Begroting 2023
|
Blz. 1
|
Begroting 2023
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Begrotingsstrategie
|
Blz. 6
|
Vaststellen begroting
|
Blz. 7
|
Financieel beeld
|
Blz. 8
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 9
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 10
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 11
|
Thema Bestuur
|
Blz. 12
|
Doelstellingen
|
Blz. 13
|
Wij willen het vertrouwen in de overheid en de verbondenheid van mensen met hun omgeving versterken
|
Blz. 14
|
Wij maken een participatieverordening
|
Blz. 15
|
We betrekken de politiek meer bij jongeren
|
Blz. 16
|
De privacy van burgers is gewaarborgd
|
Blz. 17
|
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG
|
Blz. 18
|
Opsterland blijft bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
|
Blz. 19
|
Wij werken samen in OWO-verband
|
Blz. 20
|
Via de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
|
Blz. 21
|
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de ontwikkeling van de regio
|
Blz. 22
|
De raad houdt sturing op de verbonden partijen
|
Blz. 23
|
Thema Dienstverlening en Organisatie
|
Blz. 24
|
Doelstellingen
|
Blz. 25
|
De gemeentelijke organisatie is stabiel, slagvaardig en efficiënt, en is op haar taken berekend
|
Blz. 26
|
Wij stimuleren een andere manier van werken
|
Blz. 27
|
Wij nemen maatregelen om een aantrekkelijker werkgever te zijn
|
Blz. 28
|
Wij gaan verder met de ingezette organisatieontwikkeling
|
Blz. 29
|
Dienstverlening is adequaat, klantvriendelijk en oplossingsgericht
|
Blz. 30
|
Onze dienstverlening wordt met minimaal een 7 gewaardeerd
|
Blz. 31
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 32
|
Verbonden partijen
|
Blz. 33
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 34
|
Onvoorzien
|
Blz. 35
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 36
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 37
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 38
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 39
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 40
|
Thema Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 41
|
Doelstellingen
|
Blz. 42
|
Wij zijn voorbereid op een crisis of incident
|
Blz. 43
|
We actualiseren de plannen en processen crisisbeheersing en zorgen voor de inrichting en opleiding van de crisisorganisatie
|
Blz. 44
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 45
|
Doelstellingen
|
Blz. 46
|
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit aan
|
Blz. 47
|
We monitoren en bundelen signalen van ondermijning en geven indien nodig hier opvolging aan
|
Blz. 48
|
We creëren meer bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 49
|
Wij realiseren nieuw Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2027
|
Blz. 50
|
We stellen het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2027 op en geven hier (samen met onze ketenpartners) uitvoering aan
|
Blz. 51
|
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
|
Blz. 52
|
Wij beperken en verminderen overlast – dit kan zowel betrekking hebben op huiselijk geweld, zorgmijders, personen met verward gedrag als jeugdoverlast - door het aanbieden van hulp en/of het voeren van regie om tot een goede aanpak te komen
|
Blz. 53
|
Wij zetten ons actief in om inwoners en ondernemers weerbaar te maken tegen (woning)inbraken
|
Blz. 54
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 55
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 56
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 57
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 58
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 59
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 60
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 61
|
Doelstellingen
|
Blz. 62
|
De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk
|
Blz. 63
|
We combineren – waar mogelijk – maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren met onderhoud aan de wegen
|
Blz. 64
|
We houden de bovengrondse infrastructuur zoals wegen, fiets- en voetpaden en parkeerterreinen in stand op een kwaliteitsniveau zoals vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan beheer openbare ruimte 2021-2025
|
Blz. 65
|
We onderzoeken hoe we de bermen langs de erftoegangswegen in het buitengebied beter kunnen beschermen tegen schade
|
Blz. 66
|
Wij dragen bij aan de ambitie van Fryslân om in 2025 provincie-breed de helft minder verkeersslachtoffers te hebben dan in 2010
|
Blz. 67
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 68
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 69
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 70
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 71
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 72
|
Thema Ondernemen en werkgelegenheid
|
Blz. 73
|
Doelstellingen
|
Blz. 74
|
Opsterland kent een goed economisch- en ondernemersklimaat.
|
Blz. 75
|
Behoud van duurzame werkgelegenheid en het stimuleren van nieuwe werkgelegenheid streven we na. Bedrijfscontinuïteit is hierbij een uitgangspunt.
|
Blz. 76
|
De gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers verbetert
|
Blz. 77
|
De gemeente heeft een zichtbare en actieve rol naar ondernemers
|
Blz. 78
|
In samenwerking met het lokale bedrijfsleven streven we naar een goede duurzame en circulaire lokale economie met een bijpassende arbeidsmarkt
|
Blz. 79
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 80
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 81
|
Doelstellingen
|
Blz. 82
|
Inzicht in de groei- en ontwikkelmogelijkheden van de bedrijventerreinen
|
Blz. 83
|
Onderzoeken van de transformatie, vernieuwing en gewenste uitbreiding van de bedrijventerreinen
|
Blz. 84
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 85
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 86
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 87
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 88
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 89
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 90
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 91
|
Doelstellingen
|
Blz. 92
|
We zetten in op het bieden van gelijke kansen en de ontwikkeling van talent
|
Blz. 93
|
We subsidiëren schoolorganisaties voor de uitvoering van de activiteiten in het kader van cultuureducatie
|
Blz. 94
|
We zijn aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie
|
Blz. 95
|
We starten met een Peuter Plus voorziening
|
Blz. 96
|
Jongeren halen een startkwalificatie in het onderwijs of zijn aan het werk
|
Blz. 97
|
Proactief en preventief inzetten op problematiek bij kinderen en jongeren om thuiszitten te voorkomen
|
Blz. 98
|
We willen de taalvaardigheid verbeteren en laaggeletterdheid voorkomen
|
Blz. 99
|
Op school wordt extra ingezet op taalvaardigheid
|
Blz. 100
|
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
|
Blz. 101
|
Elk kind heeft toegang tot een veilige speelplaats
|
Blz. 102
|
We ondersteunen bestaande en nieuwe speeltuinverenigingen bij het aanleggen, onderhouden en consolideren van speeltuinen in alle dorpen
|
Blz. 103
|
Wij zorgen voor voldoende adequate onderwijsgebouwen en –voorzieningen; de capaciteit is op orde
|
Blz. 104
|
We voeren het integraal huisvestingsplan (IHP) uit
|
Blz. 105
|
Leerlingen kunnen bewegingsonderwijs volgen
|
Blz. 106
|
Wanneer nodig zorgen we voor vervoer naar gymzalen zodat het bewegingsonderwijs mogelijk is
|
Blz. 107
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 108
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 109
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 110
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 111
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 112
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 113
|
Thema Cultuur
|
Blz. 114
|
Doelstellingen
|
Blz. 115
|
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
|
Blz. 116
|
Wij houden ons culturele erfgoed in stand
|
Blz. 117
|
Wij zetten openbare bibliotheken in om bij te dragen aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
|
Blz. 118
|
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
|
Blz. 119
|
Wy fiere it Frysk taalbelied mei faasje út
|
Blz. 120
|
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
|
Blz. 121
|
Thema Recreatie en Toerisme
|
Blz. 122
|
Inleiding
|
Blz. 123
|
Doelstellingen
|
Blz. 124
|
De kwaliteit van toeristische voorzieningen is (verder) ontwikkeld en verbeterd
|
Blz. 125
|
Faciliteiten voor toeristen en recreanten zijn verbeterd
|
Blz. 126
|
De regionale samenwerking binnen Zuidoost Fryslân staat ten dienste van het programma “Het Andere Friesland”
|
Blz. 127
|
Opsterland neemt deel aan de regionale samenwerking in Zuidoost Fryslân, “Het Andere Friesland"
|
Blz. 128
|
Toeristen komen naar Opsterland en verblijven langer in onze gemeente
|
Blz. 129
|
De promotie van recreatie en toerisme in de gemeente wordt uitgebreid
|
Blz. 130
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 131
|
Doelstellingen
|
Blz. 132
|
Bijdragen aan het vergroten van de biodiversiteit op lokale schaal
|
Blz. 133
|
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
|
Blz. 134
|
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
|
Blz. 135
|
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
|
Blz. 136
|
We onderhouden de groene arealen zoals vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan beheer openbare ruimte 2021-2025
|
Blz. 137
|
Verbeteren van de verbondenheid van inwoners, organisaties en bedrijven met hun omgeving
|
Blz. 138
|
We stimuleren inwoners om meer initiatieven te starten om hun leefomgeving te verbeteren
|
Blz. 139
|
Thema Sport
|
Blz. 140
|
Doelstellingen
|
Blz. 141
|
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
|
Blz. 142
|
Het gebruik en onderhoud van de buitensportaccommodaties leggen we vast in afspraken
|
Blz. 143
|
We realiseren de vernieuwing en uitbreiding van sportcentrum Kortezwaag in Gorredijk
|
Blz. 144
|
Wij zorgen dat sport bereikbaar en toegankelijk blijft voor alle inwoners
|
Blz. 145
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 146
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 147
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 148
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 149
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 150
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 151
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 152
|
Doelstellingen
|
Blz. 153
|
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstand en verminderen de instroom in de bijstand ten opzichte van het regionale benchmarkgemiddelde
|
Blz. 154
|
We gaan door met de extra inzet voor een activerend weekvullend programma voor statushouders.
|
Blz. 155
|
We voeren het jaarplan ‘van mismatch naar match’ uit.
|
Blz. 156
|
Wij analyseren onze aanpak en maatregelen om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te activeren
|
Blz. 157
|
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak "Meteen in Beweging" en poortwachter
|
Blz. 158
|
Wij zetten leerwerktrajecten op voor onze uitkeringsgerechtigden
|
Blz. 159
|
Wij willen leven in armoede tegengaan.
|
Blz. 160
|
De toegankelijkheid en bekendheid van de gemeentelijke inkomensvoorzieningen en financiële hulpverlening verhogen bij de doelgroep
|
Blz. 161
|
We actualiseren ons beleid voor onze gemeentelijke inkomensvoorzieningen
|
Blz. 162
|
We zorgen er samen met onze maatschappelijke partners voor dat we (mogelijke) schulden zo snel mogelijk in beeld krijgen.
|
Blz. 163
|
We passen ons beleid voor armoede en schulden aan, met de focus op preventie
|
Blz. 164
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 165
|
Doelstellingen
|
Blz. 166
|
Inwoners houden de regie over eigen leven en kunnen langer thuis blijven wonen.
|
Blz. 167
|
De zorg vanuit de gemeente voor haar inwoners blijft bereikbaar en betaalbaar
|
Blz. 168
|
Met verschillende voorzieningen en projecten stimuleren we inwoners meer gebruik te maken van het eigen netwerk.
|
Blz. 169
|
Opsterland zet stappen om een dementievriendelijke gemeente te worden
|
Blz. 170
|
We hebben voldoende in beeld wat er nodig is op het gebied wonen en zorg
|
Blz. 171
|
We zetten in op meer algemene voorzieningen zodat mensen langer thuis kunnen blijven wonen
|
Blz. 172
|
We richten ons met preventie op het voorkomen en beperken van problemen van inwoners
|
Blz. 173
|
We onderzoeken wat er nodig is om dorpskamers te realiseren in 2024 en zetten vervolgstappen in de realisatie van deze dorpskamers
|
Blz. 174
|
We versterken het bestaande netwerk van dorpssteunpunten en andere vrijwilligersorganisaties
|
Blz. 175
|
We voeren het actieplan preventie uit
|
Blz. 176
|
Wij gebruiken voorlichting in het onderwijs om jongeren te informeren over het aanbod ten aanzien van sport, vrije tijd, cultuur en maatschappelijke thema’s
|
Blz. 177
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 178
|
Doelstellingen
|
Blz. 179
|
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
|
Blz. 180
|
We maken een sluitende aanpak door middel van samenwerking rondom de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
|
Blz. 181
|
We ontwikkelen een integrale aanpak tussen onderwijs en de zorg voor jeugd
|
Blz. 182
|
Wij willen effectieve toegang tot zorg
|
Blz. 183
|
Samen met zorgaanbieders richten we ons op het voorkomen van de inzet van zware zorg.
|
Blz. 184
|
We borgen de gemaakte afspraken inkoop Jeugdhulp 2023 en contractmanagement
|
Blz. 185
|
We gaan de zorg vanuit de juiste wet vergoeden
|
Blz. 186
|
Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
|
Blz. 187
|
We ontwikkelen en monitoren een eenduidige werkwijze voor de indicaties van de jeugdwet
|
Blz. 188
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 189
|
Doelstellingen
|
Blz. 190
|
In elk dorp waar nu ook een dorpshuis is, is een dorpshuisfunctie aanwezig.
|
Blz. 191
|
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen en multifunctionele accommodaties.
|
Blz. 192
|
Waar mogelijk faciliteren en ondersteunen wij initiatieven vanuit de mienskip.
|
Blz. 193
|
Ieder dorp krijgt een eigen dorpswethouder
|
Blz. 194
|
De dorpencoördinator is bekend bij alle dorpen in Opsterland
|
Blz. 195
|
Wij organiseren periodiek een dorpstafel
|
Blz. 196
|
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
|
Blz. 197
|
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
|
Blz. 198
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 199
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 200
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 201
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 202
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 203
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 204
|
Thema Milieu
|
Blz. 205
|
Inleiding
|
Blz. 206
|
Doelstellingen
|
Blz. 207
|
De gemeente kent een klimaatadaptieve en waterrobuuste omgeving en rioolstelsel
|
Blz. 208
|
Klimaatbestendig en waterrobuust inrichten is onderdeel van alle werkzaamheden in de ruimtelijke inrichting.
|
Blz. 209
|
We hebben 100% van de huidige en de te verwachten knelpunten van wateroverlast in beeld gebracht
|
Blz. 210
|
We geven uitvoering aan het huidige Watertakenprogramma en stellen een nieuw watertakenprogramma voor 2026-2030 vast.
|
Blz. 211
|
Het zwerfafval wordt met vrijwilligers opgeruimd
|
Blz. 212
|
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 213
|
Er is een gezonde balans tussen natuurlijke duisternis en een veilige leefomgeving
|
Blz. 214
|
95% van de huidige installatie is voorzien van LED om energie te besparen en strooilicht te beperken
|
Blz. 215
|
In het kader van de Omgevingswet zal het voorkomen van lichthinder verder geïmplementeerd worden
|
Blz. 216
|
We onderhouden de huidige installaties met als uitgangspunt; verlichten waar het moet, duister waar het kan.
|
Blz. 217
|
Thema Gezondheid en Leefstijl
|
Blz. 218
|
Doelstellingen
|
Blz. 219
|
Wij willen met sport en bewegen de gezondheid van onze inwoners bevorderen.
|
Blz. 220
|
We ontwikkelen het Lokaal sport- en beweegakkoord Opsterland tot een aanjager voor sport- en beweeginitiatieven
|
Blz. 221
|
We stimuleren initiatieven van gezondheidsprojecten
|
Blz. 222
|
Wij stimuleren de gezonde leefstijl van inwoners
|
Blz. 223
|
We voeren het actieplan Sport en Gezondheid 2023 uit
|
Blz. 224
|
Thema Duurzaamheid
|
Blz. 225
|
Doelstellingen
|
Blz. 226
|
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
|
Blz. 227
|
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
|
Blz. 228
|
Wij streven naar 100% duurzame inkoop
|
Blz. 229
|
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 230
|
Wij zetten in op een energiebesparing van een equivalent van 150.000 MWh in 2035
|
Blz. 231
|
We faciliteren eigenaren van mienskip-gebouwen bij energiebesparing/verduurzaming
|
Blz. 232
|
We geven uitvoering aan de specifieke uitkering middelen aanpak energiearmoede
|
Blz. 233
|
We maken (prestatie)afspraken met woningcorporaties over de verduurzaming van woningen
|
Blz. 234
|
We voeren een (communicatie)campagne uit gericht op de energietransitie
|
Blz. 235
|
Wij bouwen het energieloket verder uit
|
Blz. 236
|
Samen met een aantal dorpen/energiecoöperaties voeren wij plannen uit om aardgas te besparen
|
Blz. 237
|
Wij zetten in op een equivalent van 450.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2035
|
Blz. 238
|
We brengen de meest geschikte locaties voor de opwek van duurzame energie in kaart
|
Blz. 239
|
We faciliteren Wijnjewoude bij de uitvoering van het project aardgasvrije wijken.
|
Blz. 240
|
We ronden het onderzoek naar het energiebedrijf af
|
Blz. 241
|
Wij geven invulling aan de transitievisie warmte voor onze gemeente
|
Blz. 242
|
Wij voeren een systeemstudie uit die ontwikkelingen in vraag en aanbod naar elektriciteit en problemen op het netwerk in beeld brengt
|
Blz. 243
|
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
|
Blz. 244
|
We doen onderzoek naar (kleinschalige) collectieve warmte-oplossingen
|
Blz. 245
|
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
|
Blz. 246
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 247
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 248
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 249
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 250
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 251
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 252
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 253
|
Doelstellingen
|
Blz. 254
|
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen
|
Blz. 255
|
Invoering omgevingswet
|
Blz. 256
|
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
|
Blz. 257
|
Wij stellen een omgevingsvisie op
|
Blz. 258
|
Deltaplan voor het Noorden
|
Blz. 259
|
Thema Wonen
|
Blz. 260
|
Doelstellingen
|
Blz. 261
|
Als gemeente Opsterland hebben we voldoende woningbouwruimte
|
Blz. 262
|
We maken (regionaal) afspraken over woningbouwruimte.
|
Blz. 263
|
Opsterland heeft nieuwe woningbouwlocaties op gemeentegrond
|
Blz. 264
|
Mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe woonlocaties op gemeentegrond zijn onderzocht
|
Blz. 265
|
Optimaliseren van onze dienstverlening bij onderbouwde woonplannen ten behoeve van duurzame groei van de woningbouw
|
Blz. 266
|
Wij verbeteren de dienstverlening bij onderbouwde woonplannen ten behoeve van duurzame groei van de woningbouw
|
Blz. 267
|
Woningvoorraad kent mogelijkheden voor doorstroming
|
Blz. 268
|
We bevorderen, waar mogelijk, de doorstroming in de lokale woningvoorraad.
|
Blz. 269
|
Woonvisie biedt kaders voor initiatieven, planontwikkeling woningbouw, beheer en verbetering van de woningvoorraad en geeft richting voor Wonen & Zorg
|
Blz. 270
|
De beleidskaders Wonen zijn geactualiseerd in de Woonvisie en de prestatieafspraken zijn gemaakt
|
Blz. 271
|
Thema Landschap, Natuur, Biodiversiteit, Landbouw en Erfgoed
|
Blz. 272
|
Doelstellingen
|
Blz. 273
|
De gemeente kent een klimaatadaptieve en waterrobuuste omgeving.
|
Blz. 274
|
We richten de omgeving klimaatadaptief en waterrobuust in
|
Blz. 275
|
Het behoud van waardevolle historische objecten is geborgd op basis van beleid dat voldoet aan de wettelijke vereisten
|
Blz. 276
|
We hebben een actueel en verbeterd (beleids-) instrumentarium voor het behoud van waardevolle historische objecten en erfgoed en kunnen dat daarmee stimuleren
|
Blz. 277
|
Het behouden van de landschappelijke en cultuurhistorische kenmerkende elementen
|
Blz. 278
|
Het beeldbepalende landschap wordt behouden en versterkt door hier een beschermde status aan te geven
|
Blz. 279
|
We behouden de rijkdom aan natuur (biodiversiteit) en streven naar verbetering
|
Blz. 280
|
De bescherming en verrijking van de biodiversiteit wordt bevorderd.
|
Blz. 281
|
We dragen bij aan een duurzame, toekomstbestendige en grondgebonden landbouwsector in Opsterland.
|
Blz. 282
|
We werken de mogelijkheden uit voor een duurzame, toekomstbestendige en grondgebonden landbouwsector in Opsterland
|
Blz. 283
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen en vastgoed
|
Blz. 284
|
Doelstellingen
|
Blz. 285
|
Het gemeentelijk vastgoed is geschikt voor de in de begroting geformuleerde gebruiksdoelstellingen.
|
Blz. 286
|
Vastgoedbeheer conform de kadernota Vastgoedbeleid (2022)
|
Blz. 287
|
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat dat aansluit op demografische ontwikkelingen en dat bijdraagt aan een de leefbaarheid en vitaliteit van de woonomgeving
|
Blz. 288
|
Passend grondbeleid
|
Blz. 289
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 290
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 291
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 292
|
Paragrafen
|
Blz. 293
|
Lokale heffingen
|
Blz. 294
|
Lokale heffingen
|
Blz. 295
|
Kostendekkendheid
|
Blz. 296
|
Afval en Riolering
|
Blz. 297
|
Omgevingsvergunningen
|
Blz. 298
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 299
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 300
|
Inleiding
|
Blz. 301
|
Risicobeheersing
|
Blz. 302
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 303
|
Kengetallen
|
Blz. 304
|
Toelichting kengetallen
|
Blz. 305
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 306
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 307
|
Verharding en openbare verlichting
|
Blz. 308
|
Riolering
|
Blz. 309
|
Vaarwegen en kunstwerken (water)
|
Blz. 310
|
Groen
|
Blz. 311
|
Gebouwen
|
Blz. 312
|
Financiering
|
Blz. 313
|
Financiering
|
Blz. 314
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 315
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 316
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 317
|
Accountantscontrole en rechtmatigheid
|
Blz. 318
|
Informatiebeveiliging
|
Blz. 319
|
Rekenkamercommissie Opsterland
|
Blz. 320
|
Organisatieontwikkeling
|
Blz. 321
|
Verbonden partijen
|
Blz. 322
|
Verbonden partijen
|
Blz. 323
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 324
|
Grondbeleid
|
Blz. 325
|
Grondbeleid
|
Blz. 326
|
Ontwikkelingen grondbedrijf
|
Blz. 327
|
Projecten
|
Blz. 328
|
Inleiding
|
Blz. 329
|
MFA de Tynje
|
Blz. 330
|
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
|
Blz. 331
|
Tiny houses Gorredijk
|
Blz. 332
|
Herinrichting de Brink Bakkeveen
|
Blz. 333
|
Sportcentrum Kortezwaag
|
Blz. 334
|
BHS
|
Blz. 335
|
De Skâns
|
Blz. 336
|
Invoering omgevingswet
|
Blz. 337
|
OWO samenwerking
|
Blz. 338
|
1.1 De OWO samenwerking vervat in een bestuursovereenkomst en OWO-visie
|
Blz. 339
|
1.2 Ontwikkeling van de OWO samenwerking, om blijvend wendbaar in te kunnen spelen op veranderingen
|
Blz. 340
|
1.3 Leeswijzer OWO-paragraaf
|
Blz. 341
|
2. Voortgang uitwerking OWO-visie
|
Blz. 342
|
Financiële begroting
|
Blz. 343
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 344
|
Totaaloverzicht per programma
|
Blz. 345
|
Totaaloverzicht baten en lasten
|
Blz. 346
|
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
|
Blz. 347
|
Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 348
|
Programma 1 - Veiligheid
|
Blz. 349
|
Programma 2 - Verkeer en vervoer
|
Blz. 350
|
Programma 3 - Economie
|
Blz. 351
|
Programma 4 - Onderwijs
|
Blz. 352
|
Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 353
|
Programma 6 - Sociaal domein
|
Blz. 354
|
Programma 7 - Volksgezondheid
|
Blz. 355
|
Programma 8 - Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 356
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 357
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 358
|
Balans
|
Blz. 359
|
EMU-Saldo
|
Blz. 360
|
Reserves
|
Blz. 361
|
Voorzieningen
|
Blz. 362
|
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 363
|
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 364
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|