Meer
Publicatiedatum: 06-06-2019

Inhoud

Terug

Beheren en doorontwikkelen van de website als dienstverlenings- en informatiekanaal en de toegankelijkheid borgen

Beheren en doorontwikkelen van de website als dienstverlenings- en informatiekanaal en de toegankelijkheid borgen
Verantwoordelijk medewerker
Meijer Jeroen

Beheren en doorontwikkelen van de website als dienstverlenings- en informatiekanaal:

Steeds vaker gebruikten inwoners de website van de gemeente. In 2018 hadden we 78.064 unieke bezoekers op onze website www.opsterland.nl.
Ten opzichte van vorig jaar is dat een stijging 6,20%.

In het kader van de Digitale Agenda 2020 is het aantal producten wat op de website digitaal kan worden aangevraagd uitgebreid. Meer dan 30 producten worden digitaal aangeboden.

Inwoners kunnen een melding openbare ruimte nu ook direct doorgeven via de MijnGemeente App of via de website. De meldingenkaart op de website maakt meldingen die zijn gedaan inzichtelijk door het tonen van de locatie- en statusinformatie. Om de inwoners online beter van dienst te kunnen zijn is de Persoonlijke Internet Pagina (PIP) in 2018 ingericht die te bereiken is via mijn.opsterland.nl. Hier kunnen inwoners zaken direct regelen met de gemeente en in de toekomst ook volgen.


De toegankelijkheid borgen door te (blijven) voldoen aan de web-richtlijnen:

De toegankelijkheid van de gemeentelijke website is een punt dat continu aandacht krijgt. De website moet goed te gebruiken zijn door iedereen: mét of zonder (visuele) beperking. Daarnaast gaat toegankelijkheid ook over het gebruiken van de site op mobiele devices. In 2018 zijn de webformulieren overgezet naar een nieuw formulierensysteem, waardoor de toegankelijkheid aanzienlijk is verbeterd. De formulieren hebben een beter contrast, grotere letters en een duidelijke uitleg over wat men kan verwachten. Bij het plaatsen van content wordt altijd rekening gehouden met de Webrichtlijnen. Goede leesbaarheid, een duidelijke opbouw, goed gebruik van afbeeldingen/video, enzovoorts zijn belangrijk.