Begroting 2018
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Inleiding
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Begrotingsstrategie
|
Blz. 5
|
Vaststellen begroting
|
Blz. 6
|
Financieel beeld
|
Blz. 7
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 8
|
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 9
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 10
|
Thema Bestuur
|
Blz. 11
|
Thema Bestuur
|
Blz. 12
|
Doelstellingen
|
Blz. 13
|
Opsterland is in staat om zijn huidige taken uit te voeren, zelf, dan wel in samenwerking met de OWO-partners
|
Blz. 14
|
Regie voeren op het realiseren van de doelen in het opgestelde procesplan (2014-2016)
|
Blz. 15
|
Samenwerken met preferente samenwerkingspartners Weststellingwerf en Ooststellingwerf
|
Blz. 16
|
We investeren in de kwaliteiten van de eigen organisatie
|
Blz. 17
|
Opsterland is in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf, dan wel in samenwerking met (keten)partners
|
Blz. 18
|
Samen met de vijf regiogemeenten, de provincie en het waterschap voeren we het jaarplan Streekagenda Zuidoost-Fryslân uit
|
Blz. 19
|
Samenwerken met Plaatselijke Belangen en dorpen
|
Blz. 20
|
Samenwerken met preferente samenwerkingspartners Weststellingwerf en Ooststellingwerf, andere ketenpartners en verbonden partijen
|
Blz. 21
|
Voorzitterschap P10-verband (actief lobbyen en kennisdelen)
|
Blz. 22
|
We zorgen ervoor dat de organisatie slagvaardig is
|
Blz. 23
|
Opsterland heeft een integer, zichtbaar en toegankelijk bestuur
|
Blz. 24
|
Het bewaken van democratische waarden en burgerschap in de samenleving
|
Blz. 25
|
Het voeren van een actief bestuurlijk woordvoerderschap
|
Blz. 26
|
Het voeren van een actief communicatie- en persbeleid
|
Blz. 27
|
Responsief en actief reageren op vragen en behoeften vanuit de samenleving
|
Blz. 28
|
Uitvoeren van plan van aanpak integriteit 2016- 2018
|
Blz. 29
|
Bewoners en bedrijven ontmoeten een open en faciliterende houding vanuit de gemeente voor initiatieven
|
Blz. 30
|
Aansluiting zoeken bij de maatschappelijke ontwikkeling waarbij burgers en organisaties zelf initiatieven ontplooien.
|
Blz. 31
|
Thema Dienstverlening
|
Blz. 32
|
Thema Dienstverlening
|
Blz. 33
|
Doelstellingen
|
Blz. 34
|
Rolverdeling bij initiatieven in de gemeenschap is afgestemd op de maximaal haalbare participatiegraad (gekanteld werken)
|
Blz. 35
|
We voeren het programma faciliterende overheid uit
|
Blz. 36
|
Individuele dienstverlening is adequaat en persoonlijk
|
Blz. 37
|
Benutten van nieuwe technische mogelijkheden zoals het online maken van afspraken, persoonlijke inlogmogelijkheden beeldverbindingen en 'social media’
|
Blz. 38
|
Het bestuur, beleid, de dienstverlening en producten van de gemeente zijn zichtbaar en toegankelijk
|
Blz. 39
|
Beheren en doorontwikkelen van de website als dienstverlenings- en informatiekanaal en de toegankelijkheid borgen
|
Blz. 40
|
Het gericht inzetten van communicatiemiddelen
|
Blz. 41
|
Ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten ter verbetering van de dienstverlening
|
Blz. 42
|
Thema Overhead
|
Blz. 43
|
Thema Overhead
|
Blz. 44
|
Doelstellingen
|
Blz. 45
|
Rolverdeling bij initiatieven in de gemeenschap is afgestemd op de maximaal haalbare participatiegraad (gekanteld werken)
|
Blz. 46
|
We voeren het programma faciliterende overheid uit
|
Blz. 47
|
De organisatie verricht duurzaam, integer en transparant, zelf dan wel in samenwerking met andere partners, de door het bestuur gewenste werkzaamheden.
|
Blz. 48
|
Uitvoeren strategische personeelsplanning met als doel taken efficiënt uit te voeren
|
Blz. 49
|
We realiseren de resterende personele taakstelling
|
Blz. 50
|
De gemeente levert meer maatwerk, betere dienstverlening, en is sterker gericht op de omgeving en op samenwerking met de burger en bedrijven.
|
Blz. 51
|
Er wordt gewerkt aan een meer oplossingsgerichte afhandeling van klachten en bezwaarschriften
|
Blz. 52
|
In de personele jaarcyclus hebben we aandacht voor gewenste en gerealiseerde resultaten en gedrag en noodzakelijke individuele opleidingen
|
Blz. 53
|
We organiseren organisatiebrede opleidingstrajecten
|
Blz. 54
|
De gemeente heeft de basisbedrijfsvoering op orde en beheert haar eigendommen adequaat.
|
Blz. 55
|
Beheren van gemeentelijke eigendommen die niet voor de openbare dienst bestemd zijn zolang ze niet verkocht zijn
|
Blz. 56
|
Verkopen van eigendommen die niet nodig zijn voor de gemeentelijke dienst conform het vastgestelde verkoopplan gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 57
|
We verrichten de noodzakelijke activiteiten ten aanzien van de PIOFACH taken
|
Blz. 58
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 59
|
Verbonden partijen
|
Blz. 60
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 61
|
Onvoorzien
|
Blz. 62
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 63
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 64
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 65
|
Programma 1 | Veiligheid
|
Blz. 66
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 67
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 68
|
Thema Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 69
|
Doelstellingen
|
Blz. 70
|
De gemeente is voor onze inwoners, ondernemers en toeristen een veilige en plezierige plaats om te wonen, te werken en te verblijven
|
Blz. 71
|
Het uitvoeren van taken op gebied van de publieke gezondheidszorg, rampen, crises en het in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer
|
Blz. 72
|
Uitvoeren van het op het beleidsplan IVB (integraal veiligheidsbeleid) gebaseerde uitvoeringsplan IVB 2018
|
Blz. 73
|
Uitvoering geven aan een adequate bestrijding van rampen en calamiteiten
|
Blz. 74
|
Verlenen van vergunningen, ontheffingen, e.d. in het kader van de Drank- en Horecawet, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en andere bijzondere wetten
|
Blz. 75
|
Overtredingen van de regels zijn – met inachtneming van de door het college gestelde prioriteiten – aangepakt
|
Blz. 76
|
Bij niet-naleving probeert de gemeente te achterhalen wat de oorzaken zijn en daar adequaat op in te spelen.
|
Blz. 77
|
De gemeente stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven om zich aan de regels te houden
|
Blz. 78
|
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingsactiviteiten
|
Blz. 79
|
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingswerkzaamheden door de FUMO
|
Blz. 80
|
Aan de landelijke kwaliteitsnormen met betrekking tot de handhaving is voldaan
|
Blz. 81
|
Monitoren van ontwikkeling van wettelijke kwaliteitsnormen
|
Blz. 82
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 83
|
Verbonden partijen
|
Blz. 84
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 85
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 86
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 87
|
Programma 2 | Verkeer en vervoer
|
Blz. 88
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 89
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 90
|
Thema Verkeer, vervoer en wegen
|
Blz. 91
|
Doelstellingen
|
Blz. 92
|
De gemeente heeft een actueel inzicht in het te onderhouden areaal aan wegen en watergangen
|
Blz. 93
|
We verwerken areaalaanpassingen in beheerplannen en brengen de financiële consequenties in beeld
|
Blz. 94
|
Er wordt een veilig, doeltreffend en doelmatig (water)wegennet in stand gehouden
|
Blz. 95
|
Afronden en evalueren inrichting 60 km/h gebied rondom de N381
|
Blz. 96
|
Beheersen van onkruid
|
Blz. 97
|
Het actueel houden en uitvoeren van beleid rondom verlichting
|
Blz. 98
|
Jaarlijks schouwen we de kwaliteit van kunstwerken
|
Blz. 99
|
Op basis van signalen herstellen we onverharde wegen
|
Blz. 100
|
Opruimen, registreren en rapporteren van kadavers in water binnen de bebouwde kom
|
Blz. 101
|
Profileren van bermen waardoor het water goed wegloopt
|
Blz. 102
|
Renoveren of vervangen van verharde wegen die aan het eind van hun technische levensduur zijn
|
Blz. 103
|
Tweejaarlijks actualiseren van het beheerplan wegen op basis van wegeninspectie van verharde wegen
|
Blz. 104
|
Uitvoeren van het beheerplan kunstwerken
|
Blz. 105
|
Uitvoeren van regulier onderhoud aan verharde wegen op basis van weginspectie
|
Blz. 106
|
Uitvoeren verkeerseducatieprogramma
|
Blz. 107
|
Vegen van goten
|
Blz. 108
|
Vervanging van circa 800 armaturen door energiezuinige en onderhoudsarme verlichting
|
Blz. 109
|
Vijfjaarlijks inspecteren we de kwaliteit van kunstwerken
|
Blz. 110
|
Zorgen voor openbare verlichting en het beheren van die verlichting
|
Blz. 111
|
Het verkeerssysteem draagt bij aan verbetering van de recreatieve- en omgevingskwaliteit
|
Blz. 112
|
Oplossen van verkeerskundige knelpunten
|
Blz. 113
|
Woningen, bedrijven en voorzieningen zijn goed bereikbaar
|
Blz. 114
|
Realiseren ontsluitingsweg Loevestein Gorredijk
|
Blz. 115
|
Uitvoeren gladheidsbestrijdingsprogramma.
|
Blz. 116
|
Uitvoeren maatregelen uit het geactualiseerde uitvoeringsplan GVVP (2015-2020).
|
Blz. 117
|
Voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het collectief vervoer
|
Blz. 118
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 119
|
Verbonden partijen
|
Blz. 120
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 121
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 122
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 123
|
Programma 3 | Economie
|
Blz. 124
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 125
|
Thema Werken
|
Blz. 126
|
Thema Werken
|
Blz. 127
|
Doelstellingen
|
Blz. 128
|
Opsterland kent toekomstbestendige ondernemingen
|
Blz. 129
|
Organiseren van bijeenkomsten voor startende en nieuw gevestigde ondernemers
|
Blz. 130
|
We faciliteren ondernemers op zes thema’s
|
Blz. 131
|
Het onderwijsaanbod sluit aan op de vraag van ondernemers
|
Blz. 132
|
We faciliteren het project Ondernemers, Onderwijs en Overheid van de Burgemeester Harmsmaschool
|
Blz. 133
|
De drie kernwinkelgebieden blijven aantrekkelijk
|
Blz. 134
|
We heffen en innen reclamebelasting in Gorredijk en stellen dit beschikbaar aan ondernemers
|
Blz. 135
|
We ondersteunen centrummanagement in de drie grote kernen
|
Blz. 136
|
De samenwerking in de regio Zuidoost-Friesland op economische terrein is verbeterd
|
Blz. 137
|
In regionaal verband bekijken we de balans tussen vraag en aanbod van bedrijventerreinen in de regio
|
Blz. 138
|
De ondernemers ervaren de dienstverlening van de gemeente als goed
|
Blz. 139
|
Bezoeken van bedrijven
|
Blz. 140
|
We onderzoeken en verbeteren de gemeentelijke dienstverlening
|
Blz. 141
|
Verbonden partijen
|
Blz. 142
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 143
|
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
|
Blz. 144
|
Doelstellingen
|
Blz. 145
|
Er zijn voldoende vestigingslocaties afgestemd op ondernemers
|
Blz. 146
|
Ontwikkelen en exploiteren van het bedrijvenpark Azeven
|
Blz. 147
|
We bemiddelen en adviseren bij vrijkomende bedrijfslocaties
|
Blz. 148
|
Gewenste ruimtelijke ontwikkelingen zijn meer door marktpartijen gerealiseerd
|
Blz. 149
|
We ondersteunen initiatieven van marktpartijen.
|
Blz. 150
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 151
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 152
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 153
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 154
|
Programma 4 | Onderwijs
|
Blz. 155
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 156
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 157
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 158
|
Doelstellingen
|
Blz. 159
|
Leerplichtige kinderen en jongeren volgen onderwijs
|
Blz. 160
|
Kinderen die dreigen uit te vallen in het onderwijs worden vroegtijdig gesignaleerd en zo nodig ondersteund door het gebiedsteam
|
Blz. 161
|
We voeren de leerplichtwet uit door een leerplichtambtenaar en participatie in het Regionale MeldCentrum (RMC)
|
Blz. 162
|
Zonodig ouders in staat stellen om zelf leerlingenvervoer te organiseren
|
Blz. 163
|
Scholen met minstens 5 uur bewegingsonderwijs per week hebben binnen een straal van 7,5 km een accommodatie voor bewegingsonderwijs
|
Blz. 164
|
We stellen gymnastiekruimten ter beschikking
|
Blz. 165
|
We verzorgen busvervoer als er in het eigen dorp geen gymnastiekaccommodatie is
|
Blz. 166
|
Thema Onderwijshuisvesting
|
Blz. 167
|
Thema Onderwijshuisvesting
|
Blz. 168
|
Doelstellingen
|
Blz. 169
|
Alle scholen in Opsterland voldoen tenminste aan de geldende bepalingen van het Bouwbesluit
|
Blz. 170
|
Bij de ontwikkeling van brede scholen onderzoeken of voor- en naschoolse voorzieningen daarin kunnen worden geïntegreerd
|
Blz. 171
|
Uitvoeren van het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) 2015-2030
|
Blz. 172
|
Thema Voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 173
|
Thema Voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 174
|
Doelstellingen
|
Blz. 175
|
Het gebruik van voorschoolse voorziening wordt gestimuleerd
|
Blz. 176
|
We brengen de peuteropvang op positieve wijze onder de aandacht
|
Blz. 177
|
We monitoren het effect van onze maatregelen ten aanzien van het bereik van de voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 178
|
We verstrekken een gemeentetoeslag peuteropvang
|
Blz. 179
|
Er is voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op alle peuteropvang locaties
|
Blz. 180
|
We subsidiëren benutte VVE doelgroepplaatsen aan de aanbieders
|
Blz. 181
|
We voeren de regie op de VVE in Opsterland
|
Blz. 182
|
Het VVE programma is laagdrempelig voor ouders
|
Blz. 183
|
We subsidiëren het derde dagdeel peuteropvang voor VVE aan aanbieders
|
Blz. 184
|
Er is een dekkend aanbod van toegankelijke voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 185
|
We monitoren het aanbod van voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 186
|
De kwaliteit van voorschoolse voorzieningen is op niveau
|
Blz. 187
|
Toezicht houden op de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen
|
Blz. 188
|
Verbonden partijen
|
Blz. 189
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 190
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 191
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 192
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 193
|
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 194
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 195
|
Thema Cultuur
|
Blz. 196
|
Thema Cultuur
|
Blz. 197
|
Doelstellingen
|
Blz. 198
|
Er is een goede (structurele) basisstructuur voor de bibliotheekfunctie en cultuuronderwijs
|
Blz. 199
|
Het laten verzorgen van cultuuronderwijs op de basisscholen
|
Blz. 200
|
Verstrekken van jaarlijkse subsidie aan bibliotheek
|
Blz. 201
|
Verstrekken van jaarlijkse subsidie aan museum Opsterlân in Gorredijk en museum it Damshûs/Sudergemaal Nij Beets
|
Blz. 202
|
Er vinden meer culturele activiteiten plaats in Opsterland
|
Blz. 203
|
Afronden van de afbouw van structurele subsidies voor cultuuractiviteiten (muv basisstructuur) en de vrijgekomen middelen inzetten voor incidentele subsidies
|
Blz. 204
|
Stimuleren van de ontwikkeling van culturele activiteiten dmv subsidieregeling Cultuurpromotie
|
Blz. 205
|
We steunen initiatieven in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018
|
Blz. 206
|
Werkenber en tagonklik hâlde fan de Fryske taal
|
Blz. 207
|
By it beoardielen fan subsydzje oanfragen foar kulturele aktiviteiten is it brûken fan de Fryske taal ien fan de betingsten
|
Blz. 208
|
Wy dogge mei oan it Tomke projekt en stypje de Afûk
|
Blz. 209
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 210
|
Thema Toerisme en recreatie
|
Blz. 211
|
Doelstellingen
|
Blz. 212
|
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
|
Blz. 213
|
Ontwikkelen en profileren van de identiteit van de Friese Wouden en daarbinnen het toeristisch product van Opsterland versterken
|
Blz. 214
|
Optimaliseren bestaande routenetwerken in zuidoost Fryslân in samenwerking met de provincie Fryslân
|
Blz. 215
|
Realiseren van maatregelen en activiteiten op het gebied van de openluchtrecreatie, verblijfsrecreatie, promotie en organisatie
|
Blz. 216
|
Stimuleren van evenementen en activiteiten die de naamsbekendheid van Opsterland en de dorpen vergroten
|
Blz. 217
|
Verbonden partijen
|
Blz. 218
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 219
|
Thema Openbaar groen
|
Blz. 220
|
Doelstellingen
|
Blz. 221
|
De kwaliteit van de ruimtelijke omgeving is geborgd met een differentiatie in onderhoudsniveaus voor de dorpen en het buitengebied
|
Blz. 222
|
De dorpen stimuleren om zelf aanvullende maatregelen te nemen om de netheid te handhaven of te vergroten
|
Blz. 223
|
Detacheren van SW Fryslân (Caparis) medewerkers in het onderhoud
|
Blz. 224
|
In aanvulling op het beheerplan openbaar groen inspecteren we bomen op grond van de VTA richtlijnen
|
Blz. 225
|
Jaarlijks actualiseren van het beheerplan openbaar groen op basis van het vastgestelde beeldkwaliteitsplan
|
Blz. 226
|
Project: nader uitwerken effecten transitieplan Caparis
|
Blz. 227
|
Oude / cultuurhistorische lanen worden zo veel mogelijk behouden
|
Blz. 228
|
Uitvoeren vastgesteld scenario hoe om te gaan met oude cultuurhistorische lanen
|
Blz. 229
|
Perceeleigenaren kunnen hun water kwijt en wateroverlast is zo veel mogelijk voorkomen
|
Blz. 230
|
Het uitvoeren van de maatregelen genoemd in de waterstructuurplannen
|
Blz. 231
|
Onderhouden van niet-schouwplichtig water binnen de bebouwde kom
|
Blz. 232
|
Uitvoeren van buitengewoon onderhoud van gemeentelijke watergangen (baggeren)
|
Blz. 233
|
Uitvoeren van gewoon onderhoud van aan het Wetterskip overgedragen stedelijk water in opdracht van het Wetterskip
|
Blz. 234
|
Uitvoeren van gewoon onderhoud van gemeentelijke watergangen
|
Blz. 235
|
De begraafplaatsen zijn passend ingericht met oog voor het gedenken en herdenken
|
Blz. 236
|
Jaarlijks actualiseren van het beheerplan begraafplaatsen op basis van het vastgestelde beeldkwaliteitsplan
|
Blz. 237
|
Verbonden partijen
|
Blz. 238
|
Thema Sport
|
Blz. 239
|
Thema Sport
|
Blz. 240
|
Doelstellingen
|
Blz. 241
|
Een hoge deelname aan sport en bewegen om de sociale cohesie te versterken, een gezonde leefstijl te stimuleren en participatie in de samenleving te bevorderen
|
Blz. 242
|
Inzetten van buurtsportcoaches en waar nodig andere ondersteuning bieden voor sport- en verenigingsleven
|
Blz. 243
|
We versterken het sporttechnisch kader door een subsidieregeling
|
Blz. 244
|
We vertalen de nieuwe kadernota in uitvoeringsmaatregelen sport en bewegen in samenhang met de uitvoering in het sociaal domein
|
Blz. 245
|
Er is een adequaat voorzieningenniveau
|
Blz. 246
|
We beheren en onderhouden bestaande sportvoorzieningen in samenspraak met betrokken partijen
|
Blz. 247
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 248
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 249
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 250
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 251
|
Programma 6 | Sociaal domein
|
Blz. 252
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 253
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 254
|
Thema Uitvoering sociale wetgeving
|
Blz. 255
|
Doelstellingen
|
Blz. 256
|
Inwoners die de gemeente ondersteunt in hun levensonderhoud kunnen weer zelf in hun levensonderhoud voorzien of participeren op een andere manier.
|
Blz. 257
|
Conform wettelijke kaders continueren we de lopende afspraken ten aanzien van sociale werkvoorziening
|
Blz. 258
|
Ondersteunen bij en toeleiden naar regulier werk, (arbeidsmatige) dagbesteding of sociale activering
|
Blz. 259
|
We organiseren plaatsen voor beschut werken.
|
Blz. 260
|
Inwoners die (tijdelijk) geen of onvoldoende inkomen hebben zijn ondersteund in hun levensonderhoud
|
Blz. 261
|
Het tijdig en rechtmatig verstrekken van een inkomensvoorziening in het kader van de Bbz (bijstand zelfstandigen)
|
Blz. 262
|
Het tijdig en rechtmatig verstrekken van een inkomensvoorziening in het kader van de Participatiewet
|
Blz. 263
|
Inwoners zijn financieel zo vaardig en zelfstandig mogelijk
|
Blz. 264
|
Bij signalering van betalingsproblemen door partners ondernemen wij actie
|
Blz. 265
|
We begeleiden inwoners door middel van schuldhulpverlening
|
Blz. 266
|
Sociale uitsluiting door beperkte financiële middelen is zo veel mogelijk voorkomen
|
Blz. 267
|
Behandelen aanvragen bijzondere bijstand
|
Blz. 268
|
Uitvoeren van het gemeentelijk minimabeleid
|
Blz. 269
|
Misbruik van regelingen is zo veel mogelijk voorkomen en daar waar het wel plaatsvindt zo veel mogelijk opgespoord
|
Blz. 270
|
Uitvoeren van het handhavingsplan
|
Blz. 271
|
Uitvoeren van rechtmatigheidscontroles
|
Blz. 272
|
Verbonden partijen
|
Blz. 273
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 274
|
Thema Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 275
|
Doelstellingen
|
Blz. 276
|
De kracht van de gemeenschap en de individuele inwoners is versterkt
|
Blz. 277
|
Individueel of in groepsverband ondersteunen van inwoners die dat nodig hebben om zelfstandig te kunnen (blijven) functioneren
|
Blz. 278
|
Ondersteunen van bestaande vrijwilligers en activeren van nieuwe vrijwilligers
|
Blz. 279
|
Uitvoeren van bewustwordingscampagnes en verstrekken van informatie en advies rondom het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen
|
Blz. 280
|
Vroegtijdig signaleren en aanpakken van problemen om te voorkomen dat mensen de regie over hun leven kwijtraken
|
Blz. 281
|
We bieden mantelzorgers ondersteuning aan vanuit het gebiedsteam en door derden
|
Blz. 282
|
We monitoren of er voldoende en adequate algemene voorzieningen zijn
|
Blz. 283
|
We voeren aanvullende projecten ter bevordering van de gezondheid van onze inwoners uit
|
Blz. 284
|
Vraag en aanbod op het terrein van wonen, zorg en welzijn sluiten op elkaar aan
|
Blz. 285
|
We zorgen voor overleg en afstemming met de netwerkpartners binnen het sociaal domein
|
Blz. 286
|
Cliënten die het nodig hebben krijgen integrale hulp
|
Blz. 287
|
Door middel van vraagverheldering die waar mogelijk in de thuissituatie plaatsvindt maakt het gebiedsteam een probleemanalyse.
|
Blz. 288
|
Inwoners die individuele voorzieningen nodig hebben krijgen die op maat
|
Blz. 289
|
Inkopen / contracteren van benodigde voorzieningen en producten
|
Blz. 290
|
Kortdurende ondersteuning en hulpverlening en / of casusregie bieden we daar waar mogelijk rechtstreeks vanuit het gebiedsteam
|
Blz. 291
|
Uitvoeren beleidsvoorbereiding en -evaluatie
|
Blz. 292
|
Verstrekken van individuele ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben om zelfstandig te kunnen (blijven) functioneren
|
Blz. 293
|
Zorgen voor een goede informatievoorziening en voorlichting voor burgers en ketenpartners
|
Blz. 294
|
Mensen uit andere culturen zijn in onze samenleving opgenomen (inburgering en participatie)
|
Blz. 295
|
Aanbieden van ondersteuning om inburgering en participatie te bevorderen
|
Blz. 296
|
De uitgangspunten van het bestuursakkoord verhoogde asielinstroom integreren in het gemeentelijk beleid
|
Blz. 297
|
Regeldruk en administratieve handelingen zijn zo veel mogelijk beperkt
|
Blz. 298
|
Uitvoeren van verbeterprojecten
|
Blz. 299
|
Bij multi problematiek voeren we een gerichte, integrale aanpak
|
Blz. 300
|
Coördineren en afstemmen van de hulp vanuit het gebiedsteam en sociaal team
|
Blz. 301
|
Verbonden partijen
|
Blz. 302
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 303
|
Thema Jeugdhulp
|
Blz. 304
|
Doelstellingen
|
Blz. 305
|
Bij multiproblematiek voeren we een gerichte, integrale aanpak
|
Blz. 306
|
Coördineren en afstemmen van de hulp vanuit het gebiedsteam en sociaal team
|
Blz. 307
|
De preventie is versterkt en daarmee de eigen kracht van jeugdigen, ouders en het sociale netwerk
|
Blz. 308
|
Tijdig bieden van (opvoed)ondersteuning aan jongeren/kinderen/gezinnen die dat nodig hebben
|
Blz. 309
|
Tijdig signaleren in samenwerking met jeugd- en jongerenwerk en pedagogische voorzieningen zoals peuteropvang, basisscholen en voorgezet onderwijs
|
Blz. 310
|
Uitvoeren onderlinge afspraken gemeente en onderwijs over het organiseren van de zorg
|
Blz. 311
|
We faciliteren speeltuinen
|
Blz. 312
|
We subsidiëren het accommodatie gebonden jongerenwerk
|
Blz. 313
|
We zorgen dat zo veel mogelijk kinderen zonder achterstand instromen en dat zo min mogelijk leerlingen tijdens hun schoolloopbaan uitvallen
|
Blz. 314
|
We zorgen voor overleg en afstemming met de netwerkpartners binnen het sociaal domein
|
Blz. 315
|
Gezinnen die het nodig hebben krijgen integrale hulp volgens het uitgangspunt 1 gezin 1 plan 1 regisseur
|
Blz. 316
|
Contracteren van jeugdhulp
|
Blz. 317
|
Door de praktijkondersteuner huisartsen GGZ/Jeugd vanuit het gebiedsteam bieden we laagdrempelige hulp
|
Blz. 318
|
Inzetten en monitoren van gerichte ingekochte jeugdhulp
|
Blz. 319
|
Kortdurende ondersteuning en hulpverlening en / of casusregie bieden we daar waar mogelijk rechtstreeks vanuit het gebiedsteam
|
Blz. 320
|
Uitvoering geven aan het project Veiligheid Voorop!
|
Blz. 321
|
Regeldruk en administratieve handelingen zijn zo veel mogelijk beperkt
|
Blz. 322
|
Uitvoeren van verbeterprojecten
|
Blz. 323
|
Verbonden partijen
|
Blz. 324
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 325
|
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
|
Blz. 326
|
Doelstellingen
|
Blz. 327
|
Dorpen en hun inwoners denken en werken aan hun toekomst en nemen initiatief bij het uitvoeren van de gewenste maatregelen
|
Blz. 328
|
Faciliteren van de dorpen bij het maken van toekomstplannen
|
Blz. 329
|
Faciliteren van de dorpen bij het uitwerken en uitvoeren van activiteiten of projecten die de leefbaarheid en de burgerparticipatie in het dorp vergroten
|
Blz. 330
|
Uitvoeren van het nieuwe dorpenbeleid
|
Blz. 331
|
In elk dorp is de dorpshuisfunctie aanwezig voor het vergroten van de sociale cohesie
|
Blz. 332
|
Het faciliteren van de dorpshuisbesturen bij nemen van maatregelen die de duurzaamheid van de dorpshuizen vergroot
|
Blz. 333
|
Samen met dorpshuisbesturen en andere ketenpartners zorgen dat in alle dorpen de bestuursvormen en het beheer zijn ingericht op een zelfstandige exploitatie
|
Blz. 334
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 335
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 336
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 337
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 338
|
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 339
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 340
|
Thema Milieu
|
Blz. 341
|
Thema Milieu
|
Blz. 342
|
Doelstellingen
|
Blz. 343
|
De gemeentelijke organisatie handelt duurzaam
|
Blz. 344
|
Bij nieuwbouw gemeentelijke gebouwen extra aandacht besteden aan duurzaamheid boven de wettelijke normen
|
Blz. 345
|
Het voeren van een mede op duurzaamheid gericht inkoop- en aanbestedingsbeleid
|
Blz. 346
|
Onderzoeken maatregelen om bestaande gemeentelijke gebouwen duurzamer te maken
|
Blz. 347
|
Onderzoeken van de mogelijkheden waar zonnecollectoren op de gemeentelijke gebouwen of gronden kunnen worden geplaatst
|
Blz. 348
|
We houden gegevens over duurzaamheid bij in de 'milieubarometer'
|
Blz. 349
|
De bedrijven en inwoners van Opsterland worden gestimuleerd tot duurzaam handelen
|
Blz. 350
|
Het stimuleren en faciliteren van initiatieven om dorpen energieneutraal te maken
|
Blz. 351
|
Organiseren van bewustwordingsactiviteiten voor duurzaamheid
|
Blz. 352
|
Stimuleren van duurzame energie en aandacht besteden aan isoleren van woningen
|
Blz. 353
|
De opwekking van duurzame energie wordt gestimuleerd
|
Blz. 354
|
Het maken van beleid rondom de randvoorwaarden voor duurzame energie
|
Blz. 355
|
Volksgezondheid en milieu zijn beschermd en de waterkwaliteit is gewaarborgd
|
Blz. 356
|
Faciliteren van himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
|
Blz. 357
|
Het inzamelen en verwerken van afval
|
Blz. 358
|
Reinigen en inspecteren van circa 20km riolering
|
Blz. 359
|
Reinigen van circa 10.000 straatkolken
|
Blz. 360
|
Uitvoeren van het Gemeentelijk Rioleringsplan
|
Blz. 361
|
We onderzoeken de mogelijkheden voor het terugdringen van restafval
|
Blz. 362
|
Natuurlijke verscheidenheid (biodiversiteit) en ecologische waarden worden behouden en waar mogelijk hersteld
|
Blz. 363
|
Binnen regulier groenonderhoud rekening houden met behoud van biodiversiteit en ecologische waarden
|
Blz. 364
|
Faciliteren duurzame landbouw
|
Blz. 365
|
Schone grond blijft schoon en verontreinigde grond is beheerd
|
Blz. 366
|
Het bijhouden (evalueren en vernieuwen) van bodembeleid en het actueel houden van bodemkwaliteitskaarten
|
Blz. 367
|
Toetsen van meldingen grondverzet aan de bodemkwaliteit
|
Blz. 368
|
Er wordt gestreefd naar het behouden van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
|
Blz. 369
|
Verbonden partijen
|
Blz. 370
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 371
|
Thema Gezonde samenleving
|
Blz. 372
|
Doelstellingen
|
Blz. 373
|
De preventie is versterkt en daarmee de eigen kracht van jeugdigen, ouders en het sociale netwerk.
|
Blz. 374
|
We bevorderen een gezonde leefstijk van inwoners
|
Blz. 375
|
We bieden gerichte informatie aan jongeren, ouders/verzorgers.
|
Blz. 376
|
We faciliteren speeltuinen
|
Blz. 377
|
We geven uitvoering aan de Wet publieke gezondheid en het gezondheidsbeleid.
|
Blz. 378
|
De kracht van de gemeenschap en de individuele inwoners is versterkt.
|
Blz. 379
|
We geven uitvoering aan het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en Horecawet
|
Blz. 380
|
We ontwikkelen een integrale aanpak voor het terugdringen van sociaal economische gezondheidsverschillen
|
Blz. 381
|
We voeren aanvullende projecten ter bevordering van de gezondheid van onze inwoners uit
|
Blz. 382
|
Begrafenissen vinden deugdelijk plaats
|
Blz. 383
|
Delven graven
|
Blz. 384
|
Voeren van de grafadministratie incl. leges
|
Blz. 385
|
Verbonden partijen
|
Blz. 386
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 387
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 388
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 389
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 390
|
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
|
Blz. 391
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 392
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 393
|
Thema Ruimtelijke ordening
|
Blz. 394
|
Doelstellingen
|
Blz. 395
|
Initiatiefnemers mogen rekenen op de ruimte in de nieuwe Omgevingswet
|
Blz. 396
|
Aanpassen van sectorale plannen (als waterplan, rioleringsplan, milieuplan etc.) op basis van de Omgevingsvisie
|
Blz. 397
|
Het actueel houden en uitvoeren van beleid rondom geluid
|
Blz. 398
|
Het actueel houden en uitvoeren van beleid rondom geur bij de veehouderij
|
Blz. 399
|
Het voorbereiden van een Omgevingsplan(nen)
|
Blz. 400
|
Integreren van activiteiten rondom gerelateerde wetten (zoals de Natuurwet) in de nieuwe werkwijze
|
Blz. 401
|
Uitvoeren van het implementatieplan omgevingswet
|
Blz. 402
|
De cultuurhistorische kenmerken en archeologische waarden van de fysieke omgeving zijn geborgd
|
Blz. 403
|
Vertalen van de keuzes rondom archeologie / erfgoed in omgevingsvisie en omgevingsplan(nen)
|
Blz. 404
|
Vertalen van de pilot Beetsterzwaag
|
Blz. 405
|
Bestemmingsplannen zijn actueel
|
Blz. 406
|
Een aantal bestemmingsplannen wordt geactualiseerd
|
Blz. 407
|
Thema Wonen
|
Blz. 408
|
Thema Wonen
|
Blz. 409
|
Doelstellingen
|
Blz. 410
|
Er zijn voldoende woningen (kwantitatief en kwalitatief), afgestemd op de behoefte van onze inwoners
|
Blz. 411
|
Inspelen op de actuele vraag naar woningen samen met marktpartijen
|
Blz. 412
|
Maken van prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersverenigingen omtrent hun bijdrage aan de woonvisie
|
Blz. 413
|
Samen met de Zuidoost-gemeenten analyseren van ontwikkelingen en vertalen van de uitkomsten in opgaven
|
Blz. 414
|
Samen met partners realiseren van herstructureringsprojecten
|
Blz. 415
|
Vertalen van de woonvisie (inclusief programma) naar één inzicht per dorp
|
Blz. 416
|
De uitstraling van de bebouwing past bij de omgeving
|
Blz. 417
|
Uitvoeren van taken op het gebied van het beoordelen van bouwkundige, stedenbouwkundige en landschappelijke schoonheid
|
Blz. 418
|
Vereenvoudigen van het welstandsbeleid inclusief het aanwijzen van welstandsvrije gebieden
|
Blz. 419
|
Welstandsbeleid herformuleren op basis van de Omgevingswet
|
Blz. 420
|
Nieuwe bouwwerken of verbouwingen voldoen aan landelijke, regionale en gemeentelijke regelgeving
|
Blz. 421
|
Het verlenen van (omgevings)vergunningen, ontheffingen e.d. in het kader van diverse wetten en onderliggende verordeningen en beleidsregels
|
Blz. 422
|
Verbonden partijen
|
Blz. 423
|
Thema Ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 424
|
Thema Ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 425
|
Doelstellingen
|
Blz. 426
|
Aan de landelijke kwaliteitsnormen met betrekking tot de handhaving is voldaan.
|
Blz. 427
|
Monitoren van ontwikkeling van wettelijke kwaliteitsnormen
|
Blz. 428
|
Overtredingen van de regels zijn aangepakt.
|
Blz. 429
|
Bij niet-naleving probeert de gemeente te achterhalen wat de oorzaken zijn en daar adequaat op in te spelen.
|
Blz. 430
|
De gemeente stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven om zich aan de regels te houden.
|
Blz. 431
|
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingsactiviteiten
|
Blz. 432
|
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingswerkzaamheden door de FUMO
|
Blz. 433
|
Verbonden partijen
|
Blz. 434
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 435
|
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
|
Blz. 436
|
Doelstellingen
|
Blz. 437
|
Er zijn nieuwe bouwlocaties gerealiseerd, waar mogelijk binnen de huidige grondpositie.
|
Blz. 438
|
Noodzakelijke (alleen voor de verkoop) maatregelen treffen op bouwterreinen
|
Blz. 439
|
We maken bouwterreinen bij voldoende zekerheid van kopers bouwrijp
|
Blz. 440
|
Bestaande bouwlocaties voor woningbouw zijn ontwikkeld.
|
Blz. 441
|
Na gereedkomen van alle woningen ronden we de inrichting van de openbare ruimte af.
|
Blz. 442
|
De grondposities sluiten aan op de doelen en de risico’s zijn beheerst.
|
Blz. 443
|
Aangaan van qua prijsstelling en timing verantwoorde grondtransacties
|
Blz. 444
|
Bijstellen van de huidige beleidsnota grondbeleid
|
Blz. 445
|
Vaststellen van alle grondprijzen in de grondprijzenbrief.
|
Blz. 446
|
Verkopen van overtollige gronden op basis van het Verkoopplan gemeentelijke grondposities.
|
Blz. 447
|
Gewenste ruimtelijke ontwikkelingen zijn meer door marktpartijen gerealiseerd.
|
Blz. 448
|
We ondersteunen initiatieven van marktpartijen.
|
Blz. 449
|
We stimuleren en faciliteren marktpartijen in hun ruimtelijke plannen.
|
Blz. 450
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 451
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 452
|
Toelichting op de financiën
|
Blz. 453
|
Paragrafen
|
Blz. 454
|
Lokale heffingen
|
Blz. 455
|
Lokale heffingen
|
Blz. 456
|
Afval en Riolering
|
Blz. 457
|
Omgevingsvergunningen
|
Blz. 458
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 459
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 460
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 461
|
Geprognostiseerde balansen
|
Blz. 462
|
Kentallen
|
Blz. 463
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 464
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 465
|
Wegen en verhardingen
|
Blz. 466
|
Riolering
|
Blz. 467
|
Vaarwegen en kunstwerken (water)
|
Blz. 468
|
Groen
|
Blz. 469
|
Gebouwen
|
Blz. 470
|
Openbare verlichting
|
Blz. 471
|
Financiering
|
Blz. 472
|
Financiering
|
Blz. 473
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 474
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 475
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 476
|
Gekanteld werken
|
Blz. 477
|
Organisatieontwikkeling, meer doen met minder middelen
|
Blz. 478
|
Samenwerking in OWO-verband
|
Blz. 479
|
Professionalisering van de organisatie
|
Blz. 480
|
Overige ontwikkelingen
|
Blz. 481
|
Toezicht en controle op de gemeente
|
Blz. 482
|
Toezicht en controle op de gemeente
|
Blz. 483
|
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
|
Blz. 484
|
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
|
Blz. 485
|
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
|
Blz. 486
|
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
|
Blz. 487
|
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
|
Blz. 488
|
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 489
|
Verbonden partijen
|
Blz. 490
|
Verbonden partijen
|
Blz. 491
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 492
|
Grondbeleid
|
Blz. 493
|
Grondbeleid
|
Blz. 494
|
Ontwikkelingen grondbedrijf
|
Blz. 495
|
Financiële begroting
|
Blz. 496
|
Overzicht van baten en lasten met toelichting
|
Blz. 497
|
Toelichting
|
Blz. 498
|
Totaaloverzicht baten en lasten
|
Blz. 499
|
Programma 0
|
Blz. 500
|
Programma 1
|
Blz. 501
|
Programma 2
|
Blz. 502
|
Programma 3
|
Blz. 503
|
Programma 4
|
Blz. 504
|
Programma 5
|
Blz. 505
|
Programma 6
|
Blz. 506
|
Programma 7
|
Blz. 507
|
Programma 8
|
Blz. 508
|
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
|
Blz. 509
|
Overzicht geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 510
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 511
|
Balans
|
Blz. 512
|
EMU-Saldo
|
Blz. 513
|
Reserves
|
Blz. 514
|
Algemene reserve
|
Blz. 515
|
Voorzieningen
|
Blz. 516
|
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 517
|
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 518
|
Bijlage: Totaaloverzicht doelenbomen
|
Blz. 519
|
Bijlage: Totaaloverzicht doelenbomen
|
Blz. 520
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|