-
Blz. 1
Begroting 2019
-
Blz. 2
Begroting 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Begrotingsstrategie
-
Blz. 7
Vaststellen begroting
-
Blz. 8
Financieel beeld
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 11
Kaderstellende documenten
-
Blz. 12
Thema Bestuur
-
Blz. 13
Thema Bestuur
-
Blz. 14
Doelstellingen
-
Blz. 15
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving
-
Blz. 16
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
-
Blz. 17
Wij organiseren verkiezingen voor Provinciale Staten en het Europees Parlement
-
Blz. 18
Wij zijn een weerbare gemeente die ondermijnende activiteiten voorkomt en bestrijdt
-
Blz. 19
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
-
Blz. 20
Wij hanteren een 7-stappenplan om te voldoen aan de AVG. In 2019 voeren wij stap 3 uit, waarmee we overzicht en inzicht krijgen in de verwerking van persoonsgegevens
-
Blz. 21
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 22
De raad houdt sturing op verbonden partijen
-
Blz. 23
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
-
Blz. 24
Samen met vier andere regiogemeenten, de provincie en het waterschap voeren we de streekagenda Zuidoost-Fryslân uit
-
Blz. 25
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 26
Wij ontwikkelen een visie op samenwerking
-
Blz. 27
Opsterland heeft een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid
-
Blz. 28
Alle voorstellen aan de gemeenteraad bevatten een duurzaamheidsparagraaf
-
Blz. 29
Geschillen tussen inwoners, bedrijven en andere organisaties met de gemeente proberen wij vaker op te lossen via bemiddeling
-
Blz. 30
Wij betrekken de gemeenteraad bij nieuwe initiatieven meer aan de voorkant van het proces
-
Blz. 31
Wij voeren een actief en responsief communicatiebeleid
-
Blz. 32
Wij nodigen de samenleving uit om initiatieven te nemen en ondersteunen die waar mogelijk
-
Blz. 33
Wij geven de inwoners het "right to challenge"
-
Blz. 34
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijkbelang-verenigingen
-
Blz. 35
Wij werken zoveel mogelijk volgens het principe van gekanteld werken
-
Blz. 36
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 37
Inleiding
-
Blz. 38
Doelstellingen
-
Blz. 39
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
-
Blz. 40
We verrichten de noodzakelijke activiteiten ten aanzien van de PIJOFACH taken
-
Blz. 41
Wij versterken het opdrachtgeverschap en eigenaarschap
-
Blz. 42
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 43
De hele organisatie werkt volgens dezelfde dienstverleningsprincipes
-
Blz. 44
In 2020 voldoen we aan de Digitale Agenda 2020
-
Blz. 45
Wij zetten communicatie in die past bij het doel
-
Blz. 46
Wij faciliteren actief de organisatie in het bereiken van (strategische) doelen
-
Blz. 47
Vanuit modern werkgeverschap onderzoeken wij wat nodig is om werkplekken en werkwijzen up-to-date te maken en starten wij een pilot
-
Blz. 48
We zetten op het juiste moment de juiste persoon op de juiste plek in de organisatie in (strategische personeelsplanning)
-
Blz. 49
Wij stellen een digitaliseringsagenda op (op basis van smart following)
-
Blz. 50
Wij voeren voor projecten een (Europese) subsidiescan in
-
Blz. 51
Wij werken volgens de principes van programmasturing
-
Blz. 52
Beleidsindicatoren
-
Blz. 53
Verbonden partijen
-
Blz. 54
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 55
Onvoorzien
-
Blz. 56
Wat mag het kosten
-
Blz. 57
Toelichting op de financiën
-
Blz. 58
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 59
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 60
Kaderstellende documenten
-
Blz. 61
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 62
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 63
Doelstellingen
-
Blz. 64
Opsterland is een veilige en gezonde leefomgeving voor inwoners en bezoekers
-
Blz. 65
Bezoekers kunnen veilig deelnemen aan evenementen en activiteiten
-
Blz. 66
Buurtbemiddeling
-
Blz. 67
Geen leges kleinschalige evenementen
-
Blz. 68
Het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers vergroten
-
Blz. 69
Meewerken aan initiatieven en evenementen daar waar het kan
-
Blz. 70
Opstellen integraal veiligheidsplan
-
Blz. 71
Personen met verward gedrag signaleren en escalatie voorkomen
-
Blz. 72
Beleidsindicatoren
-
Blz. 73
Verbonden partijen
-
Blz. 74
Wat mag het kosten
-
Blz. 75
Toelichting op de financiën
-
Blz. 76
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 77
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 78
Kaderstellende documenten
-
Blz. 79
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 80
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 81
Doelstellingen
-
Blz. 82
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
-
Blz. 83
Openbaar vervoer is voor alle inwoners beschikbaar
-
Blz. 84
We inspecteren alle beweegbare bruggen op de technische staat
-
Blz. 85
Wij actualiseren het Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte
-
Blz. 86
Wij voeren het Uitvoeringsplan GVVP 2015-2020 uit
-
Blz. 87
Het energieverbruik voor mobiliteit wordt binnen de gemeente opgewekt
-
Blz. 88
Wij kiezen bij de inrichting van de openbare ruimte waar mogelijk voor duurzame oplossingen
-
Blz. 89
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
-
Blz. 90
Dorpskommen worden fiets- en kindvriendelijk ingericht
-
Blz. 91
Wij zorgen voor verkeerseducatie
-
Blz. 92
Wij verminderen de milieubelasting door het verkeer
-
Blz. 93
We gaan de bermen ecologisch beheren
-
Blz. 94
Wij zorgen ervoor dat de overlast van verkeer niet toeneemt
-
Blz. 95
We reduceren de parkeeroverlast in wijken
-
Blz. 96
Beleidsindicatoren
-
Blz. 97
Verbonden partijen
-
Blz. 98
Wat mag het kosten
-
Blz. 99
Toelichting op de financiën
-
Blz. 100
Programma 3 | Economie
-
Blz. 101
Programma 3 | Economie
-
Blz. 102
Kaderstellende documenten
-
Blz. 103
Thema Werken
-
Blz. 104
Thema Werken
-
Blz. 105
Doelstellingen
-
Blz. 106
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 107
De gemeente speelt een zichtbare en actieve rol richting ondernemers
-
Blz. 108
Wij dringen regelgeving terug
-
Blz. 109
Wij stellen prioriteiten in de detailhandelsvisie
-
Blz. 110
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 111
Wij zorgen voor de aanleg van breedbandinternet
-
Blz. 112
Wij hebben een optimaal functionerende arbeidsmarkt
-
Blz. 113
Wij dragen bij aan de opleiding van meer vakmensen
-
Blz. 114
Wij stimuleren de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijs en bedrijfsleven in de gemeente
-
Blz. 115
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
-
Blz. 116
Transformatie bedrijventerreinen
-
Blz. 117
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
-
Blz. 118
Wij stimuleren bedrijven om te verduurzamen
-
Blz. 119
Verbonden partijen
-
Blz. 120
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 121
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 122
Doelstellingen
-
Blz. 123
Ondernemers waarderen het vestigingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 124
Er is in de gemeente ruimte voor uitbreiding van of nieuwe vestigingslocaties
-
Blz. 125
Beleidsindicatoren
-
Blz. 126
Wat mag het kosten
-
Blz. 127
Toelichting op de financiën
-
Blz. 128
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 129
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 130
Kaderstellende documenten
-
Blz. 131
Thema Onderwijs
-
Blz. 132
Thema Onderwijs
-
Blz. 133
Doelstellingen
-
Blz. 134
Elk kind kan zich optimaal ontwikkelen
-
Blz. 135
Er is een dekkend aanbod van toegankelijke voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 136
Er is voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op alle peuteropvang-locaties
-
Blz. 137
Evaluatie IHP
-
Blz. 138
Kinderen die dreigen uit te vallen in het onderwijs worden vroegtijdig gesignaleerd en zo nodig ondersteund door het gebiedsteam
-
Blz. 139
Opstellen strategisch integraal huisvestingsplan
-
Blz. 140
Uitvoeren actieplan laaggeletterdheid
-
Blz. 141
Uitvoeren huidig integraal huisvestingsplan
-
Blz. 142
Beleidsindicatoren
-
Blz. 143
Wat mag het kosten
-
Blz. 144
Toelichting op de financiën
-
Blz. 145
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 146
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 147
Kaderstellende documenten
-
Blz. 148
Thema Cultuur
-
Blz. 149
Thema Cultuur
-
Blz. 150
Doelstellingen
-
Blz. 151
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 152
Er is een goede (structurele) basisstructuur voor de bibliotheekfunctie
-
Blz. 153
Met cultuureducatie stimuleren we de culturele ontwikkeling van kinderen
-
Blz. 154
Werkenber en tagonklik hâlde fan de Fryske taal
-
Blz. 155
Wij zorgen voor een onderscheidend cultureel aanbod voor volwassenen en kinderen
-
Blz. 156
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 157
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 158
Doelstellingen
-
Blz. 159
Kansen Benutten
-
Blz. 160
De recreatieve sector biedt een aantrekkelijk aanbod voor jong en oud
-
Blz. 161
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
-
Blz. 162
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 163
Verbeteren van de staat van de recreatieve paden
-
Blz. 164
Verbonden partijen
-
Blz. 165
Thema Openbaar groen
-
Blz. 166
Thema Openbaar groen
-
Blz. 167
Doelstellingen
-
Blz. 168
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 169
De begraafplaatsen zijn passend ingericht met oog voor het gedenken en herdenken
-
Blz. 170
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 171
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 172
In Opsterland worden gezichtsbepalende kenmerken en de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat en worden deze behouden voor toekomstige generaties
-
Blz. 173
Oude/ cultuurhistorische lanen worden zoveel mogelijk behouden
-
Blz. 174
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
-
Blz. 175
Wij stimuleren dat dorpen/wijken/straten de gemeente uitdagen als zij denken dat ze bepaalde taken beter kunnen uitvoeren dan de gemeente (right to challenge)
-
Blz. 176
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
-
Blz. 177
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 178
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 179
Verbonden partijen
-
Blz. 180
Thema Sport
-
Blz. 181
Thema Sport
-
Blz. 182
Doelstellingen
-
Blz. 183
Sport is bereikbaar en toegankelijk voor iedereen
-
Blz. 184
Inzet buurtsportcoaches
-
Blz. 185
Stimuleren breedtesport
-
Blz. 186
Stimuleren Topsport: LDODK voorkeurslocatie topsport
-
Blz. 187
Uitvoeren onderzoeken mogelijkheden sportbedrijf
-
Blz. 188
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke sportaccommodaties
-
Blz. 189
Beleidsindicatoren
-
Blz. 190
Wat mag het kosten
-
Blz. 191
Toelichting op de financiën
-
Blz. 192
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 193
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 194
Kaderstellende documenten
-
Blz. 195
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 196
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 197
Doelstellingen
-
Blz. 198
Iedereen doet mee.
-
Blz. 199
Doeltreffende handhaving
-
Blz. 200
Evaluatie AV Friso
-
Blz. 201
Gemeente minimaal 5 % arbeidsgehandicapten in dienst
-
Blz. 202
Het armoedebeleid en kindpakket is bekend bij de inwoners
-
Blz. 203
Instroom beperken
-
Blz. 204
Meteen in beweging
-
Blz. 205
Onderzoek leer/werkbedrijf
-
Blz. 206
Participatie in gebiedsteam
-
Blz. 207
Streng aan de poort
-
Blz. 208
Uitbreiden tegenprestatie
-
Blz. 209
Verbonden partijen
-
Blz. 210
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 211
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 212
Doelstellingen
-
Blz. 213
Inwoners zijn zo veel en lang mogelijk zelfstandig
-
Blz. 214
Bestrijding eenzaamheid is speerpunt van beleid
-
Blz. 215
Brede en actieve lobby voor meer middelen in het sociaal domein
-
Blz. 216
Gerichte afspraken met zorgaanbieders
-
Blz. 217
Integrale en individuele voorzieningen als eigen kracht en netwerk niet toereikend zijn
-
Blz. 218
Inwoners die dat nodig hebben krijgen individuele voorzieningen op maat
-
Blz. 219
Inzet op meer algemene voorzieningen die er aan bijdragen dat minder individuele voorzieningen worden verstrekt (waaronder ouderenwerk)
-
Blz. 220
Ondersteunen en versterken 0’lijn (vrijwilligers en mantelzorgers) door gebiedsteam
-
Blz. 221
We beheersen de kostenontwikkeling binnen het sociaal domein
-
Blz. 222
Verbonden partijen
-
Blz. 223
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 224
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 225
Doelstellingen
-
Blz. 226
Elk kind kan zich optimaal ontwikkelen
-
Blz. 227
Betrekken zorgverzekeraars bij preventieacitiviteiten
-
Blz. 228
Gericht maatwerk van de grootste zorggebruikers in het kader van de jeugdwet (focus: inzet op groep met grootste effectiviteit)
-
Blz. 229
Gerichte resultaatafspraken met zorgaanbieders
-
Blz. 230
Het loket voor jeugdhulp is bekend bij inwoners
-
Blz. 231
Kwetsbare jongeren standaard begeleiden in de overgang naar volwassenheid (18-/18+)
-
Blz. 232
Vroegsignalering verbeteren door betere samenwerking met o.a huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming
-
Blz. 233
Verbonden partijen
-
Blz. 234
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 235
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 236
Doelstellingen
-
Blz. 237
Ruimte voor ontmoeting (dorpenbeleid en dorpshuizen)
-
Blz. 238
Aansluiten bij identiteit en wensen dorpen, dorpsvisie als uitgangspunt
-
Blz. 239
Dorpshuizen /mfa’s onderbrengen in stichtingen
-
Blz. 240
In elke dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 241
Inzetten op ontwikkelen van dorpsregisseurs
-
Blz. 242
Ondersteunen in stand houden voorzieningen door bijvoorbeeld stichtingsvorm
-
Blz. 243
OZB sportvoorzieningen en dorpshuizen compenseren
-
Blz. 244
Verruimen dorpsbudgetten
-
Blz. 245
Dorpen en hun inwoners denken en werken aan hun toekomst en nemen initiatief bij het uitvoeren van de gewenste maatregelen
-
Blz. 246
Wij maken voor einde 2021 per dorp of cluster van dorpen een lokale duurzaamheidsagenda om de leefbaarheid te bevorderen
-
Blz. 247
Beleidsindicatoren
-
Blz. 248
Wat mag het kosten
-
Blz. 249
Toelichting op de financiën
-
Blz. 250
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 251
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 252
Kaderstellende documenten
-
Blz. 253
Thema Milieu
-
Blz. 254
Thema Milieu
-
Blz. 255
Doelstellingen
-
Blz. 256
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
-
Blz. 257
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 258
We onderzoeken de mogelijkheid voor het terugdringen van restafval (VANG-doelstellingen)
-
Blz. 259
We voeren een diftar-beleid voor het inzamelen van afval
-
Blz. 260
We voeren het gemeentelijk rioleringsplan uit
-
Blz. 261
Wij behouden en beschermen de huidige kwaliteit
-
Blz. 262
Wij saneren bij ontwikkeling van grond eventuele vervuilingen
-
Blz. 263
Wij voldoen voor 100% aan de kaderrichtlijn Water
-
Blz. 264
Schone grond blijft schoon en verontreinigde grond is beheerd
-
Blz. 265
We houden het bodembeleid, inclusief bodemkwaliteitskaarten bij
-
Blz. 266
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 267
Uiterlijk in 2020 wijzen wij zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
-
Blz. 268
Verbonden partijen
-
Blz. 269
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 270
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 271
Doelstellingen
-
Blz. 272
Preventie van gezondheidsrisico’s
-
Blz. 273
Alle schoolpleinen, sportverenigingen en speeltuinen en/of andere plaatsen waar veel kinderen komen zijn rookvrij
-
Blz. 274
Terugdringen van gezondheidsachterstanden in Gorredijk
-
Blz. 275
Terugdringen verkoop alcohol aan jongeren onder de 18 jaar
-
Blz. 276
Uitvoeren preventieve programma’s voor gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen in kader netwerk JOGG-gemeenten: Jongeren op Gezond Gewicht
-
Blz. 277
Verbonden partijen
-
Blz. 278
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 279
Doelstellingen
-
Blz. 280
De gemeente loopt voorop op het gebied van duurzaamheid en geeft het goede voorbeeld
-
Blz. 281
Wij stellen duurzaamheidsuitvoeringsplan op voor de (renovatie van) gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 282
Wij streven naar 100% duurzame inkoop door de gemeente
-
Blz. 283
We coördineren alle duurzaamheidsmaatregelen die nodig zijn en ondersteunen alle afdelingen die actief aan de slag moeten
-
Blz. 284
We stellen een programma Duurzaamheid op inclusief een uitvoeringsprogramma
-
Blz. 285
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
-
Blz. 286
Wij onderzoeken hoe 100 ha zonnevelden gefaciliteerd kunnen worden en zijn actief betrokken bij onderzoek naar de mogelijkheden voor alternatieve energievoorzieningen (windenergie, geothermie, etc.)
-
Blz. 287
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
-
Blz. 288
Wij openen een energieloket met energie- ambassadeurs (duurzaamheidsloket)
-
Blz. 289
Beleidsindicatoren
-
Blz. 290
Wat mag het kosten
-
Blz. 291
Toelichting op de financiën
-
Blz. 292
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 293
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 294
Kaderstellende documenten
-
Blz. 295
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 296
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 297
Doelstellingen
-
Blz. 298
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
-
Blz. 299
We actualiseren de Omgevingsvisie
-
Blz. 300
We dringen bij de provincie aan op het afmaken van het ROM-project (incl. de toegezegde financiën)
-
Blz. 301
We voeren structureel overleg met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en It Fryske Gea
-
Blz. 302
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
-
Blz. 303
Wij kiezen bij de inrichting van de openbare ruimte waar mogelijk voor duurzame oplossingen
-
Blz. 304
Wij ondersteunen de herbestemming van leegkomende agrarische gebouwen actief
-
Blz. 305
Wij spannen ons maximaal in om bij leegstaande boerderijen de bestemming zo te wijzigen, dat er meerdere woningen kunnen worden gebouwd
-
Blz. 306
Thema Wonen
-
Blz. 307
Thema Wonen
-
Blz. 308
Doelstellingen
-
Blz. 309
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat, dat aansluit op demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 310
We actualiseren de Woonvisie waar nodig
-
Blz. 311
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen van de dorpen
-
Blz. 312
Wij stellen duurzaamheidseisen aan nieuwbouw
-
Blz. 313
Wij vergroenen de starterslening
-
Blz. 314
Wij zetten in op woningen voor ouderen
-
Blz. 315
Verbonden partijen
-
Blz. 316
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 317
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 318
Doelstellingen
-
Blz. 319
We bieden ruimte voor groei van de woningbouw.
-
Blz. 320
Nieuwe bouwlocaties worden, waar mogelijk, binnen de huidige grondpositie gerealiseerd
-
Blz. 321
We stimuleren en faciliteren marktpartijen bij hun ruimtelijke plannen
-
Blz. 322
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
-
Blz. 323
Beleidsindicatoren
-
Blz. 324
Wat mag het kosten
-
Blz. 325
Toelichting op de financiën
-
Blz. 326
Paragrafen
-
Blz. 327
Lokale heffingen
-
Blz. 328
Lokale heffingen
-
Blz. 329
Afval en Riolering
-
Blz. 330
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 331
Lokale lastendruk
-
Blz. 332
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 333
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 334
Kengetallen
-
Blz. 335
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 336
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 337
Wegen en verhardingen
-
Blz. 338
Riolering
-
Blz. 339
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 340
Groen
-
Blz. 341
Gebouwen
-
Blz. 342
Openbare verlichting
-
Blz. 343
Financiering
-
Blz. 344
Financiering
-
Blz. 345
Bedrijfsvoering
-
Blz. 346
Bedrijfsvoering
-
Blz. 347
Kaderstellende documenten
-
Blz. 348
Gekanteld werken
-
Blz. 349
Organisatieontwikkeling, meer doen met minder middelen
-
Blz. 350
Samenwerking in OWO-verband
-
Blz. 351
Professionalisering van de organisatie
-
Blz. 352
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 353
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 354
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 355
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 356
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
-
Blz. 357
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
-
Blz. 358
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
-
Blz. 359
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 360
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 361
Verbonden partijen
-
Blz. 362
Verbonden partijen
-
Blz. 363
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 364
Grondbeleid
-
Blz. 365
Grondbeleid
-
Blz. 366
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 367
Financiële begroting
-
Blz. 368
Overzicht van baten en lasten met toelichting
-
Blz. 369
Toelichting
-
Blz. 370
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 371
Programma 0
-
Blz. 372
Programma 1
-
Blz. 373
Programma 2
-
Blz. 374
Programma 3
-
Blz. 375
Programma 4
-
Blz. 376
Programma 5
-
Blz. 377
Programma 6
-
Blz. 378
Programma 7
-
Blz. 379
Programma 8
-
Blz. 380
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 381
Overzicht geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 382
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 383
Balans
-
Blz. 384
EMU-Saldo
-
Blz. 385
Reserves
-
Blz. 386
Algemene reserve
-
Blz. 387
Voorzieningen
-
Blz. 388
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 389
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap