Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Omschrijving (toelichting)

Coalitieakkoord

Deze bestuursperiode is het coalitieakkoord van Opsterlands Belang, de FNP, de PvdA en de ChristenUnie leidend. Tegelijk passen we beleid en uitvoering aan, als nieuwe omstandigheden daarom vragen.

Samen met de samenleving

Als gemeentelijke overheid staan we dicht bij de samenleving. Dat blijkt op verschillende manieren. We betrekken inwoners, instellingen en bedrijven bij onze plannen. We zijn duidelijk over hun rol. We laten zien welke stappen we zetten en welk resultaat we willen bereiken. Onze communicatie is duidelijk. Daarbij houden we rekening met al onze inwoners. Daarom gebruiken we digitale middelen én is er de mogelijkheid van persoonlijk contact.

Gemeenteraad

De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de kaders, voor de budgetten en voor de controle op de uitvoering. Daarom betrekken B&W de gemeenteraad aan het begin van de belangrijke processen.

Zelfstandige gemeente - samenwerken

We zijn als Opsterland een zelfstandige gemeente in Zuidoost-Fryslân en dat willen we blijven. Tegelijk hebben we anderen nodig om onze doelen te halen. Vooral omdat de opgaven voor gemeenten groter en ingewikkelder worden. Daarom werken we samen met Ooststellingwerf en Weststellingwerf in OWO-verband. Ook met andere gemeenten, zoals Heerenveen en Smallingerland, werken we samen. Wij zijn lid van de P10, een samenwerkingsverband van 33 grote plattelandsgemeenten. We brengen onze belangen onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek. Dit doen wij bijvoorbeeld via de VNG en de VFG.

Organisatie

We hebben een professionele organisatie, die aansluit op de koers die de gemeenteraad en B&W bepalen. De organisatie past haar manier van werken aan op de netwerksamenleving. De organisatie is een lerende organisatie. Een professionele organisatie vraagt om goed werkgeverschap en werknemerschap. De organisatie doet haar werk met voldoende kwaliteit en voldoende menskracht.

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Omschrijving (toelichting)

Coalitieakkoord Opsterland 2022-2026 - Mei-inoar foarút
Romte en ferskaat 2013
Bestuursovereenkomst OWO-samenwerking 2024
OWO-visie 2021
Standpuntbepaling voortgang OWO-samenwerking (2016)

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Reguliere werkzaamheden

Omschrijving (toelichting)

  • Interne advisering en ondersteuning bedrijfsvoering (communicatie, HR, financiën, control, inkoop, ICT)
  • Behandelen juridische procedures (bezwaar, beroep)
  • Verstrekken van documenten (rijbewijs, paspoort en uittreksels)
  • Vastleggen van levensloop bepalende momenten (geboorte, huwelijk, partnerschap, overlijden en verhuizingen)
  • Het te woord staan van burgers, ondernemers en andere partijen die informatie over en van de gemeente zoeken.

Thema Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Dienstverlening en Organisatie

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De formatie op 31-12-2024 is 258.3 FTE ( 31-12-2023 254.9)   De formatie is 2024 op het voor 2025 begrote niveau.

Waar formatie staat voor de maximale omvang van de organisatie staat de bezetting voor de feitelijke omvang van de organisatie. De bezetting 2024 is 257,6 FTE (2023 234.5 FTE).  De bezetting 2024 is nagenoeg gelijk aan de formatie.

De stijging van apparaatskosten van met 2.,3 %.  De kosten van personeel nemen toe met 2% (CAO-ontwikkelingen, toename bezetting, maar gematigd door lager aandeel externe inhuur). De materiele kosten nemen toe door prijsontwikkelingen.

De externe inhuur wordt bepaald op basis van de werkelijke inhuur kosten. 

Het percentage overhead stijgt met 0,9%. In absolute zin is de omvang van de overhead licht toegenomen. De de uitvoeringskosten, inclusief de bijbehorende salarislasten, zijn ook toegenomen.

Beleidsindicatoren Eenheid 2022 2023 2024
Formatie Fte per 1.000 inwoners 8,1 8,5 8,6
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 6,9 7,8 8,6
Apparaatskosten Kosten per inwoner € 833 € 983 € 1.004
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 19,6% 18,6% 13,8%
Overhead % van totale lasten 14,2% 15,0% 15,9%

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Omschrijving (toelichting)

  • CSV Amsterdam B.V. (voormalig Claim Staat Vennootschap B.V.) voortgekomen uit de verkoop van Essent.
  • NV Bank Nederlandse Gemeenten.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Omschrijving (toelichting)

Over het jaar 2023 is op basis van een voorlopige aanslag een nog te betalen bedrag voor vennootschapsbelasting opgenomen € 45.740. Definitief is € 40.097 Vpb verschuldigd. Het verschil van € 5.000 is opgenomen als nog te ontvangen in 2024.

Over het jaar 2024 is een voorlopige aanslag Vpb betaald van € 133.862. Naar aanleiding van de concept cijfers in de jaarrekening is een Vpb verschuldigd van ongeveer € 40.000. Het verschil van € 93.000 is opgenomen als nog te ontvangen in 2024.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel enkel de mutaties van programma 0 reserves meegenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Realisatie 2023 Begr. 2024 (primair) Begr. 2024 (incl wijz.) Realisatie 2024 Mut. begr. /real. 2024
Lasten 23.013 19.827 22.835 23.088 253
Baten 69.749 69.699 74.648 75.358 710
Saldo voor bestemming 46.735 49.872 51.813 52.270 457
Mutaties reserves
Lasten 13.705 - 3.212 3.212 -
Baten 14.797 17 2.936 2.930 -5
Saldo na bestemming 47.827 49.889 51.537 51.989 452
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Realisatie 2024 Mut. begr. /real. 2024
Lasten
0.1 Bestuur 1.734 2.370 636
0.2 Burgerzaken 1.347 1.388 41
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 2.305 2.442 136
0.4 Overhead 16.322 15.736 -586
0.5 Treasury 193 190 -3
0.61 OZB woningen 894 941 47
0.64 Belastingen overig - -0 -0
0.8 Overige baten en lasten 40 22 -18
Totaal Lasten 22.835 23.088 253
Baten
0.1 Bestuur 20 29 9
0.2 Burgerzaken 478 588 109
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.517 1.524 6
0.4 Overhead 107 244 137
0.5 Treasury 1.486 1.360 -126
0.61 OZB woningen 3.442 3.448 6
0.62 OZB niet-woningen 1.547 1.562 15
0.64 Belastingen overig 64 72 8
0.7 Uitkeringen gemeentefonds 65.960 66.321 361
0.8 Overige baten en lasten 26 210 184
Totaal Baten 74.648 75.358 710
Saldo voor bestemming 51.813 52.270 457
0.10 Mutaties reserves Storting 4.833 4.952 119
-/-Stortingen prog 1 tm 8 1.621 1.740 119
Totaal stortingen reserves progr 0 3.212 3.212 -
0.10 Mutaties reserves Onttrekkingen 5.445 5.077 -368
-/- Onttrekkingen prog 1 tm 8 -2.509 -2.146 363
Totaal onttrekkingen reserves progr 0 2.936 2.930 -5
Totaal resultaat programma 0 51.537 51.989 452
-/- Resultaat prog 1 tm 8 -49.893 -46.486 3.407
0.11 Totaal resultaat 1.644 5.503 3.859

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Omschrijving (toelichting)

Het saldo van programma 0 zelf is na bestemming van dit programma € 452.000 nadelig.

Lasten

Taakveld 0.1 Bestuur: € 636.000 nadeel.

  • In de voorziening Wethouderspensioenen is € 585.000 meer gestort als gevolg van een gedaalde rekenrente. Ook zijn de personele kosten € 51.000 hoger dan geraamd.

Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: € 136.000 nadeel.

  • De balanswaarde van de verkochte grond Fugelliet Noord Ureterp (€ 145.000) was niet begroot.

Taakveld 0.4 Overhead: € 402.000 nadeel.

  • Als gevolg van uitstroom van personeel heeft een storting aan de voorziening SPP (Strategische Personeelsplanning) plaatsgevonden. Dit geeft een nadeel van € 377.000.
  • Diverse kosten binnen dit taakveld waren per saldo € 82.000 lager.
  • De kosten van de OWO-afdelingen in dit taakveld waren € 100.000 hoger dan begroot.

Baten

Taakveld 0.2 Burgerzaken: € 109.000 voordeel.

  • Het aantal aanvragen voor rijbewijzen/reisdocumenten (paspoortpiek) leverden extra baten op van € 113.000. Aan de lastenkant is de afdracht van leges aan het rijk daarom ook toegenomen.

Taakveld 0.4 Overhead: € 1125.000 voordeel.

  • Voor de WW-verplichting van voormalig personeel moet een budget geraamd worden. In het verleden werden deze verplichtingen opgenomen in de voorziening SPP. Uit de accountantscontrole is gebleken dat deze verplichtingen niet voldoen aan de criteria om opgenomen te worden in de voorziening. In de jaarrekening 2024 is dan ook ongeveer € 1.064.000 vrijgevallen uit de voorziening. De verwachte WW kosten van 2025 zijn opgenomen in het budget voor 2025
  • Het resterende voordeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door meer uitkeringen van het UWV voor zwangerschap en bevallingsverlof.

Taakveld 0.5 Treasury: € 126.000 nadeel.

  • Er is € 158.000 minder rente ontvangen op de middelen uit de schatkist.

Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds: € 361.000 voordeel.

  • Een correctie op de maatstaven in de algemene uitkering geeft een voordeel van € 299.000.
  • Verrekeningen uit voorgaande boekjaren leveren een voordeel op van € 62.000.

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten: € 184.000 voordeel

•    In 2023 is op basis van een boekenonderzoek door de belastingdienst een voorziening gevormd van € 500.000. Op basis van dat onderzoek is een vaststellingsovereenkomst opgesteld en is er in 2024 € 281.000 naheffing betaald uit de voorziening. In 2025 wordt het restant ad € 53.000 uit de voorziening betaald. Het restant van € 166.000 valt vrij per 31-12-2024.

Taakveld 0.10 Mutatie reserves

De reserves met betrekking tot programma 0 zijn nagenoeg gelijk aan de begroting. De mutatie van de reserves in programma 1 t/m 8 worden in het desbetreffende programma toegelicht.

Overige

Het resultaat van de programma's 1 t/m 8 geeft een voordeel van € 3.407.000. Dit is in de programma's toegelicht.

Het totale jaarrekening resultaat is € 5.503.000 voordelig. Dit is terug te vinden onder taakveld 0.11 Totaalresultaat.