Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenHet beleid ten aanzien van de lokale heffingen
De diverse verordeningen belastingen en heffingen worden jaarlijks in december voorafgaand aan het betreffende jaar vastgesteld. In de begroting is al uitgegaan van het nieuwe niveau van de tarieven. Waar dat mogelijk is en wettelijk is toegestaan worden de tarieven van 2017 verhoogd met de indexering van 1,4%. Een uitzondering hierop vormen de tarieven voor afval en riolering. Deze tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid.
Kaderstellende documenten
De jaarlijks vastgestelde verordeningen belastingen en heffingen.
Overzicht geraamde inkomsten
In het hierna volgende overzicht staan de in onze gemeente geldende belastingen en heffingen. De verwachte opbrengst aan belastingen en heffingen bedraagt in 2018 € 12,8 miljoen, ongeveer 17% van de totale gemeentelijke baten.
progr. |
lokale belastingen en heffingen (bedragen x € 1.000) |
jaarrek 2016 | begr 2017 (incl. wijz) | begr 2018 | begr 2019 | begr 2020 | begr 2021 |
0 | algemeen plaatselijke verordening | 28 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
0 | leges publiekszaken | 538 | 442 | 448 | 448 | 448 | 448 |
8 | leges omgevingsverguning | 616 | 625 | 625 | 625 | 625 | 625 |
3 | toeristenbelasting | 160 | 148 | 148 | 148 | 148 | 148 |
7 | begrafenisrechten | 185 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
7 | afvalstoffenheffing | 3.311 | 2.814 | 2.731 | 2.731 | 2.731 | 2.731 |
7 | rioolheffing | 2.531 | 2.551 | 2.645 | 2.645 | 2.645 | 2.645 |
0 | onroerendezaakbelasting | 4.426 | 4.406 | 4.309 | 4.309 | 4.309 | 4.309 |
0 | precariorechten | 1.710 | 1.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 |
totaal | 13.505 | 12.882 | 12.802 | 12.802 | 12.802 | 12.802 |
Toeristenbelasting
Het tarief voor de toeristenbelasting is vastgesteld op 4% van de logiesomzet. Het percentage is niet gewijzigd.
Afvalstoffenheffing
Het tarief van de afvalstoffenheffing is gebaseerd op 100% kostendekking. Het aantal verwachte ledigingen daalt ten opzichte van 2017. Hierdoor worden zowel lagere lasten als lagere baten verwacht. Het tarief per lediging van de grijze container stijgt met € 0,30 terwijl het tarief voor het legen van de groene container met 50% wordt verlaagd naar € 0,50 per keer. Het vaste jaarlijkse tarief stijgt met € 0,50 (0,4%).
Rioolheffing:
We willen in vier jaar toegroeien naar 100% kostendekking. Dit betekent vier jaar lang een extra verhoging van de tarieven van ongeveer 2% per jaar. Het nadeel op riolering is in 2018 nog € 119.000.
Onroerendezaakbelasting:
De baten uit onroerendezaakbelasting dalen ten opzichte van 2017 met € 171.000 als gevolg van het uitvoeren van de bij het vaststellen van de begroting 2018 aangenomen motie. Daarnaast is het tarief, zoals afgesproken, geïndexeerd.
Precariorechten
In 2018 worden voor € 1,7 miljoen aanslagen precariorechten voor kabels en leidingen opgelegd. Omdat de opbrengsten precariorechten voor de jaren na 2013 nog omgeven zijn met een aantal risico’s wordt voor hetzelfde bedrag een voorziening gevormd (zie raadsvoorstel 8 oktober 2012).
Overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen
Bestemmingsheffingen (afvalstoffenheffing en rioolrecht) en retributies (bijvoorbeeld leges, marktgelden en standplaatsgelden) zijn bedoeld om met de inkomsten uit die belastingheffing de gemeentelijke lasten van die activiteiten te bekostigen. Om te voorkomen dat een gemeente met deze specifieke belastingen ook andere activiteiten financiert, is in de gemeentewet het verbod opgenomen dat de geraamde baten de geraamde lasten overschrijden. (De wetsbepalingen die de kostendekkende tarieven voorschrijven, spreken steeds over geraamde bedragen. Dit komt doordat de rechtsbescherming vereist dat de verordening voor aanvang van de belastingheffing moet zijn vastgesteld. Op dat moment zijn alleen de verwachtingen bekend. De mate van kostendekkendheid moet derhalve op begrotingsbasis worden vastgesteld.) Door dit vereiste mogen de opbrengsten hooguit kostendekkend zijn. In de praktijk spreekt men dan ook wel van kostendekkende tarieven. Als de opbrengsten minder dan kostendekkend zijn, zullen de lasten uit andere inkomsten worden betaald. Bijvoorbeeld uit de algemene belastingen (met name OZB) of uit de algemene middelen. Als de gemeente niet voor kostendekkende tarieven kiest, betekent dit dat niet alleen de kostenveroorzakers, maar alle belastingplichtigen meebetalen. Het uitgangspunt dat de veroorzaker betaalt, wordt dan losgelaten.
Kruissubsidiëring
Zeker bij leges waarbij de tarieven voor verschillende activiteiten in één belastingverordening worden geregeld, kan zich de vraag voordoen op welk niveau de kostendekkendheid moet worden getoetst. Het uitgangspunt daarbij is toetsing op verordeningenniveau, waarbij de geraamde lasten van alle benoemde activiteiten worden gedekt door de gezamenlijke baten uit de te heffen belastingen/leges. Hierdoor is zogenoemde kruissubsidiëring mogelijk: een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit.