-
Blz. 1
Begroting 2018
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Begrotingsstrategie
-
Blz. 6
Vaststellen begroting
-
Blz. 7
Financieel beeld
-
Blz. 8
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Kaderstellende documenten
-
Blz. 11
Thema Bestuur
-
Blz. 12
Thema Bestuur
-
Blz. 13
Doelstellingen
-
Blz. 14
Opsterland is in staat om zijn huidige taken uit te voeren, zelf, dan wel in samenwerking met de OWO-partners
-
Blz. 15
Regie voeren op het realiseren van de doelen in het opgestelde procesplan (2014-2016)
-
Blz. 16
Samenwerken met preferente samenwerkingspartners Weststellingwerf en Ooststellingwerf
-
Blz. 17
We investeren in de kwaliteiten van de eigen organisatie
-
Blz. 18
Opsterland is in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf, dan wel in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 19
Samen met de vijf regiogemeenten, de provincie en het waterschap voeren we het jaarplan Streekagenda Zuidoost-Fryslân uit
-
Blz. 20
Samenwerken met Plaatselijke Belangen en dorpen
-
Blz. 21
Samenwerken met preferente samenwerkingspartners Weststellingwerf en Ooststellingwerf, andere ketenpartners en verbonden partijen
-
Blz. 22
Voorzitterschap P10-verband (actief lobbyen en kennisdelen)
-
Blz. 23
We zorgen ervoor dat de organisatie slagvaardig is
-
Blz. 24
Opsterland heeft een integer, zichtbaar en toegankelijk bestuur
-
Blz. 25
Het bewaken van democratische waarden en burgerschap in de samenleving
-
Blz. 26
Het voeren van een actief bestuurlijk woordvoerderschap
-
Blz. 27
Het voeren van een actief communicatie- en persbeleid
-
Blz. 28
Responsief en actief reageren op vragen en behoeften vanuit de samenleving
-
Blz. 29
Uitvoeren van plan van aanpak integriteit 2016- 2018
-
Blz. 30
Bewoners en bedrijven ontmoeten een open en faciliterende houding vanuit de gemeente voor initiatieven
-
Blz. 31
Aansluiting zoeken bij de maatschappelijke ontwikkeling waarbij burgers en organisaties zelf initiatieven ontplooien.
-
Blz. 32
Thema Dienstverlening
-
Blz. 33
Thema Dienstverlening
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
Rolverdeling bij initiatieven in de gemeenschap is afgestemd op de maximaal haalbare participatiegraad (gekanteld werken)
-
Blz. 36
We voeren het programma faciliterende overheid uit
-
Blz. 37
Individuele dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 38
Benutten van nieuwe technische mogelijkheden zoals het online maken van afspraken, persoonlijke inlogmogelijkheden beeldverbindingen en 'social media’
-
Blz. 39
Het bestuur, beleid, de dienstverlening en producten van de gemeente zijn zichtbaar en toegankelijk
-
Blz. 40
Beheren en doorontwikkelen van de website als dienstverlenings- en informatiekanaal en de toegankelijkheid borgen
-
Blz. 41
Het gericht inzetten van communicatiemiddelen
-
Blz. 42
Ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten ter verbetering van de dienstverlening
-
Blz. 43
Thema Overhead
-
Blz. 44
Thema Overhead
-
Blz. 45
Doelstellingen
-
Blz. 46
Rolverdeling bij initiatieven in de gemeenschap is afgestemd op de maximaal haalbare participatiegraad (gekanteld werken)
-
Blz. 47
We voeren het programma faciliterende overheid uit
-
Blz. 48
De organisatie verricht duurzaam, integer en transparant, zelf dan wel in samenwerking met andere partners, de door het bestuur gewenste werkzaamheden.
-
Blz. 49
Uitvoeren strategische personeelsplanning met als doel taken efficiënt uit te voeren
-
Blz. 50
We realiseren de resterende personele taakstelling
-
Blz. 51
De gemeente levert meer maatwerk, betere dienstverlening, en is sterker gericht op de omgeving en op samenwerking met de burger en bedrijven.
-
Blz. 52
Er wordt gewerkt aan een meer oplossingsgerichte afhandeling van klachten en bezwaarschriften
-
Blz. 53
In de personele jaarcyclus hebben we aandacht voor gewenste en gerealiseerde resultaten en gedrag en noodzakelijke individuele opleidingen
-
Blz. 54
We organiseren organisatiebrede opleidingstrajecten
-
Blz. 55
De gemeente heeft de basisbedrijfsvoering op orde en beheert haar eigendommen adequaat.
-
Blz. 56
Beheren van gemeentelijke eigendommen die niet voor de openbare dienst bestemd zijn zolang ze niet verkocht zijn
-
Blz. 57
Verkopen van eigendommen die niet nodig zijn voor de gemeentelijke dienst conform het vastgestelde verkoopplan gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 58
We verrichten de noodzakelijke activiteiten ten aanzien van de PIOFACH taken
-
Blz. 59
Beleidsindicatoren
-
Blz. 60
Verbonden partijen
-
Blz. 61
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 62
Onvoorzien
-
Blz. 63
Wat mag het kosten
-
Blz. 64
Toelichting op de financiën
-
Blz. 65
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 66
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 67
Kaderstellende documenten
-
Blz. 68
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 69
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 70
Doelstellingen
-
Blz. 71
De gemeente is voor onze inwoners, ondernemers en toeristen een veilige en plezierige plaats om te wonen, te werken en te verblijven
-
Blz. 72
Het uitvoeren van taken op gebied van de publieke gezondheidszorg, rampen, crises en het in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer
-
Blz. 73
Uitvoeren van het op het beleidsplan IVB (integraal veiligheidsbeleid) gebaseerde uitvoeringsplan IVB 2018
-
Blz. 74
Uitvoering geven aan een adequate bestrijding van rampen en calamiteiten
-
Blz. 75
Verlenen van vergunningen, ontheffingen, e.d. in het kader van de Drank- en Horecawet, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en andere bijzondere wetten
-
Blz. 76
Overtredingen van de regels zijn – met inachtneming van de door het college gestelde prioriteiten – aangepakt
-
Blz. 77
Bij niet-naleving probeert de gemeente te achterhalen wat de oorzaken zijn en daar adequaat op in te spelen.
-
Blz. 78
De gemeente stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven om zich aan de regels te houden
-
Blz. 79
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingsactiviteiten
-
Blz. 80
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingswerkzaamheden door de FUMO
-
Blz. 81
Aan de landelijke kwaliteitsnormen met betrekking tot de handhaving is voldaan
-
Blz. 82
Monitoren van ontwikkeling van wettelijke kwaliteitsnormen
-
Blz. 83
Beleidsindicatoren
-
Blz. 84
Verbonden partijen
-
Blz. 85
Wat mag het kosten
-
Blz. 86
Toelichting op de financiën
-
Blz. 87
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 88
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 89
Kaderstellende documenten
-
Blz. 90
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 91
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 92
Doelstellingen
-
Blz. 93
De gemeente heeft een actueel inzicht in het te onderhouden areaal aan wegen en watergangen
-
Blz. 94
We verwerken areaalaanpassingen in beheerplannen en brengen de financiële consequenties in beeld
-
Blz. 95
Er wordt een veilig, doeltreffend en doelmatig (water)wegennet in stand gehouden
-
Blz. 96
Afronden en evalueren inrichting 60 km/h gebied rondom de N381
-
Blz. 97
Beheersen van onkruid
-
Blz. 98
Het actueel houden en uitvoeren van beleid rondom verlichting
-
Blz. 99
Jaarlijks schouwen we de kwaliteit van kunstwerken
-
Blz. 100
Op basis van signalen herstellen we onverharde wegen
-
Blz. 101
Opruimen, registreren en rapporteren van kadavers in water binnen de bebouwde kom
-
Blz. 102
Profileren van bermen waardoor het water goed wegloopt
-
Blz. 103
Renoveren of vervangen van verharde wegen die aan het eind van hun technische levensduur zijn
-
Blz. 104
Tweejaarlijks actualiseren van het beheerplan wegen op basis van wegeninspectie van verharde wegen
-
Blz. 105
Uitvoeren van het beheerplan kunstwerken
-
Blz. 106
Uitvoeren van regulier onderhoud aan verharde wegen op basis van weginspectie
-
Blz. 107
Uitvoeren verkeerseducatieprogramma
-
Blz. 108
Vegen van goten
-
Blz. 109
Vervanging van circa 800 armaturen door energiezuinige en onderhoudsarme verlichting
-
Blz. 110
Vijfjaarlijks inspecteren we de kwaliteit van kunstwerken
-
Blz. 111
Zorgen voor openbare verlichting en het beheren van die verlichting
-
Blz. 112
Het verkeerssysteem draagt bij aan verbetering van de recreatieve- en omgevingskwaliteit
-
Blz. 113
Oplossen van verkeerskundige knelpunten
-
Blz. 114
Woningen, bedrijven en voorzieningen zijn goed bereikbaar
-
Blz. 115
Realiseren ontsluitingsweg Loevestein Gorredijk
-
Blz. 116
Uitvoeren gladheidsbestrijdingsprogramma.
-
Blz. 117
Uitvoeren maatregelen uit het geactualiseerde uitvoeringsplan GVVP (2015-2020).
-
Blz. 118
Voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het collectief vervoer
-
Blz. 119
Beleidsindicatoren
-
Blz. 120
Verbonden partijen
-
Blz. 121
Wat mag het kosten
-
Blz. 122
Toelichting op de financiën
-
Blz. 123
Programma 3 | Economie
-
Blz. 124
Programma 3 | Economie
-
Blz. 125
Kaderstellende documenten
-
Blz. 126
Thema Werken
-
Blz. 127
Thema Werken
-
Blz. 128
Doelstellingen
-
Blz. 129
Opsterland kent toekomstbestendige ondernemingen
-
Blz. 130
Organiseren van bijeenkomsten voor startende en nieuw gevestigde ondernemers
-
Blz. 131
We faciliteren ondernemers op zes thema’s
-
Blz. 132
Het onderwijsaanbod sluit aan op de vraag van ondernemers
-
Blz. 133
We faciliteren het project Ondernemers, Onderwijs en Overheid van de Burgemeester Harmsmaschool
-
Blz. 134
De drie kernwinkelgebieden blijven aantrekkelijk
-
Blz. 135
We heffen en innen reclamebelasting in Gorredijk en stellen dit beschikbaar aan ondernemers
-
Blz. 136
We ondersteunen centrummanagement in de drie grote kernen
-
Blz. 137
De samenwerking in de regio Zuidoost-Friesland op economische terrein is verbeterd
-
Blz. 138
In regionaal verband bekijken we de balans tussen vraag en aanbod van bedrijventerreinen in de regio
-
Blz. 139
De ondernemers ervaren de dienstverlening van de gemeente als goed
-
Blz. 140
Bezoeken van bedrijven
-
Blz. 141
We onderzoeken en verbeteren de gemeentelijke dienstverlening
-
Blz. 142
Verbonden partijen
-
Blz. 143
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 144
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 145
Doelstellingen
-
Blz. 146
Er zijn voldoende vestigingslocaties afgestemd op ondernemers
-
Blz. 147
Ontwikkelen en exploiteren van het bedrijvenpark Azeven
-
Blz. 148
We bemiddelen en adviseren bij vrijkomende bedrijfslocaties
-
Blz. 149
Gewenste ruimtelijke ontwikkelingen zijn meer door marktpartijen gerealiseerd
-
Blz. 150
We ondersteunen initiatieven van marktpartijen.
-
Blz. 151
Beleidsindicatoren
-
Blz. 152
Wat mag het kosten
-
Blz. 153
Toelichting op de financiën
-
Blz. 154
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 155
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 156
Kaderstellende documenten
-
Blz. 157
Thema Onderwijs
-
Blz. 158
Thema Onderwijs
-
Blz. 159
Doelstellingen
-
Blz. 160
Leerplichtige kinderen en jongeren volgen onderwijs
-
Blz. 161
Kinderen die dreigen uit te vallen in het onderwijs worden vroegtijdig gesignaleerd en zo nodig ondersteund door het gebiedsteam
-
Blz. 162
We voeren de leerplichtwet uit door een leerplichtambtenaar en participatie in het Regionale MeldCentrum (RMC)
-
Blz. 163
Zonodig ouders in staat stellen om zelf leerlingenvervoer te organiseren
-
Blz. 164
Scholen met minstens 5 uur bewegingsonderwijs per week hebben binnen een straal van 7,5 km een accommodatie voor bewegingsonderwijs
-
Blz. 165
We stellen gymnastiekruimten ter beschikking
-
Blz. 166
We verzorgen busvervoer als er in het eigen dorp geen gymnastiekaccommodatie is
-
Blz. 167
Thema Onderwijshuisvesting
-
Blz. 168
Thema Onderwijshuisvesting
-
Blz. 169
Doelstellingen
-
Blz. 170
Alle scholen in Opsterland voldoen tenminste aan de geldende bepalingen van het Bouwbesluit
-
Blz. 171
Bij de ontwikkeling van brede scholen onderzoeken of voor- en naschoolse voorzieningen daarin kunnen worden geïntegreerd
-
Blz. 172
Uitvoeren van het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) 2015-2030
-
Blz. 173
Thema Voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 174
Thema Voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 175
Doelstellingen
-
Blz. 176
Het gebruik van voorschoolse voorziening wordt gestimuleerd
-
Blz. 177
We brengen de peuteropvang op positieve wijze onder de aandacht
-
Blz. 178
We monitoren het effect van onze maatregelen ten aanzien van het bereik van de voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 179
We verstrekken een gemeentetoeslag peuteropvang
-
Blz. 180
Er is voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op alle peuteropvang locaties
-
Blz. 181
We subsidiëren benutte VVE doelgroepplaatsen aan de aanbieders
-
Blz. 182
We voeren de regie op de VVE in Opsterland
-
Blz. 183
Het VVE programma is laagdrempelig voor ouders
-
Blz. 184
We subsidiëren het derde dagdeel peuteropvang voor VVE aan aanbieders
-
Blz. 185
Er is een dekkend aanbod van toegankelijke voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 186
We monitoren het aanbod van voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 187
De kwaliteit van voorschoolse voorzieningen is op niveau
-
Blz. 188
Toezicht houden op de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 189
Verbonden partijen
-
Blz. 190
Beleidsindicatoren
-
Blz. 191
Wat mag het kosten
-
Blz. 192
Toelichting op de financiën
-
Blz. 193
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 194
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 195
Kaderstellende documenten
-
Blz. 196
Thema Cultuur
-
Blz. 197
Thema Cultuur
-
Blz. 198
Doelstellingen
-
Blz. 199
Er is een goede (structurele) basisstructuur voor de bibliotheekfunctie en cultuuronderwijs
-
Blz. 200
Het laten verzorgen van cultuuronderwijs op de basisscholen
-
Blz. 201
Verstrekken van jaarlijkse subsidie aan bibliotheek
-
Blz. 202
Verstrekken van jaarlijkse subsidie aan museum Opsterlân in Gorredijk en museum it Damshûs/Sudergemaal Nij Beets
-
Blz. 203
Er vinden meer culturele activiteiten plaats in Opsterland
-
Blz. 204
Afronden van de afbouw van structurele subsidies voor cultuuractiviteiten (muv basisstructuur) en de vrijgekomen middelen inzetten voor incidentele subsidies
-
Blz. 205
Stimuleren van de ontwikkeling van culturele activiteiten dmv subsidieregeling Cultuurpromotie
-
Blz. 206
We steunen initiatieven in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018
-
Blz. 207
Werkenber en tagonklik hâlde fan de Fryske taal
-
Blz. 208
By it beoardielen fan subsydzje oanfragen foar kulturele aktiviteiten is it brûken fan de Fryske taal ien fan de betingsten
-
Blz. 209
Wy dogge mei oan it Tomke projekt en stypje de Afûk
-
Blz. 210
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 211
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 212
Doelstellingen
-
Blz. 213
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 214
Ontwikkelen en profileren van de identiteit van de Friese Wouden en daarbinnen het toeristisch product van Opsterland versterken
-
Blz. 215
Optimaliseren bestaande routenetwerken in zuidoost Fryslân in samenwerking met de provincie Fryslân
-
Blz. 216
Realiseren van maatregelen en activiteiten op het gebied van de openluchtrecreatie, verblijfsrecreatie, promotie en organisatie
-
Blz. 217
Stimuleren van evenementen en activiteiten die de naamsbekendheid van Opsterland en de dorpen vergroten
-
Blz. 218
Verbonden partijen
-
Blz. 219
Thema Openbaar groen
-
Blz. 220
Thema Openbaar groen
-
Blz. 221
Doelstellingen
-
Blz. 222
De kwaliteit van de ruimtelijke omgeving is geborgd met een differentiatie in onderhoudsniveaus voor de dorpen en het buitengebied
-
Blz. 223
De dorpen stimuleren om zelf aanvullende maatregelen te nemen om de netheid te handhaven of te vergroten
-
Blz. 224
Detacheren van SW Fryslân (Caparis) medewerkers in het onderhoud
-
Blz. 225
In aanvulling op het beheerplan openbaar groen inspecteren we bomen op grond van de VTA richtlijnen
-
Blz. 226
Jaarlijks actualiseren van het beheerplan openbaar groen op basis van het vastgestelde beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 227
Project: nader uitwerken effecten transitieplan Caparis
-
Blz. 228
Oude / cultuurhistorische lanen worden zo veel mogelijk behouden
-
Blz. 229
Uitvoeren vastgesteld scenario hoe om te gaan met oude cultuurhistorische lanen
-
Blz. 230
Perceeleigenaren kunnen hun water kwijt en wateroverlast is zo veel mogelijk voorkomen
-
Blz. 231
Het uitvoeren van de maatregelen genoemd in de waterstructuurplannen
-
Blz. 232
Onderhouden van niet-schouwplichtig water binnen de bebouwde kom
-
Blz. 233
Uitvoeren van buitengewoon onderhoud van gemeentelijke watergangen (baggeren)
-
Blz. 234
Uitvoeren van gewoon onderhoud van aan het Wetterskip overgedragen stedelijk water in opdracht van het Wetterskip
-
Blz. 235
Uitvoeren van gewoon onderhoud van gemeentelijke watergangen
-
Blz. 236
De begraafplaatsen zijn passend ingericht met oog voor het gedenken en herdenken
-
Blz. 237
Jaarlijks actualiseren van het beheerplan begraafplaatsen op basis van het vastgestelde beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 238
Verbonden partijen
-
Blz. 239
Thema Sport
-
Blz. 240
Thema Sport
-
Blz. 241
Doelstellingen
-
Blz. 242
Een hoge deelname aan sport en bewegen om de sociale cohesie te versterken, een gezonde leefstijl te stimuleren en participatie in de samenleving te bevorderen
-
Blz. 243
Inzetten van buurtsportcoaches en waar nodig andere ondersteuning bieden voor sport- en verenigingsleven
-
Blz. 244
We versterken het sporttechnisch kader door een subsidieregeling
-
Blz. 245
We vertalen de nieuwe kadernota in uitvoeringsmaatregelen sport en bewegen in samenhang met de uitvoering in het sociaal domein
-
Blz. 246
Er is een adequaat voorzieningenniveau
-
Blz. 247
We beheren en onderhouden bestaande sportvoorzieningen in samenspraak met betrokken partijen
-
Blz. 248
Beleidsindicatoren
-
Blz. 249
Wat mag het kosten
-
Blz. 250
Toelichting op de financiën
-
Blz. 251
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 252
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 253
Kaderstellende documenten
-
Blz. 254
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 255
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 256
Doelstellingen
-
Blz. 257
Inwoners die de gemeente ondersteunt in hun levensonderhoud kunnen weer zelf in hun levensonderhoud voorzien of participeren op een andere manier.
-
Blz. 258
Conform wettelijke kaders continueren we de lopende afspraken ten aanzien van sociale werkvoorziening
-
Blz. 259
Ondersteunen bij en toeleiden naar regulier werk, (arbeidsmatige) dagbesteding of sociale activering
-
Blz. 260
We organiseren plaatsen voor beschut werken.
-
Blz. 261
Inwoners die (tijdelijk) geen of onvoldoende inkomen hebben zijn ondersteund in hun levensonderhoud
-
Blz. 262
Het tijdig en rechtmatig verstrekken van een inkomensvoorziening in het kader van de Bbz (bijstand zelfstandigen)
-
Blz. 263
Het tijdig en rechtmatig verstrekken van een inkomensvoorziening in het kader van de Participatiewet
-
Blz. 264
Inwoners zijn financieel zo vaardig en zelfstandig mogelijk
-
Blz. 265
Bij signalering van betalingsproblemen door partners ondernemen wij actie
-
Blz. 266
We begeleiden inwoners door middel van schuldhulpverlening
-
Blz. 267
Sociale uitsluiting door beperkte financiële middelen is zo veel mogelijk voorkomen
-
Blz. 268
Behandelen aanvragen bijzondere bijstand
-
Blz. 269
Uitvoeren van het gemeentelijk minimabeleid
-
Blz. 270
Misbruik van regelingen is zo veel mogelijk voorkomen en daar waar het wel plaatsvindt zo veel mogelijk opgespoord
-
Blz. 271
Uitvoeren van het handhavingsplan
-
Blz. 272
Uitvoeren van rechtmatigheidscontroles
-
Blz. 273
Verbonden partijen
-
Blz. 274
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 275
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 276
Doelstellingen
-
Blz. 277
De kracht van de gemeenschap en de individuele inwoners is versterkt
-
Blz. 278
Individueel of in groepsverband ondersteunen van inwoners die dat nodig hebben om zelfstandig te kunnen (blijven) functioneren
-
Blz. 279
Ondersteunen van bestaande vrijwilligers en activeren van nieuwe vrijwilligers
-
Blz. 280
Uitvoeren van bewustwordingscampagnes en verstrekken van informatie en advies rondom het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen
-
Blz. 281
Vroegtijdig signaleren en aanpakken van problemen om te voorkomen dat mensen de regie over hun leven kwijtraken
-
Blz. 282
We bieden mantelzorgers ondersteuning aan vanuit het gebiedsteam en door derden
-
Blz. 283
We monitoren of er voldoende en adequate algemene voorzieningen zijn
-
Blz. 284
We voeren aanvullende projecten ter bevordering van de gezondheid van onze inwoners uit
-
Blz. 285
Vraag en aanbod op het terrein van wonen, zorg en welzijn sluiten op elkaar aan
-
Blz. 286
We zorgen voor overleg en afstemming met de netwerkpartners binnen het sociaal domein
-
Blz. 287
Cliënten die het nodig hebben krijgen integrale hulp
-
Blz. 288
Door middel van vraagverheldering die waar mogelijk in de thuissituatie plaatsvindt maakt het gebiedsteam een probleemanalyse.
-
Blz. 289
Inwoners die individuele voorzieningen nodig hebben krijgen die op maat
-
Blz. 290
Inkopen / contracteren van benodigde voorzieningen en producten
-
Blz. 291
Kortdurende ondersteuning en hulpverlening en / of casusregie bieden we daar waar mogelijk rechtstreeks vanuit het gebiedsteam
-
Blz. 292
Uitvoeren beleidsvoorbereiding en -evaluatie
-
Blz. 293
Verstrekken van individuele ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben om zelfstandig te kunnen (blijven) functioneren
-
Blz. 294
Zorgen voor een goede informatievoorziening en voorlichting voor burgers en ketenpartners
-
Blz. 295
Mensen uit andere culturen zijn in onze samenleving opgenomen (inburgering en participatie)
-
Blz. 296
Aanbieden van ondersteuning om inburgering en participatie te bevorderen
-
Blz. 297
De uitgangspunten van het bestuursakkoord verhoogde asielinstroom integreren in het gemeentelijk beleid
-
Blz. 298
Regeldruk en administratieve handelingen zijn zo veel mogelijk beperkt
-
Blz. 299
Uitvoeren van verbeterprojecten
-
Blz. 300
Bij multi problematiek voeren we een gerichte, integrale aanpak
-
Blz. 301
Coördineren en afstemmen van de hulp vanuit het gebiedsteam en sociaal team
-
Blz. 302
Verbonden partijen
-
Blz. 303
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 304
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 305
Doelstellingen
-
Blz. 306
Bij multiproblematiek voeren we een gerichte, integrale aanpak
-
Blz. 307
Coördineren en afstemmen van de hulp vanuit het gebiedsteam en sociaal team
-
Blz. 308
De preventie is versterkt en daarmee de eigen kracht van jeugdigen, ouders en het sociale netwerk
-
Blz. 309
Tijdig bieden van (opvoed)ondersteuning aan jongeren/kinderen/gezinnen die dat nodig hebben
-
Blz. 310
Tijdig signaleren in samenwerking met jeugd- en jongerenwerk en pedagogische voorzieningen zoals peuteropvang, basisscholen en voorgezet onderwijs
-
Blz. 311
Uitvoeren onderlinge afspraken gemeente en onderwijs over het organiseren van de zorg
-
Blz. 312
We faciliteren speeltuinen
-
Blz. 313
We subsidiëren het accommodatie gebonden jongerenwerk
-
Blz. 314
We zorgen dat zo veel mogelijk kinderen zonder achterstand instromen en dat zo min mogelijk leerlingen tijdens hun schoolloopbaan uitvallen
-
Blz. 315
We zorgen voor overleg en afstemming met de netwerkpartners binnen het sociaal domein
-
Blz. 316
Gezinnen die het nodig hebben krijgen integrale hulp volgens het uitgangspunt 1 gezin 1 plan 1 regisseur
-
Blz. 317
Contracteren van jeugdhulp
-
Blz. 318
Door de praktijkondersteuner huisartsen GGZ/Jeugd vanuit het gebiedsteam bieden we laagdrempelige hulp
-
Blz. 319
Inzetten en monitoren van gerichte ingekochte jeugdhulp
-
Blz. 320
Kortdurende ondersteuning en hulpverlening en / of casusregie bieden we daar waar mogelijk rechtstreeks vanuit het gebiedsteam
-
Blz. 321
Uitvoering geven aan het project Veiligheid Voorop!
-
Blz. 322
Regeldruk en administratieve handelingen zijn zo veel mogelijk beperkt
-
Blz. 323
Uitvoeren van verbeterprojecten
-
Blz. 324
Verbonden partijen
-
Blz. 325
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 326
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 327
Doelstellingen
-
Blz. 328
Dorpen en hun inwoners denken en werken aan hun toekomst en nemen initiatief bij het uitvoeren van de gewenste maatregelen
-
Blz. 329
Faciliteren van de dorpen bij het maken van toekomstplannen
-
Blz. 330
Faciliteren van de dorpen bij het uitwerken en uitvoeren van activiteiten of projecten die de leefbaarheid en de burgerparticipatie in het dorp vergroten
-
Blz. 331
Uitvoeren van het nieuwe dorpenbeleid
-
Blz. 332
In elk dorp is de dorpshuisfunctie aanwezig voor het vergroten van de sociale cohesie
-
Blz. 333
Het faciliteren van de dorpshuisbesturen bij nemen van maatregelen die de duurzaamheid van de dorpshuizen vergroot
-
Blz. 334
Samen met dorpshuisbesturen en andere ketenpartners zorgen dat in alle dorpen de bestuursvormen en het beheer zijn ingericht op een zelfstandige exploitatie
-
Blz. 335
Beleidsindicatoren
-
Blz. 336
Wat mag het kosten
-
Blz. 337
Toelichting op de financiën
-
Blz. 338
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 339
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 340
Kaderstellende documenten
-
Blz. 341
Thema Milieu
-
Blz. 342
Thema Milieu
-
Blz. 343
Doelstellingen
-
Blz. 344
De gemeentelijke organisatie handelt duurzaam
-
Blz. 345
Bij nieuwbouw gemeentelijke gebouwen extra aandacht besteden aan duurzaamheid boven de wettelijke normen
-
Blz. 346
Het voeren van een mede op duurzaamheid gericht inkoop- en aanbestedingsbeleid
-
Blz. 347
Onderzoeken maatregelen om bestaande gemeentelijke gebouwen duurzamer te maken
-
Blz. 348
Onderzoeken van de mogelijkheden waar zonnecollectoren op de gemeentelijke gebouwen of gronden kunnen worden geplaatst
-
Blz. 349
We houden gegevens over duurzaamheid bij in de 'milieubarometer'
-
Blz. 350
De bedrijven en inwoners van Opsterland worden gestimuleerd tot duurzaam handelen
-
Blz. 351
Het stimuleren en faciliteren van initiatieven om dorpen energieneutraal te maken
-
Blz. 352
Organiseren van bewustwordingsactiviteiten voor duurzaamheid
-
Blz. 353
Stimuleren van duurzame energie en aandacht besteden aan isoleren van woningen
-
Blz. 354
De opwekking van duurzame energie wordt gestimuleerd
-
Blz. 355
Het maken van beleid rondom de randvoorwaarden voor duurzame energie
-
Blz. 356
Volksgezondheid en milieu zijn beschermd en de waterkwaliteit is gewaarborgd
-
Blz. 357
Faciliteren van himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 358
Het inzamelen en verwerken van afval
-
Blz. 359
Reinigen en inspecteren van circa 20km riolering
-
Blz. 360
Reinigen van circa 10.000 straatkolken
-
Blz. 361
Uitvoeren van het Gemeentelijk Rioleringsplan
-
Blz. 362
We onderzoeken de mogelijkheden voor het terugdringen van restafval
-
Blz. 363
Natuurlijke verscheidenheid (biodiversiteit) en ecologische waarden worden behouden en waar mogelijk hersteld
-
Blz. 364
Binnen regulier groenonderhoud rekening houden met behoud van biodiversiteit en ecologische waarden
-
Blz. 365
Faciliteren duurzame landbouw
-
Blz. 366
Schone grond blijft schoon en verontreinigde grond is beheerd
-
Blz. 367
Het bijhouden (evalueren en vernieuwen) van bodembeleid en het actueel houden van bodemkwaliteitskaarten
-
Blz. 368
Toetsen van meldingen grondverzet aan de bodemkwaliteit
-
Blz. 369
Er wordt gestreefd naar het behouden van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 370
Verbonden partijen
-
Blz. 371
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 372
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 373
Doelstellingen
-
Blz. 374
De preventie is versterkt en daarmee de eigen kracht van jeugdigen, ouders en het sociale netwerk.
-
Blz. 375
We bevorderen een gezonde leefstijk van inwoners
-
Blz. 376
We bieden gerichte informatie aan jongeren, ouders/verzorgers.
-
Blz. 377
We faciliteren speeltuinen
-
Blz. 378
We geven uitvoering aan de Wet publieke gezondheid en het gezondheidsbeleid.
-
Blz. 379
De kracht van de gemeenschap en de individuele inwoners is versterkt.
-
Blz. 380
We geven uitvoering aan het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en Horecawet
-
Blz. 381
We ontwikkelen een integrale aanpak voor het terugdringen van sociaal economische gezondheidsverschillen
-
Blz. 382
We voeren aanvullende projecten ter bevordering van de gezondheid van onze inwoners uit
-
Blz. 383
Begrafenissen vinden deugdelijk plaats
-
Blz. 384
Delven graven
-
Blz. 385
Voeren van de grafadministratie incl. leges
-
Blz. 386
Verbonden partijen
-
Blz. 387
Beleidsindicatoren
-
Blz. 388
Wat mag het kosten
-
Blz. 389
Toelichting op de financiën
-
Blz. 390
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 391
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 392
Kaderstellende documenten
-
Blz. 393
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 394
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 395
Doelstellingen
-
Blz. 396
Initiatiefnemers mogen rekenen op de ruimte in de nieuwe Omgevingswet
-
Blz. 397
Aanpassen van sectorale plannen (als waterplan, rioleringsplan, milieuplan etc.) op basis van de Omgevingsvisie
-
Blz. 398
Het actueel houden en uitvoeren van beleid rondom geluid
-
Blz. 399
Het actueel houden en uitvoeren van beleid rondom geur bij de veehouderij
-
Blz. 400
Het voorbereiden van een Omgevingsplan(nen)
-
Blz. 401
Integreren van activiteiten rondom gerelateerde wetten (zoals de Natuurwet) in de nieuwe werkwijze
-
Blz. 402
Uitvoeren van het implementatieplan omgevingswet
-
Blz. 403
De cultuurhistorische kenmerken en archeologische waarden van de fysieke omgeving zijn geborgd
-
Blz. 404
Vertalen van de keuzes rondom archeologie / erfgoed in omgevingsvisie en omgevingsplan(nen)
-
Blz. 405
Vertalen van de pilot Beetsterzwaag
-
Blz. 406
Bestemmingsplannen zijn actueel
-
Blz. 407
Een aantal bestemmingsplannen wordt geactualiseerd
-
Blz. 408
Thema Wonen
-
Blz. 409
Thema Wonen
-
Blz. 410
Doelstellingen
-
Blz. 411
Er zijn voldoende woningen (kwantitatief en kwalitatief), afgestemd op de behoefte van onze inwoners
-
Blz. 412
Inspelen op de actuele vraag naar woningen samen met marktpartijen
-
Blz. 413
Maken van prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersverenigingen omtrent hun bijdrage aan de woonvisie
-
Blz. 414
Samen met de Zuidoost-gemeenten analyseren van ontwikkelingen en vertalen van de uitkomsten in opgaven
-
Blz. 415
Samen met partners realiseren van herstructureringsprojecten
-
Blz. 416
Vertalen van de woonvisie (inclusief programma) naar één inzicht per dorp
-
Blz. 417
De uitstraling van de bebouwing past bij de omgeving
-
Blz. 418
Uitvoeren van taken op het gebied van het beoordelen van bouwkundige, stedenbouwkundige en landschappelijke schoonheid
-
Blz. 419
Vereenvoudigen van het welstandsbeleid inclusief het aanwijzen van welstandsvrije gebieden
-
Blz. 420
Welstandsbeleid herformuleren op basis van de Omgevingswet
-
Blz. 421
Nieuwe bouwwerken of verbouwingen voldoen aan landelijke, regionale en gemeentelijke regelgeving
-
Blz. 422
Het verlenen van (omgevings)vergunningen, ontheffingen e.d. in het kader van diverse wetten en onderliggende verordeningen en beleidsregels
-
Blz. 423
Verbonden partijen
-
Blz. 424
Thema Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 425
Thema Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 426
Doelstellingen
-
Blz. 427
Aan de landelijke kwaliteitsnormen met betrekking tot de handhaving is voldaan.
-
Blz. 428
Monitoren van ontwikkeling van wettelijke kwaliteitsnormen
-
Blz. 429
Overtredingen van de regels zijn aangepakt.
-
Blz. 430
Bij niet-naleving probeert de gemeente te achterhalen wat de oorzaken zijn en daar adequaat op in te spelen.
-
Blz. 431
De gemeente stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven om zich aan de regels te houden.
-
Blz. 432
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingsactiviteiten
-
Blz. 433
Houden van toezicht en uitvoeren van handhavingswerkzaamheden door de FUMO
-
Blz. 434
Verbonden partijen
-
Blz. 435
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 436
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 437
Doelstellingen
-
Blz. 438
Er zijn nieuwe bouwlocaties gerealiseerd, waar mogelijk binnen de huidige grondpositie.
-
Blz. 439
Noodzakelijke (alleen voor de verkoop) maatregelen treffen op bouwterreinen
-
Blz. 440
We maken bouwterreinen bij voldoende zekerheid van kopers bouwrijp
-
Blz. 441
Bestaande bouwlocaties voor woningbouw zijn ontwikkeld.
-
Blz. 442
Na gereedkomen van alle woningen ronden we de inrichting van de openbare ruimte af.
-
Blz. 443
De grondposities sluiten aan op de doelen en de risico’s zijn beheerst.
-
Blz. 444
Aangaan van qua prijsstelling en timing verantwoorde grondtransacties
-
Blz. 445
Bijstellen van de huidige beleidsnota grondbeleid
-
Blz. 446
Vaststellen van alle grondprijzen in de grondprijzenbrief.
-
Blz. 447
Verkopen van overtollige gronden op basis van het Verkoopplan gemeentelijke grondposities.
-
Blz. 448
Gewenste ruimtelijke ontwikkelingen zijn meer door marktpartijen gerealiseerd.
-
Blz. 449
We ondersteunen initiatieven van marktpartijen.
-
Blz. 450
We stimuleren en faciliteren marktpartijen in hun ruimtelijke plannen.
-
Blz. 451
Beleidsindicatoren
-
Blz. 452
Wat mag het kosten
-
Blz. 453
Toelichting op de financiën
-
Blz. 454
Paragrafen
-
Blz. 455
Lokale heffingen
-
Blz. 456
Lokale heffingen
-
Blz. 457
Afval en Riolering
-
Blz. 458
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 459
Lokale lastendruk
-
Blz. 460
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 461
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 462
Geprognostiseerde balansen
-
Blz. 463
Kentallen
-
Blz. 464
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 465
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 466
Wegen en verhardingen
-
Blz. 467
Riolering
-
Blz. 468
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 469
Groen
-
Blz. 470
Gebouwen
-
Blz. 471
Openbare verlichting
-
Blz. 472
Financiering
-
Blz. 473
Financiering
-
Blz. 474
Bedrijfsvoering
-
Blz. 475
Bedrijfsvoering
-
Blz. 476
Kaderstellende documenten
-
Blz. 477
Gekanteld werken
-
Blz. 478
Organisatieontwikkeling, meer doen met minder middelen
-
Blz. 479
Samenwerking in OWO-verband
-
Blz. 480
Professionalisering van de organisatie
-
Blz. 481
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 482
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 483
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 484
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 485
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
-
Blz. 486
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
-
Blz. 487
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
-
Blz. 488
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 489
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 490
Verbonden partijen
-
Blz. 491
Verbonden partijen
-
Blz. 492
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 493
Grondbeleid
-
Blz. 494
Grondbeleid
-
Blz. 495
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 496
Financiële begroting
-
Blz. 497
Overzicht van baten en lasten met toelichting
-
Blz. 498
Toelichting
-
Blz. 499
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 500
Programma 0
-
Blz. 501
Programma 1
-
Blz. 502
Programma 2
-
Blz. 503
Programma 3
-
Blz. 504
Programma 4
-
Blz. 505
Programma 5
-
Blz. 506
Programma 6
-
Blz. 507
Programma 7
-
Blz. 508
Programma 8
-
Blz. 509
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 510
Overzicht geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 511
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 512
Balans
-
Blz. 513
EMU-Saldo
-
Blz. 514
Reserves
-
Blz. 515
Algemene reserve
-
Blz. 516
Voorzieningen
-
Blz. 517
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 518
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 519
Bijlage: Totaaloverzicht doelenbomen
-
Blz. 520
Bijlage: Totaaloverzicht doelenbomen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap