Begroting 2019
|
Blz. 1
|
Begroting 2019
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Begrotingsstrategie
|
Blz. 6
|
Vaststellen begroting
|
Blz. 7
|
Financieel beeld
|
Blz. 8
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 9
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 10
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 11
|
Thema Bestuur
|
Blz. 12
|
Thema Bestuur
|
Blz. 13
|
Doelstellingen
|
Blz. 14
|
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving
|
Blz. 15
|
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
|
Blz. 16
|
Wij organiseren verkiezingen voor Provinciale Staten en het Europees Parlement
|
Blz. 17
|
Wij zijn een weerbare gemeente die ondermijnende activiteiten voorkomt en bestrijdt
|
Blz. 18
|
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
|
Blz. 19
|
Wij hanteren een 7-stappenplan om te voldoen aan de AVG. In 2019 voeren wij stap 3 uit, waarmee we overzicht en inzicht krijgen in de verwerking van persoonsgegevens
|
Blz. 20
|
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
|
Blz. 21
|
De raad houdt sturing op verbonden partijen
|
Blz. 22
|
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
|
Blz. 23
|
Samen met vier andere regiogemeenten, de provincie en het waterschap voeren we de streekagenda Zuidoost-Fryslân uit
|
Blz. 24
|
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
|
Blz. 25
|
Wij ontwikkelen een visie op samenwerking
|
Blz. 26
|
Opsterland heeft een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid
|
Blz. 27
|
Alle voorstellen aan de gemeenteraad bevatten een duurzaamheidsparagraaf
|
Blz. 28
|
Geschillen tussen inwoners, bedrijven en andere organisaties met de gemeente proberen wij vaker op te lossen via bemiddeling
|
Blz. 29
|
Wij betrekken de gemeenteraad bij nieuwe initiatieven meer aan de voorkant van het proces
|
Blz. 30
|
Wij voeren een actief en responsief communicatiebeleid
|
Blz. 31
|
Wij nodigen de samenleving uit om initiatieven te nemen en ondersteunen die waar mogelijk
|
Blz. 32
|
Wij geven de inwoners het "right to challenge"
|
Blz. 33
|
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijkbelang-verenigingen
|
Blz. 34
|
Wij werken zoveel mogelijk volgens het principe van gekanteld werken
|
Blz. 35
|
Thema Dienstverlening en Organisatie
|
Blz. 36
|
Inleiding
|
Blz. 37
|
Doelstellingen
|
Blz. 38
|
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
|
Blz. 39
|
We verrichten de noodzakelijke activiteiten ten aanzien van de PIJOFACH taken
|
Blz. 40
|
Wij versterken het opdrachtgeverschap en eigenaarschap
|
Blz. 41
|
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
|
Blz. 42
|
De hele organisatie werkt volgens dezelfde dienstverleningsprincipes
|
Blz. 43
|
In 2020 voldoen we aan de Digitale Agenda 2020
|
Blz. 44
|
Wij zetten communicatie in die past bij het doel
|
Blz. 45
|
Wij faciliteren actief de organisatie in het bereiken van (strategische) doelen
|
Blz. 46
|
Vanuit modern werkgeverschap onderzoeken wij wat nodig is om werkplekken en werkwijzen up-to-date te maken en starten wij een pilot
|
Blz. 47
|
We zetten op het juiste moment de juiste persoon op de juiste plek in de organisatie in (strategische personeelsplanning)
|
Blz. 48
|
Wij stellen een digitaliseringsagenda op (op basis van smart following)
|
Blz. 49
|
Wij voeren voor projecten een (Europese) subsidiescan in
|
Blz. 50
|
Wij werken volgens de principes van programmasturing
|
Blz. 51
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 52
|
Verbonden partijen
|
Blz. 53
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 54
|
Onvoorzien
|
Blz. 55
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 56
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 57
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 58
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 59
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 60
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 61
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 62
|
Doelstellingen
|
Blz. 63
|
Opsterland is een veilige en gezonde leefomgeving voor inwoners en bezoekers
|
Blz. 64
|
Bezoekers kunnen veilig deelnemen aan evenementen en activiteiten
|
Blz. 65
|
Buurtbemiddeling
|
Blz. 66
|
Geen leges kleinschalige evenementen
|
Blz. 67
|
Het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers vergroten
|
Blz. 68
|
Meewerken aan initiatieven en evenementen daar waar het kan
|
Blz. 69
|
Opstellen integraal veiligheidsplan
|
Blz. 70
|
Personen met verward gedrag signaleren en escalatie voorkomen
|
Blz. 71
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 72
|
Verbonden partijen
|
Blz. 73
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 74
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 75
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 76
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 77
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 78
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 79
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 80
|
Doelstellingen
|
Blz. 81
|
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
|
Blz. 82
|
Openbaar vervoer is voor alle inwoners beschikbaar
|
Blz. 83
|
We inspecteren alle beweegbare bruggen op de technische staat
|
Blz. 84
|
Wij actualiseren het Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte
|
Blz. 85
|
Wij voeren het Uitvoeringsplan GVVP 2015-2020 uit
|
Blz. 86
|
Het energieverbruik voor mobiliteit wordt binnen de gemeente opgewekt
|
Blz. 87
|
Wij kiezen bij de inrichting van de openbare ruimte waar mogelijk voor duurzame oplossingen
|
Blz. 88
|
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
|
Blz. 89
|
Dorpskommen worden fiets- en kindvriendelijk ingericht
|
Blz. 90
|
Wij zorgen voor verkeerseducatie
|
Blz. 91
|
Wij verminderen de milieubelasting door het verkeer
|
Blz. 92
|
We gaan de bermen ecologisch beheren
|
Blz. 93
|
Wij zorgen ervoor dat de overlast van verkeer niet toeneemt
|
Blz. 94
|
We reduceren de parkeeroverlast in wijken
|
Blz. 95
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 96
|
Verbonden partijen
|
Blz. 97
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 98
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 99
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 100
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 101
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 102
|
Thema Werken
|
Blz. 103
|
Thema Werken
|
Blz. 104
|
Doelstellingen
|
Blz. 105
|
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
|
Blz. 106
|
De gemeente speelt een zichtbare en actieve rol richting ondernemers
|
Blz. 107
|
Wij dringen regelgeving terug
|
Blz. 108
|
Wij stellen prioriteiten in de detailhandelsvisie
|
Blz. 109
|
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers
|
Blz. 110
|
Wij zorgen voor de aanleg van breedbandinternet
|
Blz. 111
|
Wij hebben een optimaal functionerende arbeidsmarkt
|
Blz. 112
|
Wij dragen bij aan de opleiding van meer vakmensen
|
Blz. 113
|
Wij stimuleren de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijs en bedrijfsleven in de gemeente
|
Blz. 114
|
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
|
Blz. 115
|
Transformatie bedrijventerreinen
|
Blz. 116
|
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
|
Blz. 117
|
Wij stimuleren bedrijven om te verduurzamen
|
Blz. 118
|
Verbonden partijen
|
Blz. 119
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 120
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 121
|
Doelstellingen
|
Blz. 122
|
Ondernemers waarderen het vestigingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
|
Blz. 123
|
Er is in de gemeente ruimte voor uitbreiding van of nieuwe vestigingslocaties
|
Blz. 124
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 125
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 126
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 127
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 128
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 129
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 130
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 131
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 132
|
Doelstellingen
|
Blz. 133
|
Elk kind kan zich optimaal ontwikkelen
|
Blz. 134
|
Er is een dekkend aanbod van toegankelijke voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 135
|
Er is voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op alle peuteropvang-locaties
|
Blz. 136
|
Evaluatie IHP
|
Blz. 137
|
Kinderen die dreigen uit te vallen in het onderwijs worden vroegtijdig gesignaleerd en zo nodig ondersteund door het gebiedsteam
|
Blz. 138
|
Opstellen strategisch integraal huisvestingsplan
|
Blz. 139
|
Uitvoeren actieplan laaggeletterdheid
|
Blz. 140
|
Uitvoeren huidig integraal huisvestingsplan
|
Blz. 141
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 142
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 143
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 144
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 145
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 146
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 147
|
Thema Cultuur
|
Blz. 148
|
Thema Cultuur
|
Blz. 149
|
Doelstellingen
|
Blz. 150
|
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
|
Blz. 151
|
Er is een goede (structurele) basisstructuur voor de bibliotheekfunctie
|
Blz. 152
|
Met cultuureducatie stimuleren we de culturele ontwikkeling van kinderen
|
Blz. 153
|
Werkenber en tagonklik hâlde fan de Fryske taal
|
Blz. 154
|
Wij zorgen voor een onderscheidend cultureel aanbod voor volwassenen en kinderen
|
Blz. 155
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 156
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 157
|
Doelstellingen
|
Blz. 158
|
Kansen Benutten
|
Blz. 159
|
De recreatieve sector biedt een aantrekkelijk aanbod voor jong en oud
|
Blz. 160
|
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
|
Blz. 161
|
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
|
Blz. 162
|
Verbeteren van de staat van de recreatieve paden
|
Blz. 163
|
Verbonden partijen
|
Blz. 164
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 165
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 166
|
Doelstellingen
|
Blz. 167
|
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
|
Blz. 168
|
De begraafplaatsen zijn passend ingericht met oog voor het gedenken en herdenken
|
Blz. 169
|
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
|
Blz. 170
|
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
|
Blz. 171
|
In Opsterland worden gezichtsbepalende kenmerken en de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat en worden deze behouden voor toekomstige generaties
|
Blz. 172
|
Oude/ cultuurhistorische lanen worden zoveel mogelijk behouden
|
Blz. 173
|
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
|
Blz. 174
|
Wij stimuleren dat dorpen/wijken/straten de gemeente uitdagen als zij denken dat ze bepaalde taken beter kunnen uitvoeren dan de gemeente (right to challenge)
|
Blz. 175
|
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
|
Blz. 176
|
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
|
Blz. 177
|
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
|
Blz. 178
|
Verbonden partijen
|
Blz. 179
|
Thema Sport
|
Blz. 180
|
Thema Sport
|
Blz. 181
|
Doelstellingen
|
Blz. 182
|
Sport is bereikbaar en toegankelijk voor iedereen
|
Blz. 183
|
Inzet buurtsportcoaches
|
Blz. 184
|
Stimuleren breedtesport
|
Blz. 185
|
Stimuleren Topsport: LDODK voorkeurslocatie topsport
|
Blz. 186
|
Uitvoeren onderzoeken mogelijkheden sportbedrijf
|
Blz. 187
|
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke sportaccommodaties
|
Blz. 188
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 189
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 190
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 191
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 192
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 193
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 194
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 195
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 196
|
Doelstellingen
|
Blz. 197
|
Iedereen doet mee.
|
Blz. 198
|
Doeltreffende handhaving
|
Blz. 199
|
Evaluatie AV Friso
|
Blz. 200
|
Gemeente minimaal 5 % arbeidsgehandicapten in dienst
|
Blz. 201
|
Het armoedebeleid en kindpakket is bekend bij de inwoners
|
Blz. 202
|
Instroom beperken
|
Blz. 203
|
Meteen in beweging
|
Blz. 204
|
Onderzoek leer/werkbedrijf
|
Blz. 205
|
Participatie in gebiedsteam
|
Blz. 206
|
Streng aan de poort
|
Blz. 207
|
Uitbreiden tegenprestatie
|
Blz. 208
|
Verbonden partijen
|
Blz. 209
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 210
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 211
|
Doelstellingen
|
Blz. 212
|
Inwoners zijn zo veel en lang mogelijk zelfstandig
|
Blz. 213
|
Bestrijding eenzaamheid is speerpunt van beleid
|
Blz. 214
|
Brede en actieve lobby voor meer middelen in het sociaal domein
|
Blz. 215
|
Gerichte afspraken met zorgaanbieders
|
Blz. 216
|
Integrale en individuele voorzieningen als eigen kracht en netwerk niet toereikend zijn
|
Blz. 217
|
Inwoners die dat nodig hebben krijgen individuele voorzieningen op maat
|
Blz. 218
|
Inzet op meer algemene voorzieningen die er aan bijdragen dat minder individuele voorzieningen worden verstrekt (waaronder ouderenwerk)
|
Blz. 219
|
Ondersteunen en versterken 0’lijn (vrijwilligers en mantelzorgers) door gebiedsteam
|
Blz. 220
|
We beheersen de kostenontwikkeling binnen het sociaal domein
|
Blz. 221
|
Verbonden partijen
|
Blz. 222
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 223
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 224
|
Doelstellingen
|
Blz. 225
|
Elk kind kan zich optimaal ontwikkelen
|
Blz. 226
|
Betrekken zorgverzekeraars bij preventieacitiviteiten
|
Blz. 227
|
Gericht maatwerk van de grootste zorggebruikers in het kader van de jeugdwet (focus: inzet op groep met grootste effectiviteit)
|
Blz. 228
|
Gerichte resultaatafspraken met zorgaanbieders
|
Blz. 229
|
Het loket voor jeugdhulp is bekend bij inwoners
|
Blz. 230
|
Kwetsbare jongeren standaard begeleiden in de overgang naar volwassenheid (18-/18+)
|
Blz. 231
|
Vroegsignalering verbeteren door betere samenwerking met o.a huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming
|
Blz. 232
|
Verbonden partijen
|
Blz. 233
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 234
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 235
|
Doelstellingen
|
Blz. 236
|
Ruimte voor ontmoeting (dorpenbeleid en dorpshuizen)
|
Blz. 237
|
Aansluiten bij identiteit en wensen dorpen, dorpsvisie als uitgangspunt
|
Blz. 238
|
Dorpshuizen /mfa’s onderbrengen in stichtingen
|
Blz. 239
|
In elke dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
|
Blz. 240
|
Inzetten op ontwikkelen van dorpsregisseurs
|
Blz. 241
|
Ondersteunen in stand houden voorzieningen door bijvoorbeeld stichtingsvorm
|
Blz. 242
|
OZB sportvoorzieningen en dorpshuizen compenseren
|
Blz. 243
|
Verruimen dorpsbudgetten
|
Blz. 244
|
Dorpen en hun inwoners denken en werken aan hun toekomst en nemen initiatief bij het uitvoeren van de gewenste maatregelen
|
Blz. 245
|
Wij maken voor einde 2021 per dorp of cluster van dorpen een lokale duurzaamheidsagenda om de leefbaarheid te bevorderen
|
Blz. 246
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 247
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 248
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 249
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 250
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 251
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 252
|
Thema Milieu
|
Blz. 253
|
Thema Milieu
|
Blz. 254
|
Doelstellingen
|
Blz. 255
|
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
|
Blz. 256
|
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 257
|
We onderzoeken de mogelijkheid voor het terugdringen van restafval (VANG-doelstellingen)
|
Blz. 258
|
We voeren een diftar-beleid voor het inzamelen van afval
|
Blz. 259
|
We voeren het gemeentelijk rioleringsplan uit
|
Blz. 260
|
Wij behouden en beschermen de huidige kwaliteit
|
Blz. 261
|
Wij saneren bij ontwikkeling van grond eventuele vervuilingen
|
Blz. 262
|
Wij voldoen voor 100% aan de kaderrichtlijn Water
|
Blz. 263
|
Schone grond blijft schoon en verontreinigde grond is beheerd
|
Blz. 264
|
We houden het bodembeleid, inclusief bodemkwaliteitskaarten bij
|
Blz. 265
|
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
|
Blz. 266
|
Uiterlijk in 2020 wijzen wij zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
|
Blz. 267
|
Verbonden partijen
|
Blz. 268
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 269
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 270
|
Doelstellingen
|
Blz. 271
|
Preventie van gezondheidsrisico’s
|
Blz. 272
|
Alle schoolpleinen, sportverenigingen en speeltuinen en/of andere plaatsen waar veel kinderen komen zijn rookvrij
|
Blz. 273
|
Terugdringen van gezondheidsachterstanden in Gorredijk
|
Blz. 274
|
Terugdringen verkoop alcohol aan jongeren onder de 18 jaar
|
Blz. 275
|
Uitvoeren preventieve programma’s voor gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen in kader netwerk JOGG-gemeenten: Jongeren op Gezond Gewicht
|
Blz. 276
|
Verbonden partijen
|
Blz. 277
|
Thema Duurzaamheid
|
Blz. 278
|
Doelstellingen
|
Blz. 279
|
De gemeente loopt voorop op het gebied van duurzaamheid en geeft het goede voorbeeld
|
Blz. 280
|
Wij stellen duurzaamheidsuitvoeringsplan op voor de (renovatie van) gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 281
|
Wij streven naar 100% duurzame inkoop door de gemeente
|
Blz. 282
|
We coördineren alle duurzaamheidsmaatregelen die nodig zijn en ondersteunen alle afdelingen die actief aan de slag moeten
|
Blz. 283
|
We stellen een programma Duurzaamheid op inclusief een uitvoeringsprogramma
|
Blz. 284
|
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
|
Blz. 285
|
Wij onderzoeken hoe 100 ha zonnevelden gefaciliteerd kunnen worden en zijn actief betrokken bij onderzoek naar de mogelijkheden voor alternatieve energievoorzieningen (windenergie, geothermie, etc.)
|
Blz. 286
|
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
|
Blz. 287
|
Wij openen een energieloket met energie- ambassadeurs (duurzaamheidsloket)
|
Blz. 288
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 289
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 290
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 291
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 292
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 293
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 294
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 295
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 296
|
Doelstellingen
|
Blz. 297
|
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
|
Blz. 298
|
We actualiseren de Omgevingsvisie
|
Blz. 299
|
We dringen bij de provincie aan op het afmaken van het ROM-project (incl. de toegezegde financiën)
|
Blz. 300
|
We voeren structureel overleg met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en It Fryske Gea
|
Blz. 301
|
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
|
Blz. 302
|
Wij kiezen bij de inrichting van de openbare ruimte waar mogelijk voor duurzame oplossingen
|
Blz. 303
|
Wij ondersteunen de herbestemming van leegkomende agrarische gebouwen actief
|
Blz. 304
|
Wij spannen ons maximaal in om bij leegstaande boerderijen de bestemming zo te wijzigen, dat er meerdere woningen kunnen worden gebouwd
|
Blz. 305
|
Thema Wonen
|
Blz. 306
|
Thema Wonen
|
Blz. 307
|
Doelstellingen
|
Blz. 308
|
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat, dat aansluit op demografische ontwikkelingen.
|
Blz. 309
|
We actualiseren de Woonvisie waar nodig
|
Blz. 310
|
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen van de dorpen
|
Blz. 311
|
Wij stellen duurzaamheidseisen aan nieuwbouw
|
Blz. 312
|
Wij vergroenen de starterslening
|
Blz. 313
|
Wij zetten in op woningen voor ouderen
|
Blz. 314
|
Verbonden partijen
|
Blz. 315
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 316
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 317
|
Doelstellingen
|
Blz. 318
|
We bieden ruimte voor groei van de woningbouw.
|
Blz. 319
|
Nieuwe bouwlocaties worden, waar mogelijk, binnen de huidige grondpositie gerealiseerd
|
Blz. 320
|
We stimuleren en faciliteren marktpartijen bij hun ruimtelijke plannen
|
Blz. 321
|
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
|
Blz. 322
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 323
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 324
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 325
|
Paragrafen
|
Blz. 326
|
Lokale heffingen
|
Blz. 327
|
Lokale heffingen
|
Blz. 328
|
Afval en Riolering
|
Blz. 329
|
Omgevingsvergunningen
|
Blz. 330
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 331
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 332
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 333
|
Kengetallen
|
Blz. 334
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 335
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 336
|
Wegen en verhardingen
|
Blz. 337
|
Riolering
|
Blz. 338
|
Vaarwegen en kunstwerken (water)
|
Blz. 339
|
Groen
|
Blz. 340
|
Gebouwen
|
Blz. 341
|
Openbare verlichting
|
Blz. 342
|
Financiering
|
Blz. 343
|
Financiering
|
Blz. 344
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 345
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 346
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 347
|
Gekanteld werken
|
Blz. 348
|
Organisatieontwikkeling, meer doen met minder middelen
|
Blz. 349
|
Samenwerking in OWO-verband
|
Blz. 350
|
Professionalisering van de organisatie
|
Blz. 351
|
Overige ontwikkelingen
|
Blz. 352
|
Toezicht en controle op de gemeente
|
Blz. 353
|
Toezicht en controle op de gemeente
|
Blz. 354
|
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
|
Blz. 355
|
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
|
Blz. 356
|
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
|
Blz. 357
|
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
|
Blz. 358
|
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
|
Blz. 359
|
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 360
|
Verbonden partijen
|
Blz. 361
|
Verbonden partijen
|
Blz. 362
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 363
|
Grondbeleid
|
Blz. 364
|
Grondbeleid
|
Blz. 365
|
Ontwikkelingen grondbedrijf
|
Blz. 366
|
Financiële begroting
|
Blz. 367
|
Overzicht van baten en lasten met toelichting
|
Blz. 368
|
Toelichting
|
Blz. 369
|
Totaaloverzicht baten en lasten
|
Blz. 370
|
Programma 0
|
Blz. 371
|
Programma 1
|
Blz. 372
|
Programma 2
|
Blz. 373
|
Programma 3
|
Blz. 374
|
Programma 4
|
Blz. 375
|
Programma 5
|
Blz. 376
|
Programma 6
|
Blz. 377
|
Programma 7
|
Blz. 378
|
Programma 8
|
Blz. 379
|
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
|
Blz. 380
|
Overzicht geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 381
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 382
|
Balans
|
Blz. 383
|
EMU-Saldo
|
Blz. 384
|
Reserves
|
Blz. 385
|
Algemene reserve
|
Blz. 386
|
Voorzieningen
|
Blz. 387
|
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 388
|
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 389
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|