Programma 2 | Verkeer en vervoer

Programma 2 | Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer

Omschrijving (toelichting)

Goed bereikbaar

Opsterland is goed bereikbaar. Daarbij zijn de ligging aan de A7 en de aanwezigheid van meerdere provinciale wegen van belang. Opsterland is daardoor een prima gemeente om te wonen en te werken. De goede verbindingen zijn ook van waarde voor wie in Opsterland woont en bijvoorbeeld in de grotere plaatsen in de buurt werkt. Daarom is een goed gemeentelijke wegenstelsel van groot belang.

Beeldkwaliteitsplan

Het in stand houden van het wegennet (en waterwegen) vraagt daarbij nadrukkelijk aandacht. We onderhouden onze wegen, bruggen, duikers, kades en dergelijke op de manier die vastligt in het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte. Hierin is sprake van een verantwoorde balans in de kwaliteitsniveaus van deze belangrijke kapitaalgoederen. Veiligheid en bereikbaarheid staan hierin centraal.

Fiets- en voetpaden

Het netwerk van fiets- en voetpaden heeft een belangrijke fijnmazige functie. Niet alleen voor wonen en werken. Maar zeker ook voor recreatie & toerisme in onze gemeente. We onderhouden de fiets- en voetpaden goed, zodat ze uitnodigen tot gebruik.

Openbaar vervoer

Voor de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland is het openbaar vervoer een belangrijke voorziening voor onze inwoners. De vergrijzing van de bevolking zal de vraag naar (passend) openbaar vervoer vergroten. We zoeken - waar we als gemeente een rol hebben - naar maatwerk. Daarmee houden we het aanbod bereikbaar en betaalbaar en laten het aansluiten op de vraag.

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Omschrijving (toelichting)

Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010 Bereikbaar zijn en blijven (GVVP)
Evaluatie Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010
Meerjaren uitvoerend beleidsplan gladheidbestrijding (2011)
Beeldkwaliteitsplan openbare ruimte 2021-2025
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland 2018
Fietsagenda Zuidoost-Fryslân 2019

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Reguliere werkzaamheden

Omschrijving (toelichting)

  • In stand houden bovengrondse infrastructuur (wegen, fiets- en voetpaden, parkeerterreinen)
  • Onderhoud wegen combineren met verbeteren verkeersveiligheid 
  • Monitoren verkeer (intensiteit, snelheid en categorie) op gemeentelijke wegennet 
  • Diverse activiteiten verkeerseducatie 

Thema Verkeer, vervoer en wegen

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van programma 2 reserves meegenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Realisatie 2023 Begr. 2024 (primair) Begr. 2024 (incl wijz.) Realisatie 2024 Mut. begr. /real. 2024
Lasten 3.088 4.004 6.643 6.799 156
Baten 335 200 318 295 -24
Saldo voor bestemming -2.753 -3.804 -6.324 -6.504 -179
Mutaties reserves
Lasten 920 - - - -
Baten 71 - 920 1.033 113
Saldo na bestemming -3.602 -3.804 -5.404 -5.471 -67
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Realisatie 2024 Mut. begr. /real. 2024
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 6.635 6.791 156
2.5 Openbaar vervoer 8 7 -1
Totaal Lasten 6.643 6.799 156
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 318 295 -24
2.5 Openbaar vervoer - - -
Totaal Baten 318 295 -24
Saldo voor bestemming -6.324 -6.504 -179
Stortingen reserves
Onttrekkingen reserves 920 1.033 113
Totaal mutaties reserves 920 1.033 113
Saldo na bestemming -5.404 -5.471 -67

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Omschrijving (toelichting)

Het saldo na bestemming van dit programma is € 67.000 nadelig.

Lasten

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: € 156.000 nadeel.

  • De kosten voor onderhoud wegen zijn € 270.000 hoger door hoofdzakelijk reparaties van schades. Deze schades zijn het rechtstreekse gevolg van het extreem natte najaar van 2023 en voorjaar van 2024. Door een hogere grondwaterstand neemt de draagkracht van het fundament onder een weg af en ontstaat eerder schade bij gebruik. 
  • De energielasten in dit taakveld zijn € 95.000 lager als gevolg van een dynamisch contract. 

De mutatie in de reserve

  • Uit de egalisatiereserve Onderhoud wegen is € 113.000 meer onttrokken dan begroot als gevolg van het extra onderhoud.  De reserve is hiervoor volledig ingezet.