Door de ligging aan verkeersaders (A7 en diverse provinciale wegen) is Opsterland een goed bereikbare gemeente waardoor de woon- en werkfunctie goed uitgewisseld wordt met het omliggende stedelijke gebied. Het gemeentelijke wegenstelsel is van groot belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze gemeente. Het in stand houden van het (water)wegennet vraagt om aandacht. De verschillende arealen zoals wegen, bruggen, duikers, kades e.a. worden onderhouden zoals vastgesteld in het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte. Hierin zoeken we naar een verantwoorde balans in de kwaliteitsniveaus van de kapitaalgoederen. Veiligheid en bereikbaarheid staan hierin centraal. Gelet op de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland is het openbaar vervoer een belangrijke voorziening voor onze inwoners. De vergrijzing van de bevolking zal onder meer de vraag naar (passend) openbaar vervoer vergroten. Er wordt voortdurend naar maatwerk gezocht om het aanbod betaalbaar te houden en aan te laten sluiten op de vraag.
Programma 2 | Verkeer en vervoer
Kaderstellende documenten
Terug naar navigatie - Kaderstellende documentenGemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010 Bereikbaar zijn en blijven (GVVP)
Evaluatie Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010
Meerjaren uitvoerend beleidsplan gladheidbestrijding (2011)
Beeldkwaliteitsplan openbare ruimte 2014-2018 (2013)
Aanpassing beeldkwaliteitsplan openbare ruimte 2014-2018 (2015)
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland 2014
Thema Verkeer, vervoer en wegen
Thema Verkeer, vervoer en wegen
Terug naar navigatie - Thema Verkeer, vervoer en wegenHet wegennetwerk in Opsterland verbindt de gemeente voor alle vervoersvormen veilig met haar omgeving.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
Zo gaan we dat doen
Het energieverbruik voor mobiliteit wordt binnen de gemeente opgewekt
Zo gaan we dat doen
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
Zo gaan we dat doen
Wij verminderen de milieubelasting door het verkeer
Zo gaan we dat doen
Wij zorgen ervoor dat de overlast van verkeer niet toeneemt
Zo gaan we dat doen
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijen- Het vegen van goten is uitbesteed aan de NV Fryslân Miljeu– OMRIN.
Het beheren en onderhouden van de openbare verlichting wordt in samenwerking met andere Friese gemeenten en de Provincie opgepakt en gecoördineerd vanuit de Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. (voormalig: Stichting Openbare Verlichting Fryslân). Formeel is dit geen verbonden partij.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (primair) | Begroting 2019 (inc. wijzigingen) | Realisatie 2019 | Verschil begroting / realisatie 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.740 | 3.927 | 3.893 | 3.798 | 95 | |
Baten | 598 | 128 | 168 | 191 | -22 | |
Saldo voor bestemming | -2.142 | -3.800 | -3.725 | -3.607 | -118 | |
Saldo na bestemming | -2.142 | -3.800 | -3.725 | -3.607 | -118 |
Toelichting op de financiën
Terug naar navigatie - Toelichting op de financiënbedragen x € 1.000 | Begroting | Jaarrekening | Verschil |
2019 | 2019 | begroting | |
na wijzigingen | jaarrekening | ||
Lasten | 3.893 | 3.798 | -95 |
Baten | 168 | 191 | 23 |
Saldo voor bestemming | -3.725 | -3.607 | 118 |
Mutaties reserves: | |||
Lasten | 247 | 247 | - |
Baten | 1.194 | 1.194 | - |
Saldo na bestemming | -2.778 | -2.660 | 118 |
Specificatie mutaties reserves | |||
Begroting | Jaarrekening | Verschil | |
2019 | 2019 | begroting | |
na wijzigingen | jaarrekening | ||
Reserve onderhoud verharding BKP | 247 | 247 | - |
Totaal lasten | 247 | 247 | - |
Reserve onderhoud verharding BKP | 495 | 495 | - |
Reserve ontsluitingsweg Loevestein | 518 | 518 | - |
Reserve GVVP | 181 | 181 | - |
Totaal baten | 1.194 | 1.194 | - |
Het saldo van dit programma is in 2019 € 118.000 voordeliger dan geraamd.
De kosten van openbare verlichting zijn € 54.000 lager dan geraamd. Dit komt enerzijds door lagere afschrijvingen op investeringen. Ook de onderhoudskosten waren lager dan geraamd. Verder waren de kosten voor publieke heffingen (waterschapslasten, WOZ) € 26.000 lager dan geraamd. Ook de kosten voor verkeer, bebakening en zwerfvuil vielen mee (€ 25.000).