
Programma 4
-
Blz. 325
Programma 5
-
Blz. 326
Programma 6
-
Blz. 327
Programma 7
-
Blz. 328
Programma 8
-
Blz. 329
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 330
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 331
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 332
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 333
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 334
Reserves
-
Blz. 335
Voorzieningen
-
Blz. 336
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
-
Blz. 337
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
-
Blz. 338
Sisa regelingen
-
Blz. 339
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 340
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 341
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 342
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 343
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 344
Overzicht
-
Blz. 345
Kosten Overhead
-
Blz. 346
Overzicht
-
Blz. 347
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 348
Overzicht
-
Blz. 349
Onvoorzien
-
Blz. 350
Overzicht
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap