-
Blz. 1
Jaarstukken 2019
-
Blz. 2
Verantwoording 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Toelichting gerealiseerd beleid
-
Blz. 7
Toelichting resultaat
-
Blz. 8
De controleverklaring
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 11
Kaderstellende documenten
-
Blz. 12
Thema Bestuur
-
Blz. 13
Thema Bestuur
-
Blz. 14
Doelstellingen
-
Blz. 15
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving
-
Blz. 16
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
-
Blz. 17
Wij organiseren verkiezingen voor Provinciale Staten en het Europees Parlement
-
Blz. 18
Wij zijn een weerbare gemeente die ondermijnende activiteiten voorkomt en bestrijdt
-
Blz. 19
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
-
Blz. 20
Wij hanteren een 7-stappenplan om te voldoen aan de AVG. In 2019 voeren wij stap 3 uit, waarmee we overzicht en inzicht krijgen in de verwerking van persoonsgegevens
-
Blz. 21
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 22
De raad houdt sturing op verbonden partijen
-
Blz. 23
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
-
Blz. 24
Samen met vier andere regiogemeenten, de provincie en het waterschap voeren we de streekagenda Zuidoost-Fryslân uit
-
Blz. 25
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 26
Wij ontwikkelen een visie op samenwerking
-
Blz. 27
Opsterland heeft een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid
-
Blz. 28
Alle voorstellen aan de gemeenteraad bevatten een duurzaamheidsparagraaf
-
Blz. 29
Geschillen tussen inwoners, bedrijven en andere organisaties met de gemeente proberen wij vaker op te lossen via bemiddeling
-
Blz. 30
Wij betrekken de gemeenteraad bij nieuwe initiatieven meer aan de voorkant van het proces
-
Blz. 31
Wij voeren een actief en responsief communicatiebeleid
-
Blz. 32
Wij nodigen de samenleving uit om initiatieven te nemen en ondersteunen die waar mogelijk
-
Blz. 33
Wij geven de inwoners het "right to challenge"
-
Blz. 34
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijkbelang-verenigingen
-
Blz. 35
Wij werken zoveel mogelijk volgens het principe van gekanteld werken
-
Blz. 36
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 37
Inleiding
-
Blz. 38
Doelstellingen
-
Blz. 39
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
-
Blz. 40
We verrichten de noodzakelijke activiteiten ten aanzien van de PIJOFACH taken
-
Blz. 41
Wij versterken het opdrachtgeverschap en eigenaarschap
-
Blz. 42
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 43
De hele organisatie werkt volgens dezelfde dienstverleningsprincipes
-
Blz. 44
In 2020 voldoen we aan de Digitale Agenda 2020
-
Blz. 45
Wij zetten communicatie in die past bij het doel
-
Blz. 46
Wij faciliteren actief de organisatie in het bereiken van (strategische) doelen
-
Blz. 47
Vanuit modern werkgeverschap onderzoeken wij wat nodig is om werkplekken en werkwijzen up-to-date te maken en starten wij een pilot
-
Blz. 48
We zetten op het juiste moment de juiste persoon op de juiste plek in de organisatie in (strategische personeelsplanning)
-
Blz. 49
Wij stellen een digitaliseringsagenda op (op basis van smart following)
-
Blz. 50
Wij voeren voor projecten een (Europese) subsidiescan in
-
Blz. 51
Wij werken volgens de principes van programmasturing
-
Blz. 52
Beleidsindicatoren
-
Blz. 53
Verbonden partijen
-
Blz. 54
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 55
Onvoorzien
-
Blz. 56
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 57
Toelichting op de financiën
-
Blz. 58
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 59
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 60
Kaderstellende documenten
-
Blz. 61
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 62
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 63
Doelstellingen
-
Blz. 64
Opsterland is een veilige en gezonde leefomgeving voor inwoners en bezoekers
-
Blz. 65
Bezoekers kunnen veilig deelnemen aan evenementen en activiteiten
-
Blz. 66
Buurtbemiddeling
-
Blz. 67
Geen leges kleinschalige evenementen
-
Blz. 68
Het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers vergroten
-
Blz. 69
Meewerken aan initiatieven en evenementen daar waar het kan
-
Blz. 70
Opstellen integraal veiligheidsplan
-
Blz. 71
Personen met verward gedrag signaleren en escalatie voorkomen
-
Blz. 72
Beleidsindicatoren
-
Blz. 73
Verbonden partijen
-
Blz. 74
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 75
Toelichting op de financiën
-
Blz. 76
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 77
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 78
Kaderstellende documenten
-
Blz. 79
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 80
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 81
Doelstellingen
-
Blz. 82
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
-
Blz. 83
Openbaar vervoer is voor alle inwoners beschikbaar
-
Blz. 84
We inspecteren alle beweegbare bruggen op de technische staat
-
Blz. 85
Wij actualiseren het Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte
-
Blz. 86
Wij voeren het Uitvoeringsplan GVVP 2015-2020 uit
-
Blz. 87
Het energieverbruik voor mobiliteit wordt binnen de gemeente opgewekt
-
Blz. 88
Wij kiezen bij de inrichting van de openbare ruimte waar mogelijk voor duurzame oplossingen
-
Blz. 89
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
-
Blz. 90
Dorpskommen worden fiets- en kindvriendelijk ingericht
-
Blz. 91
Wij zorgen voor verkeerseducatie
-
Blz. 92
Wij verminderen de milieubelasting door het verkeer
-
Blz. 93
We gaan de bermen ecologisch beheren
-
Blz. 94
Wij zorgen ervoor dat de overlast van verkeer niet toeneemt
-
Blz. 95
We reduceren de parkeeroverlast in wijken
-
Blz. 96
Verbonden partijen
-
Blz. 97
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 98
Toelichting op de financiën
-
Blz. 99
Programma 3 | Economie
-
Blz. 100
Programma 3 | Economie
-
Blz. 101
Kaderstellende documenten
-
Blz. 102
Thema Werken
-
Blz. 103
Thema Werken
-
Blz. 104
Doelstellingen
-
Blz. 105
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 106
De gemeente speelt een zichtbare en actieve rol richting ondernemers
-
Blz. 107
Wij dringen regelgeving terug
-
Blz. 108
Wij stellen prioriteiten in de detailhandelsvisie
-
Blz. 109
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 110
Wij zorgen voor de aanleg van breedbandinternet
-
Blz. 111
Wij hebben een optimaal functionerende arbeidsmarkt
-
Blz. 112
Wij dragen bij aan de opleiding van meer vakmensen
-
Blz. 113
Wij stimuleren de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijs en bedrijfsleven in de gemeente
-
Blz. 114
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
-
Blz. 115
Transformatie bedrijventerreinen
-
Blz. 116
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
-
Blz. 117
Wij stimuleren bedrijven om te verduurzamen
-
Blz. 118
Verbonden partijen
-
Blz. 119
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 120
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 121
Doelstellingen
-
Blz. 122
Ondernemers waarderen het vestigingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 123
Er is in de gemeente ruimte voor uitbreiding van of nieuwe vestigingslocaties
-
Blz. 124
Beleidsindicatoren
-
Blz. 125
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 126
Toelichting op de financiën
-
Blz. 127
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 128
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 129
Kaderstellende documenten
-
Blz. 130
Thema Onderwijs
-
Blz. 131
Thema Onderwijs
-
Blz. 132
Doelstellingen
-
Blz. 133
Elk kind kan zich optimaal ontwikkelen
-
Blz. 134
Er is een dekkend aanbod van toegankelijke voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 135
Er is voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op alle peuteropvang-locaties
-
Blz. 136
Evaluatie IHP
-
Blz. 137
Opstellen strategisch integraal huisvestingsplan
-
Blz. 138
Uitvoeren huidig integraal huisvestingsplan
-
Blz. 139
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 140
We zetten de samenwerking met RMC Regio Friese Wouden voort, om kinderen die dreigen uit te vallen vroegtijdig te signaleren en zo nodig te ondersteunen vanuit het gebiedsteam
-
Blz. 141
Beleidsindicatoren
-
Blz. 142
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 143
Toelichting op de financiën
-
Blz. 144
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 145
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 146
Kaderstellende documenten
-
Blz. 147
Thema Cultuur
-
Blz. 148
Thema Cultuur
-
Blz. 149
Doelstellingen
-
Blz. 150
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 151
Er is een goede (structurele) basisstructuur voor de bibliotheekfunctie
-
Blz. 152
Met cultuureducatie stimuleren we de culturele ontwikkeling van kinderen
-
Blz. 153
Werkenber en tagonklik hâlde fan de Fryske taal
-
Blz. 154
Wij zorgen voor een onderscheidend cultureel aanbod voor volwassenen en kinderen
-
Blz. 155
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 156
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 157
Doelstellingen
-
Blz. 158
Kansen Benutten
-
Blz. 159
De recreatieve sector biedt een aantrekkelijk aanbod voor jong en oud
-
Blz. 160
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
-
Blz. 161
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 162
Verbeteren van de staat van de recreatieve paden
-
Blz. 163
Verbonden partijen
-
Blz. 164
Thema Openbaar groen
-
Blz. 165
Thema Openbaar groen
-
Blz. 166
Doelstellingen
-
Blz. 167
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 168
De begraafplaatsen zijn passend ingericht met oog voor het gedenken en herdenken
-
Blz. 169
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 170
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 171
In Opsterland worden gezichtsbepalende kenmerken en de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat en worden deze behouden voor toekomstige generaties
-
Blz. 172
Oude/ cultuurhistorische lanen worden zoveel mogelijk behouden
-
Blz. 173
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
-
Blz. 174
Wij stimuleren dat dorpen/wijken/straten de gemeente uitdagen als zij denken dat ze bepaalde taken beter kunnen uitvoeren dan de gemeente (right to challenge)
-
Blz. 175
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
-
Blz. 176
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 177
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 178
Verbonden partijen
-
Blz. 179
Thema Sport
-
Blz. 180
Thema Sport
-
Blz. 181
Doelstellingen
-
Blz. 182
Sport is bereikbaar en toegankelijk voor iedereen
-
Blz. 183
Inzet buurtsportcoaches
-
Blz. 184
Stimuleren breedtesport
-
Blz. 185
Stimuleren Topsport: LDODK voorkeurslocatie topsport
-
Blz. 186
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke sportaccommodaties
-
Blz. 187
Beleidsindicatoren
-
Blz. 188
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 189
Toelichting op de financiën
-
Blz. 190
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 191
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 192
Kaderstellende documenten
-
Blz. 193
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 194
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 195
Doelstellingen
-
Blz. 196
Iedereen doet mee.
-
Blz. 197
Doeltreffende handhaving
-
Blz. 198
Evaluatie AV Friso
-
Blz. 199
Gemeente minimaal 5 % arbeidsgehandicapten in dienst
-
Blz. 200
Het armoedebeleid en kindpakket is bekend bij de inwoners
-
Blz. 201
Instroom beperken
-
Blz. 202
Meteen in beweging
-
Blz. 203
Onderzoek leer/werkbedrijf
-
Blz. 204
Participatie in gebiedsteam
-
Blz. 205
Streng aan de poort
-
Blz. 206
Uitbreiden tegenprestatie
-
Blz. 207
Verbonden partijen
-
Blz. 208
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 209
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 210
Doelstellingen
-
Blz. 211
Inwoners zijn zo veel en lang mogelijk zelfstandig
-
Blz. 212
Bestrijding eenzaamheid is speerpunt van beleid
-
Blz. 213
Brede en actieve lobby voor meer middelen in het sociaal domein
-
Blz. 214
Gerichte afspraken met zorgaanbieders
-
Blz. 215
Integrale en individuele voorzieningen als eigen kracht en netwerk niet toereikend zijn
-
Blz. 216
Inzet op meer algemene voorzieningen die er aan bijdragen dat minder individuele voorzieningen worden verstrekt (waaronder ouderenwerk)
-
Blz. 217
Ondersteunen en versterken 0’lijn (vrijwilligers en mantelzorgers) door gebiedsteam
-
Blz. 218
We beheersen de kostenontwikkeling binnen het sociaal domein
-
Blz. 219
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
-
Blz. 220
Verbonden partijen
-
Blz. 221
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 222
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 223
Doelstellingen
-
Blz. 224
Elk kind kan zich optimaal ontwikkelen
-
Blz. 225
Betrekken zorgverzekeraars bij preventieacitiviteiten
-
Blz. 226
Gericht maatwerk van de grootste zorggebruikers in het kader van de jeugdwet (focus: inzet op groep met grootste effectiviteit)
-
Blz. 227
Gerichte resultaatafspraken met zorgaanbieders
-
Blz. 228
Het loket voor jeugdhulp is bekend bij inwoners
-
Blz. 229
Kwetsbare jongeren standaard begeleiden in de overgang naar volwassenheid (18-/18+)
-
Blz. 230
Vroegsignalering verbeteren door betere samenwerking met o.a huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming
-
Blz. 231
Verbonden partijen
-
Blz. 232
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 233
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 234
Doelstellingen
-
Blz. 235
Ruimte voor ontmoeting (dorpenbeleid en dorpshuizen)
-
Blz. 236
Aansluiten bij identiteit en wensen dorpen, dorpsvisie als uitgangspunt
-
Blz. 237
Dorpshuizen /mfa’s onderbrengen in stichtingen
-
Blz. 238
In elke dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 239
Inzetten op ontwikkelen van dorpsregisseurs
-
Blz. 240
Ondersteunen in stand houden voorzieningen door bijvoorbeeld stichtingsvorm
-
Blz. 241
OZB sportvoorzieningen en dorpshuizen compenseren
-
Blz. 242
Verruimen dorpsbudgetten
-
Blz. 243
Dorpen en hun inwoners denken en werken aan hun toekomst en nemen initiatief bij het uitvoeren van de gewenste maatregelen
-
Blz. 244
Wij maken voor einde 2021 per dorp of cluster van dorpen een lokale duurzaamheidsagenda om de leefbaarheid te bevorderen
-
Blz. 245
Beleidsindicatoren
-
Blz. 246
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 247
Toelichting op de financiën
-
Blz. 248
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 249
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 250
Kaderstellende documenten
-
Blz. 251
Thema Milieu
-
Blz. 252
Thema Milieu
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
-
Blz. 255
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 256
We onderzoeken de mogelijkheid voor het terugdringen van restafval (VANG-doelstellingen)
-
Blz. 257
We voeren een diftar-beleid voor het inzamelen van afval
-
Blz. 258
We voeren het gemeentelijk rioleringsplan uit
-
Blz. 259
Wij behouden en beschermen de huidige kwaliteit
-
Blz. 260
Wij saneren eventuele vervuilingen bij ontwikkeling van gemeentelijke grond
-
Blz. 261
Wij voldoen voor 100% aan de kaderrichtlijn Water
-
Blz. 262
Schone grond blijft schoon en verontreinigde grond is beheerd
-
Blz. 263
We houden het bodembeleid, inclusief bodemkwaliteitskaarten bij
-
Blz. 264
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 265
Uiterlijk in 2021 wijzen wij zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
-
Blz. 266
Verbonden partijen
-
Blz. 267
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 268
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 269
Doelstellingen
-
Blz. 270
Preventie van gezondheidsrisico’s
-
Blz. 271
Uitvoeren preventieve programma’s voor gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen in kader netwerk JOGG-gemeenten: Jongeren op Gezond Gewicht
-
Blz. 272
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug
-
Blz. 273
Wij dringen verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar terug, door uitvoering van maatregelen uit het Preventie- en handhavingsplan Drank en Horecawet 2019-2022
-
Blz. 274
Wij ontwikkelen een actieplan om schoolpleinen, sportverenigingen, speeltuinen en andere openbare plaatsen waar veel kinderen komen rookvrij te maken en voeren deze uit
-
Blz. 275
Verbonden partijen
-
Blz. 276
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 277
Doelstellingen
-
Blz. 278
De gemeente loopt voorop op het gebied van duurzaamheid en geeft het goede voorbeeld
-
Blz. 279
Wij kopen 100% duurzaam in
-
Blz. 280
Wij stellen duurzaamheidsuitvoeringsplan op voor de (renovatie van) gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 281
We coördineren alle duurzaamheidsmaatregelen die nodig zijn en ondersteunen alle afdelingen die actief aan de slag moeten
-
Blz. 282
We stellen een programma Duurzaamheid op inclusief een uitvoeringsprogramma
-
Blz. 283
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
-
Blz. 284
Wij onderzoeken hoe 100 ha zonnevelden gefaciliteerd kunnen worden en zijn actief betrokken bij onderzoek naar de mogelijkheden voor alternatieve energievoorzieningen (windenergie, geothermie, etc.)
-
Blz. 285
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
-
Blz. 286
Wij openen een energieloket met energie- ambassadeurs (duurzaamheidsloket)
-
Blz. 287
Beleidsindicatoren
-
Blz. 288
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 289
Toelichting op de financiën
-
Blz. 290
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 291
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 292
Kaderstellende documenten
-
Blz. 293
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 294
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 295
Doelstellingen
-
Blz. 296
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
-
Blz. 297
We actualiseren de Omgevingsvisie
-
Blz. 298
We dringen bij de provincie aan op het afmaken van het ROM-project (incl. de toegezegde financiën)
-
Blz. 299
We voeren structureel overleg met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en It Fryske Gea
-
Blz. 300
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
-
Blz. 301
Wij kiezen bij de inrichting van de openbare ruimte waar mogelijk voor duurzame oplossingen
-
Blz. 302
Wij ondersteunen de herbestemming van leegkomende agrarische gebouwen actief
-
Blz. 303
Wij spannen ons maximaal in om bij leegstaande boerderijen de bestemming zo te wijzigen, dat er meerdere woningen kunnen worden gebouwd
-
Blz. 304
Thema Wonen
-
Blz. 305
Thema Wonen
-
Blz. 306
Doelstellingen
-
Blz. 307
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat, dat aansluit op demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 308
We actualiseren de Woonvisie waar nodig
-
Blz. 309
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen van de dorpen
-
Blz. 310
Wij stellen duurzaamheidseisen aan nieuwbouw
-
Blz. 311
Wij vergroenen de starterslening
-
Blz. 312
Wij zetten in op woningen voor ouderen
-
Blz. 313
Verbonden partijen
-
Blz. 314
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 315
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 316
Doelstellingen
-
Blz. 317
We bieden ruimte voor groei van de woningbouw.
-
Blz. 318
Nieuwe bouwlocaties worden, waar mogelijk, binnen de huidige grondpositie gerealiseerd
-
Blz. 319
We stimuleren en faciliteren marktpartijen bij hun ruimtelijke plannen
-
Blz. 320
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
-
Blz. 321
Beleidsindicatoren
-
Blz. 322
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 323
Toelichting op de financiën
-
Blz. 324
Paragrafen
-
Blz. 325
Lokale heffingen
-
Blz. 326
Lokale heffingen
-
Blz. 327
Afval en Riolering
-
Blz. 328
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 329
Lokale lastendruk
-
Blz. 330
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 331
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 332
Kengetallen
-
Blz. 333
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 334
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 335
Wegen en verhardingen
-
Blz. 336
Riolering
-
Blz. 337
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 338
Groen
-
Blz. 339
Gebouwen
-
Blz. 340
Openbare verlichting
-
Blz. 341
Financiering
-
Blz. 342
Financiering
-
Blz. 343
Bedrijfsvoering
-
Blz. 344
Bedrijfsvoering
-
Blz. 345
Kaderstellende documenten
-
Blz. 346
Professionalisering van de organisatie
-
Blz. 347
Gekanteld werken
-
Blz. 348
Organisatieontwikkeling, meer doen met minder middelen
-
Blz. 349
Samenwerking in OWO-verband
-
Blz. 350
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 351
Projecten
-
Blz. 352
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 353
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 354
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 355
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
-
Blz. 356
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
-
Blz. 357
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
-
Blz. 358
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 359
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 360
Verbonden partijen
-
Blz. 361
Verbonden partijen
-
Blz. 362
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 363
Grondbeleid
-
Blz. 364
Grondbeleid
-
Blz. 365
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 366
Jaarrekening
-
Blz. 367
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 368
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 369
Balans en toelichting
-
Blz. 370
Balans
-
Blz. 371
Vaste activa-Totaal specificatie
-
Blz. 372
Vaste activa-Immateriële vaste activa
-
Blz. 373
Vaste activa- Materiële activa
-
Blz. 374
Vaste activa- Financiële activa
-
Blz. 375
Vlottende activa- Totaal specificatie
-
Blz. 376
Vlottende activa- Voorraden
-
Blz. 377
Vlottende activa- Uitzettingen <1 jaar
-
Blz. 378
Vlottende activa- Liquide middelen
-
Blz. 379
Vlottende activa- Overlopende activa
-
Blz. 380
Vaste passiva- Totaal specificatie
-
Blz. 381
Vaste passiva- Specificatie Eigen vermogen
-
Blz. 382
Vaste passiva- Eigen vermogen- Algemene reserve
-
Blz. 383
Vaste passiva- Eigen vermogen- Bestemmingsreserves
-
Blz. 384
Vaste passiva-Eigen vermogen-Toelichting Bestemmingsreserves
-
Blz. 385
Vaste passiva- Voorzieningen
-
Blz. 386
Vaste passiva- Vaste schulden
-
Blz. 387
Vlottende passiva- Totaal specificatie
-
Blz. 388
Vlottende passiva- Netto-vlottende schulden
-
Blz. 389
Vlottende passiva- Overlopende passiva
-
Blz. 390
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 391
Overzicht van baten en lasten met toelichting
-
Blz. 392
Toelichting
-
Blz. 393
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 394
Programma 0
-
Blz. 395
Programma 1
-
Blz. 396
Programma 2
-
Blz. 397
Programma 3
-
Blz. 398
Programma 4
-
Blz. 399
Programma 5
-
Blz. 400
Programma 6
-
Blz. 401
Programma 7
-
Blz. 402
Programma 8
-
Blz. 403
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 404
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 405
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 406
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 407
Reserves
-
Blz. 408
Algemene reserve
-
Blz. 409
Voorzieningen
-
Blz. 410
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
-
Blz. 411
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
-
Blz. 412
Sisa regelingen
-
Blz. 413
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 414
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 415
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 416
Overzicht
-
Blz. 417
Kosten Overhead
-
Blz. 418
Overzicht
-
Blz. 419
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 420
Overzicht
-
Blz. 421
Onvoorzien
-
Blz. 422
Overzicht
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap