Omschrijving (toelichting)

1. We verbeteren de fiets-, ruiter-, en MTB-netwerken in regionaal verband.
2. Varen in de Friese wouden: we verbeteren faciliteiten aan de wal in regionaal verband.
3. We ronden in 2024 het onderzoek naar de mogelijkheid van een Opsterlân-pas af. Die pas kan een middel zijn om recreatie en toerisme te stimuleren.

Kwaliteit (toelichting)

1.    We verbeteren de fiets-, ruiter-, en MTB-netwerken in regionaal verband.
In 2024 is het eerste deel van het tracé van recreatieve fietspaden in de omgeving Bakkeveen/ Wijnjewoude (Duurswouderheide, Oude Bosch en Slotplaats) opgewaardeerd. De uitvoering en het opdrachtgeverschap van dit project werden verzorgd door de Provincie Fryslân. Eind 2024 is vanuit de gemeente een bijdrage voor het tweede deel van het tracé vrijgemaakt.

2.    De opbrengsten uit de toeristenbelasting zetten we in voor (verdere) ontwikkeling van toeristische voorzieningen en activiteiten.
De opbrengsten vanuit de toeristenbelasting worden geplaatst in de Reserve Toeristenbelasting. Ook dit jaar zijn vanuit de Reserve Toeristenbelasting onder andere de volgende voorzieningen en activiteiten gefinancierd: Recreatieschap Marrekrite (o.a. beheer fiets- en wandelknooppuntennetwerken); (subsidies voor) toeristische (bovenregionale) evenementen, routes en voorzieningen; financiering t.b.v. promotie, gastheerschap en informatievoorziening (zie punt 3 en 4) en personele kosten.

3.    De Turfroute als toeristisch blauw lint door de regio: we verbeteren faciliteiten aan de wal in regionaal verband.
Stichting TRZF (Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland) faciliteert de toerist met informatiemateriaal langs verschillende kanalen. Denk aan de Turfroute kaart (Nederlands + Duits) en Turfroute tasjes met informatiemateriaal die werden uitgedeeld bij sluizen langs de Turfroute. Er werd ook ingezet op een goede digitale informatievoorziening via provinciale en regionale kanalen.
Verder werd er dit jaar stilgestaan bij vijftig jaar Turfroute. Daarvoor werd een speciale fiets- en wandelgids uitgebracht rondom de Turfroute: zo is deze niet alleen vanaf het water, maar ook aan de wal (op de fiets en wandelend) te beleven. Ook zijn er Turfroute-persreizen georganiseerd en een Turfroute-camperroute ontwikkeld.

4.    We zetten in op promotie, informatievoorziening en gastheerschap op regionaal niveau vanuit 'Het Andere Friesland'.
Stichting TRZF werkt voor de landelijke promotie samen met provinciale marketingorganisatie Merk Fryslân. Er werd ingezet op de regio via diverse beurzen en persreizen. Inzet op online marketing resulteerde in (regio)websitebezoek van +- 150.000 bezoekers. Verder werd dit jaar een (digitale) interactieve kaart van de regio ontwikkeld en de inzet op diverse printmaterialen blijft onverminderd (magazine, inspiratiekaart, fiets- en wandelkaart, evenementenposters). Ook is er inmiddels branding-materiaal voor het Andere Friesland beschikbaar voor toeristisch ondernemers en Toeristisch Informatiepunten.
Voor informatievoorziening en gastheerschap werd verbinding en kennisuitwisseling tussen gastvrijheidsondernemers gestimuleerd via bijeenkomsten en gebiedssafari’s. Daarnaast faciliteerde stichting TRZF in workshops Duitse taal voor gastvrijheidsondernemers en werd er gefocust op begeleiding van en samenwerking met Toeristisch Informatie Punten. Afsluitend is er een pilot gedraaid voor de Open Museum Maand.